286'a startar ej
Re: 286'a startar ej
En gammal 486:a bör ju rimligtvis ha ett AT-agg så då borde det väl passa rätt av?
ATX kom väl omkring Pentium2:ans intåg?
ATX kom väl omkring Pentium2:ans intåg?

Är det en sådan brytare du menar? 286 är tyvärr lite före min datortid.
Nertill på bilden är ser du motsvarande brytare för ett "AT-agg"

Sådant agg med stor brytare på sidan tror jag kan bli svårt att hitta något som går att ersätta med. Sätt in ett nätagg som passar någorlunda, vid behov gör ett fäste. Stora hålet som röda brytaren stuckit ut genom löser du enklast med en aluminiumplåt och en strömbrytare som har två fasta lägen, dvs av och på.
Vad skulle hända om du blåser rent ditt nuvarande nätaggregat med tryckluft så allt metallspån försvinner? Har du tur så kanske det börjar att fungera igen?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det var min tanke i mitt svar i augusti förra året. 
Smutsiga datorer funkar dåligt.

Smutsiga datorer funkar dåligt.
- prototypen
Jag tror inte det är metallspån i den skiten utan det är skärolja och damm.
Visserligen kör Säter en hel del gjutjärn men att det ska hålla sig i flygande i luften har jag svårt att tänka mig.
En riktig rengöring borde varit gjord för flera år sedan.
Protte
Visserligen kör Säter en hel del gjutjärn men att det ska hålla sig i flygande i luften har jag svårt att tänka mig.
En riktig rengöring borde varit gjord för flera år sedan.
Protte
Jag ser sådana här gamla reliker i drift då och då, oftast är det i produktionskritisk drift det gamla skrotet blivit kvar pga anledningar som att leverantören av maskinen inte supporterar annan styrutrustning än den medlevererade, det sitter special ISA-kort i och liknande. Inte helt sällan saknas det backuper och media för återställning, för att inte tala om planer för att hantera datakrasch.
Varje gång får jag lite ont i magen och förundras över att man inte gör en kraftansträngning och byter ut eländet till något modernare. Det är ju trots all bara en tidsfråga innan hårddiskar och nätaggregat rasar.
Nu vet jag inte hur produktionskritisk och hur mycket special säters utrustning är, men jag hade nog lagt krutet på att fixa en modern dator än att försöka laga det gamla skrotet. Och sedan som MiaM skrev, flytta datorn till ett utrymme skyddat från spånor och skäroljor.
Varje gång får jag lite ont i magen och förundras över att man inte gör en kraftansträngning och byter ut eländet till något modernare. Det är ju trots all bara en tidsfråga innan hårddiskar och nätaggregat rasar.
Nu vet jag inte hur produktionskritisk och hur mycket special säters utrustning är, men jag hade nog lagt krutet på att fixa en modern dator än att försöka laga det gamla skrotet. Och sedan som MiaM skrev, flytta datorn till ett utrymme skyddat från spånor och skäroljor.
- prototypen
Jag har träffat Säter ganska många gånger och köpa nytt är inte hans melodi.
Han har INTE kritisk produktion, men man unnar honom något bättre än gamla 286 or.
Protte
Han har INTE kritisk produktion, men man unnar honom något bättre än gamla 286 or.
Protte
Det låter bra.
Jag ser när jag läser mitt inlägg att det kan tolkas som kritik av säter. Det är inte alls menat så, snarare en reflektion och förundran över hur lågt risken med åldrande it-utrusstning värderas i industrin ibland, samt kanske ett tips till alla som använder åldrande utrustning att ha backuper och planer i händelse av krasch.
Jag ser när jag läser mitt inlägg att det kan tolkas som kritik av säter. Det är inte alls menat så, snarare en reflektion och förundran över hur lågt risken med åldrande it-utrusstning värderas i industrin ibland, samt kanske ett tips till alla som använder åldrande utrustning att ha backuper och planer i händelse av krasch.
Jag rengjorde det gamla aggregatet och provstartade.
Det small till kraftigt och säkringen gick.
Jag lade inte mer tid på detta.
Jag tog nätaggregatet från en 486'a, kablarna passade rakt av.
Däremot fanns det inget uttag för bildskärmen.
Men detta gick att lösa med dubbla nätkablar.
Jag hade nog fått detta med AT/ATX helt om bakfoten.
Jag trodde AT var de gamla med röd strömbrytare, resten ATX.
Det small till kraftigt och säkringen gick.
Jag lade inte mer tid på detta.
Jag tog nätaggregatet från en 486'a, kablarna passade rakt av.
Däremot fanns det inget uttag för bildskärmen.
Men detta gick att lösa med dubbla nätkablar.
Jag hade nog fått detta med AT/ATX helt om bakfoten.
Jag trodde AT var de gamla med röd strömbrytare, resten ATX.
>Jag trodde AT var de gamla med röd strömbrytare, resten ATX.
AT har endast 220V brytare
De äldsta (?) med brytaren inbyggd i kraft aggregatet.
Senare modeller med en 220V kabel och brytare att montera i fronten på PC-lådan.
Se nedre bild i "Hedis" inlägg 220V ligger längst ner.
AT har endast 220V brytare
De äldsta (?) med brytaren inbyggd i kraft aggregatet.
Senare modeller med en 220V kabel och brytare att montera i fronten på PC-lådan.
Se nedre bild i "Hedis" inlägg 220V ligger längst ner.