Bakgrund
Om hörlurarna:
Problemet angår ett par hörlurar som har 5 element i vardera lur. Elementen är därefter anslutna till en förstärkare som får ström via USB.
Ljudets ingång till förstärkaren förses via 3.5 mm ljudkabel (som de flesta hörlurar alltså)
Hörlurarna är nyköpta.
Hur problemet uppstår
Så fort ström tillförs till hörlurarna. Det hörs då ett svagt brus, se bifogad ljudfil (för att tydliggöra hur det låter. Låter det exakt som diskanten brusar på ett par golvhögtalare om örat förs 10cm eller närmare diskanten på högtalaren)
När jag däremot "mute"ar ljudet på förstärkaren till hörlurarna. Fortsätter bruset. (Det som händer med en förstärkare kopplat till golv högtalare är att bruset från diskanten försvinner)
Det är alltså något med strömmen som orsakar detta brus. USB har ett rykte för att ha väldigt varierande frekvens på strömmen. Och därför tänkte jag att en USB isolator skulle lösa detta.
Men det gjorde den inte.
Jag har även testat att ansluta dom via AC - USB adapter (dvs får elen direkt från eluttaget istället för datorn)
Problemet kvarstår. (Jag bifogar en ljudinspelning på hur bruset låter från hörlurarna när jag kopplar in USBn)
Till frågan
Kan en s.k. "line power filter" lösa detta problem. I sånna fall varför?