Solid Works hjälp

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Solid Works hjälp

Inlägg av CPMS »

Håller på att rita/bygga en Crosskart och tänkte höra om någon har något tips om det går att få fram kaplista, notch-anvisning, böj-anvisningar ur Solid Works.

Har gjort ramen som trådmodell och lagt in Weldments Struktural Members egendefinierade Pipes för att se hur det blir men nyss börjat så det finns säkert ett bättre sätt att göra detta.

Pipes är väl svetsade rör och inte böjda?

Har enklaste versionen av Bend Tech EZ ( http://www.bend-tech.com/product_infos/bt_ez.html ) och kan visserligen lägga in alla rör där för kap/böj-anvisning men det vore smidigt om det gick att få ut detta från SW.
ram.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
anojak
Inlägg: 223
Blev medlem: 4 oktober 2011, 12:20:55

Re: Solid Works hjälp

Inlägg av anojak »

Jag har en kollega som sitter och gör sånt dagarna i ända, ska be honom skriva ihop något.

Ett designtips bara, tänk på att ramen blir styvare om alla noder är triangulerade. Tänk på hur krafter fortplantar sig i ramen.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Solid Works hjälp

Inlägg av CPMS »

Jättesnällt, tackar så mycket. :)

Då borde det bli bra om jag sätter in lite sneda stöttor av klenare material, detta är bara en första skiss för att se om jag klarar reglementet ang. störtburen. Måste ju tänka på vikten också, är redan uppe på 28kg utan svets på det jag ritat hittills.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Solid Works hjälp

Inlägg av CPMS »

Nästa konstiga sak som jag inte riktigt fattar hur man ska få till. :)

Har hämtat hem en rod-end som 3D modell, den består av tre filer. Kroppen och kulan som part och en assambly.

Öppnar jag rod-end assamblyn kan jag pilla på kulan så den rör sig men om jag skapar en egen assambly med ex en stång och rod-end assamblyn går det inte längre att röra på kulan.

Provat låsa kulan på en fixerad stång men det verkar som att den är stum. Ska inte modellen behålla egenskaperna om man lägger en assambly i en annan assambly eller vad är det som händer?

Bifogar filerna i zippen.

EDIT
Hittat ett sätt att få det att fungera.
Använd kulan och kroppen som partfiler i min assambly och lägga Mate på samma ställe som dom gjort på originalet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kaalle
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2010, 21:36:59

Re: Solid Works hjälp

Inlägg av kaalle »

Hej Marcus

För att kunna röra på en undersamanställning så måste du sätta den som flexible. Då kan du röra på parterna i undersamanställningen utifrån dom mate villkor som du har satt i den

MVH

Tobias
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Solid Works hjälp

Inlägg av CPMS »

Tackar så mycket, hittade vad du menar nu när man fick reda på vad det kallades. :)

Fungerar tyvärr inte men även enligt SW hjälpen är det så man ska göra, får fortsätta att prova lite annars fungerar det som jag skrev också men det skulle vara smidigare att ha flera undersammanställningar som är rörliga i en "huvudsammanställning".
kaalle
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 november 2010, 21:36:59

Re: Solid Works hjälp

Inlägg av kaalle »

Ibland är hjälpen i Solidworks inte så hjälpsam som man kan önska.
Kolla på den här genomgången så du har fått med alla stegen

När du gör en ny sammanställning så ska du ta för vana att låsa första parten/sammanställningen till origo. (ground to origo)
du kan ställa in caden så att den automatisk låser (ground) första parten/sammanställningen till origo
Har du för många delar i sammanställningen som inte låsta på ett korrekt sätt så kan du få problem när du vill flytta en part/assembly
Se även till att inte ha för många, helst inga mate fel i sammanställningen.
Ursäkta svengelskan

/Tobias
Skriv svar