Montera resistor i vägguttag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion

Montera resistor i vägguttag.

Inlägg av Repaterion »

Det tycks vara allmänt känt att LED-lampor av olika slag ligger och lyser eller glöder kanske jag skall kalla det för i mörkret.

Läste mig fram till att man kunde montera resistorer mellan FAS och N, som på så vis leder ut den kapacitiva spänningen från andra intilliggande kablar i rören.
De värden jag har sett ligger på ca 100K vilket blir ca 0,6W (0,0023A) vid 230VAC, så köper jag 1,5 eller 2W resistorer skall det vara lugn.

Men frågan är det någon mening egentligen? :humm:
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Montera resistor i vägguttag.

Inlägg av prototypen »

Störs du av ljuset så finns det anledning.
Annars så spara du 0,6 W.

Protte
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Nej då jag störs inte alls, men innan jag fann informationen om detta så kändes det lite otrevligt, trots att mina teorier var induktiv spänning.
Men jag har en förmåga att fundera på saker.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är kapacitiv koppling

sätt en kondensator istället

då får du en kapacitivspänningsdelning och det hjälper till lite att ta bort högfrekventa störningar
Användarvisningsbild
Soolo

Inlägg av Soolo »

Intressant!
Jag har varit ute för detta också att små LED-belastningar är bara inkopplade och inga andra belastningar. Detta skapar en "spökspänning" som elektriker kallar det.
Vid en liten mer belastning sjunker spänningen till 0 Volt!
Varför uppstår fenomenet?
Mellan trådar i elrören som inte är potentialfria och blir därmed blir de som en kondensator?
Eller dålig isolation mellan trådarna?
Användarvisningsbild
Soolo

Inlägg av Soolo »

Repaterion skrev:Det tycks vara allmänt känt att LED-lampor av olika slag ligger och lyser eller glöder kanske jag skall kalla det för i mörkret.

Läste mig fram till att man kunde montera resistorer mellan FAS och N, som på så vis leder ut den kapacitiva spänningen från andra intilliggande kablar i rören.
De värden jag har sett ligger på ca 100K vilket blir ca 0,6W (0,0023A) vid 230VAC, så köper jag 1,5 eller 2W resistorer skall det vara lugn.

Men frågan är det någon mening egentligen? :humm:
Eller någon annan belastning, laddare eller nåt i det sista uttaget i gruppen så slipper du göra något som inte är godkänt!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tänk på att vanliga motstånd troligen inte är klassade att sitta direkt över nätspänning utan det är samma sak som med tex. X-kondingar att de är avsedda för detta med rätt klassning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det måste väl vara en bättre ide att montera i sockeln eller sladden till LED-lampan som lyser. Eller skaffa en LED lampa som kan hantera den kapacitiva kopplingen utan att lysa.
Skriv svar