frys för kallt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eken74
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 april 2009, 21:14:05
Ort: uddevalla

frys för kallt

Inlägg av eken74 »

Hej har en frys som blir för kall. Plockade isär tänkte jag skulle kolla termostaten men när jag öppnade blev jag inget klokare. Tips önskas

det är en EU8204C
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: frys för kallt

Inlägg av Jonaz »

Har inget bra svar direkt, men det ser ut att vara flertalet dåliga lödningar, samt ser ut som oxid.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: frys för kallt

Inlägg av xxargs »

Det är säkert en termistor-sensor inblandat - den skulle jag kolla först.

Om det är dåliga X-kondingar så att den kapacitiva delningen för kretskortsströmförsörjningen fungerar dåligt - så brukar det vara att det blir för varmt i kyl/frysen...
eken74
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 april 2009, 21:14:05
Ort: uddevalla

Re: frys för kallt

Inlägg av eken74 »

xxargs var hittar jag en sådan här då? R10?
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: frys för kallt

Inlägg av Paxmax »

Fungerar larmet? Började den pipa om man glömde dörrn öppen förut?
..och fungerar det än?
Mitt antagande är att PIC processorn fortfarande snurrar om den håller koll på dörrens öppet tid.

Ohm mät temperatur justerar mojjen (potentiometern) kolla om den är glapp eller visar samma värde hela tiden även om du snurrar på snurran.

Översta bilden mitten längst ned (tror jag) är tempsensorn R10? Kolla (ohm mätning) att den ger någotsånär fast signal även om du petar lite försiktigt på den med nåt rumstempererat objekt (penna, linja, plastsked) sen kolla att den ändrar ohm värde om du värmer den med fingrarna eller kyler den med isbit i tät påse med lite vatten så du kan svepa in den ordentligt.

All mätning utom "dörrtesten" skall göras med strömsladden urdragen!! Viktigt!
Är osäker på vad den har för kraftförsörjning, den verkar ha ett kapacitivt power supply(psu) vilket innebär att hela kretskortets lågspänningsdel kan rida på 230VAC, klart oskönt att ta på.
Det som talar emot kapacitivt psu är reläet som drar för mycket för att orka hållas, det kan dock fixas om de satt in bi-stabilt relä i den däringa stora vita sockerbiten.
eken74
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 april 2009, 21:14:05
Ort: uddevalla

Re: frys för kallt

Inlägg av eken74 »

Fungerar larmet? Började den pipa om man glömde dörrn öppen förut? JA!!!
..och fungerar det än? JA!!!

Ohm mät temperatur justerar mojjen (potentiometern) kolla om den är glapp eller visar samma värde hela tiden även om du snurrar på snurran. Funkar!!!

Översta bilden mitten längst ned (tror jag) är tempsensorn R10? Kolla (ohm mätning) att den ger någotsånär fast signal även om du petar lite försiktigt på den med nåt rumstempererat objekt (penna, linja, plastsked) sen kolla att den ändrar ohm värde om du värmer den med fingrarna eller kyler den med isbit i tät påse med lite vatten så du kan svepa in den ordentligt.
FUNKAR

All mätning utom "dörrtesten" skall göras med strömsladden urdragen!! Viktigt!
Är osäker på vad den har för kraftförsörjning, den verkar ha ett kapacitivt power supply(psu) vilket innebär att hela kretskortets lågspänningsdel kan rida på 230VAC, klart oskönt att ta på.
Det som talar emot kapacitivt psu är reläet som drar för mycket för att orka hållas, det kan dock fixas om de satt in bi-stabilt relä i den däringa stora vita sockerbiten.
INTE TESTAT


Övrigt
Gul lampa tänds när man håller inne snabb infrysning (som det ska)
Röd lampa blinkar varnar låg temp. stängde av den vid -28grader
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: frys för kallt

Inlägg av Zkronk »

Kanske kan vara idé att mäta matningsspänningen till PIC-mikrocontrollern under drift för att se om det sker något mystiskt där?
Löder man dit två små kablar på undersidan av kretskortet och ansluter dessa till en handhållen multimeter och inte rör det så är risken för att få en stöt obefintlig.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: frys för kallt

Inlägg av Nerre »

Nja, även om PICen matas med 5 V så kan det ju vara så att ena polen av den 5-volten ligger på samma potential som fasen. Då kommer de två sladdarna man drar ut att ha 230 V respektive 225 V mot jord.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: frys för kallt

Inlägg av Zkronk »

Ja, men om det är en handhållen multimeter så är den ju helt isolerad ifrån elnätet?
Och om man inte rör grejorna när man kopplar på strömmen så kan det väl inte hända något?
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: frys för kallt

Inlägg av Nerre »

Jo, jag ville bara poängtera att de där sladdarna som man drar ut blir inte ofarliga bara för att det är 5 V mellan dem, det kan vara 230 V mot jord.
eken74
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 april 2009, 21:14:05
Ort: uddevalla

Re: frys för kallt

Inlägg av eken74 »

Kan jag bara koppla in en annan termostat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: frys för kallt

Inlägg av Danny »

Det problemet är vanligt på de frysarna. Dock vet jag inte vad som orsakade det,
förutom att det ligger i elektroniken. Ska se om jag har någon liggandes som jag kan
mäta på.
Hur ser temperaturvredet ut? Har du den nya elektroniken, så är vredet helt plant.

Du kan sätta dit en mekanisk termostat. Denna kör jag själv med i mitt skåp.
Den känner av lufttemperaturen, så man behöver inte dra kapilärröret.
Piggen i mitten av vredet är för avfrostning och kan klippas bort, så
kan man använda ett vanligt vred.
http://shop.electrolux.se/product/20547 ... stermostat
eken74
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 april 2009, 21:14:05
Ort: uddevalla

Re: frys för kallt

Inlägg av eken74 »

Har denna 077b7003 hemma.

Hur kopplar jag den?
Enligt bild har min frys 3 kablar in. Brun, svart och blå
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: frys för kallt

Inlägg av Danny »

Det är den gamla versionen du har i det skåpet.

Termostaten du har är avsedd för en kyl.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: frys för kallt

Inlägg av Paxmax »

Har du testat och mät reläet?
Ifall det har svetsat typ.
Skriv svar