Förvirrad av Jord.
Re: Förvirrad av Jord.
Alla som inte har inmundigat Förbjudet räcker upp en hand!!!
Ok nu vet jag hur det kan gå till.
Dom säger att bryta mot minst en lag om dagen är bra för magen!!! Och det är inte svårt eftersom ingen människa nu levande har en aning om alla.
Får säga att jag är jättenöjd med svaren för min del.
Det där med lampan innebär att ena fasen från lampan var gick den, kan inte gått så långt???
Ok nu vet jag hur det kan gå till.
Dom säger att bryta mot minst en lag om dagen är bra för magen!!! Och det är inte svårt eftersom ingen människa nu levande har en aning om alla.
Får säga att jag är jättenöjd med svaren för min del.
Det där med lampan innebär att ena fasen från lampan var gick den, kan inte gått så långt???
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En annan sak som kan hända om man jordar saker i vattenrör, t.ex jordar sin ojordade dator i elementet, är att den ström som går genom filterkondensatorerna i nätdelen och ut i chassit kommer att påskynda korrosion vid rörskarver och sådant. Det kan bli ganska tråkigt efter ett tag...
Som komplement till danwi, kan jag berätta:
I början på 80-talet skulle jag byta en oljepanna hos en kund.
Det är rätt naturligt att det blir rätt söligt och blött i ett pannrum när man gör sådana jobb.
När sista röret skulle kopplas bort från den gamla pannan fick jag mig en kyss som inte var att leka med.
Uppenbarligen var jag en betydligt bättre jordledare än pannan.
Vi var ju naturligtvis tvungna att avbryta jobbet, och elektriker ditkallades.
Han konstaterade att elinstallationen var synnerligen undermålig, på vinden gick det garnisolerade enkelledare på porslinsisolatorer, en av dem hade lossnat och låg och skavde mot expansionsledningen, och med åren hade isoleringen skavts igenom, och spänningsatte hela värmesystemet, tyr att inget hade hänt innan.
Till TS, läs inte utländska förklaringar om jord/skyddsjord, då de oftast är direkt felaktiga här i Sverige. Vårt elsystem fungerar inte på samma sätt som i USA, och vi installerar inte på samma sätt som i exvis GB.
Jordning är egentligen ett helt felaktigt begrepp, utom i gamla tele och radioanläggningar, där man faktiskt använder marken som återledare.
I alla andra fall är "jord" en felaktig benämning, och existerar inte.
I början på 80-talet skulle jag byta en oljepanna hos en kund.
Det är rätt naturligt att det blir rätt söligt och blött i ett pannrum när man gör sådana jobb.
När sista röret skulle kopplas bort från den gamla pannan fick jag mig en kyss som inte var att leka med.
Uppenbarligen var jag en betydligt bättre jordledare än pannan.
Vi var ju naturligtvis tvungna att avbryta jobbet, och elektriker ditkallades.
Han konstaterade att elinstallationen var synnerligen undermålig, på vinden gick det garnisolerade enkelledare på porslinsisolatorer, en av dem hade lossnat och låg och skavde mot expansionsledningen, och med åren hade isoleringen skavts igenom, och spänningsatte hela värmesystemet, tyr att inget hade hänt innan.
Till TS, läs inte utländska förklaringar om jord/skyddsjord, då de oftast är direkt felaktiga här i Sverige. Vårt elsystem fungerar inte på samma sätt som i USA, och vi installerar inte på samma sätt som i exvis GB.
Jordning är egentligen ett helt felaktigt begrepp, utom i gamla tele och radioanläggningar, där man faktiskt använder marken som återledare.
I alla andra fall är "jord" en felaktig benämning, och existerar inte.
När jag var liten så kom farsan hem med en Pathe Baby för filmvisning modell 1924. När jag senare kolla det motstånd (skjut) som omsatte till lampan på 127V visade det sig att ena fasen gick i plåthöljet, det var bra om man tycker filmerna var lite tråkiga.
"Jordning är egentligen ett helt felaktigt begrepp, utom i gamla tele och radioanläggningar, där man faktiskt använder marken som återledare.
I alla andra fall är "jord" en felaktig benämning, och existerar inte."
Inte ovanligt att skyddsjord/PEN är förbundet med jordtag.
(Åskledare bör vara ordentligt "jordade").
I alla andra fall är "jord" en felaktig benämning, och existerar inte."
Inte ovanligt att skyddsjord/PEN är förbundet med jordtag.
(Åskledare bör vara ordentligt "jordade").

Vad jag känner till är det norm krav på "direkt jordnig" av hushållsel 230V eller motsvarande.
Alltså en ledare från matande apparat kopplade till jord och förbrukande apparat.
Varför ? Min enda ide är säker skydd mot spänningar högre än "vanlig hushållsspänning".
MEN medför också ökade risk strömmar fel väg via jordade föremål.
En risk som jordfelsbrytare skall stoppa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
Alltså en ledare från matande apparat kopplade till jord och förbrukande apparat.
Varför ? Min enda ide är säker skydd mot spänningar högre än "vanlig hushållsspänning".
MEN medför också ökade risk strömmar fel väg via jordade föremål.
En risk som jordfelsbrytare skall stoppa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem
- lillahuset
- Gått bort