Op-amp-integrator med icke-idealt beteende
Re: Op-amp-integrator med icke-idealt beteende
Finns i databladet för den där kondingen, på sidan 146 (sidnummer på sidan, det är sid 164 i PDF:en av nån anledning).
En 50 V konding har bara halva kapacitansen vid 50 V enligt den kurvan.
En 50 V konding har bara halva kapacitansen vid 50 V enligt den kurvan.
-
Ja, det var ju ganska solklart!lillahuset skrev:Titta på en kurva över kapacitans vs spänning för en stor keramisk kondensator så får du något att fundera över. Jag skulle tro att det är ditt problem.
Edit: Kolla kurva 4 i bifogat dokument.

Ännu en sak jag inte hade tänkt på. Tack!!
-
Ok. Jag ska titta efter plast-kondningar. Undrar vad som finns som SMD...SvenW skrev:Keramiska kondensatorer med hög kapacitans och liten volym är ofta ferroelektriska.
Dvs i hög grad olinjära. Alltså olämpliga här, men bra för avkoppling och liknande.
Någon typ av plastfolie är nog bättre. Bäst kanske glimmer eller luft, men de kräver stor volym.
Alla typer av eletrolyt är nog också olämpliga, skulle jag tro.
Tack för all er kunskap och hjälpsamhet. Jag lär mig alltid saker när jag frågar här.

- lillahuset
- Gått bort
En kund hade problem med dåliga LF-egenskaper hos ett ingångssteg för en givare för några år sedan. Det var en 10u/25V och likspänningen över kondingen var ~12V. Jag frågade runt lite och fick tipset att X5R är väldigt spänningsberoende. Vi bytte kondingar och så funkade det mycket bättre. 
Edit: Behöver du verkligen ha +/-12V över kondingen?

Edit: Behöver du verkligen ha +/-12V över kondingen?
-
Ok. Vad betyder X5R egentligen? Och vad bytte ni till?
Angående spänningen så kan jag ju egentligen dela ner spänningen före integrator-steget, och förstärka den efter. Och lägga den yttre feedback-slingan med komparatorn runt allting, så att jag ändå säkrar att jag följer inspänningen korrekt. Då blir jag mindre beroende av kondningens icke-linjäritet. Är det så du menar?
Tyvärr verkar ju icke-linjäriteten för just den här kondningen vara ganska stor över hela spänningsområdet. Men med en annan kondning kan det ju bli bättre.
Angående spänningen så kan jag ju egentligen dela ner spänningen före integrator-steget, och förstärka den efter. Och lägga den yttre feedback-slingan med komparatorn runt allting, så att jag ändå säkrar att jag följer inspänningen korrekt. Då blir jag mindre beroende av kondningens icke-linjäritet. Är det så du menar?
Tyvärr verkar ju icke-linjäriteten för just den här kondningen vara ganska stor över hela spänningsområdet. Men med en annan kondning kan det ju bli bättre.
- lillahuset
- Gått bort
X5R är beteckningen på keramiken. Jag tror tillochmed den vi hade var Z5U eller liknande. Eftersom vi kunde tappa en tredjedel eller så av kapacitansen var det ingen jättekatastrof, i din tillämpning är det ju mer kritiskt.
Jag minns inte vad det blev i slutändan, en tantal eller en bunt keramiska med högre märkspänning och/eller bättre keramik. Jag bara pekade på problemet och gav dem verktygen (data) och några förslag på lösning. Jag gissar på tantal. Ska försöka komma ihåg att fråga imorgon.
I ditt fall är det nog någon typ av plastfilm du bör använda. Jag är ingen expert.
Om du minskar svinget över kondingen kommer du ju undan med en mindre och billigare konding. Som dessutom förmodligen fungerar bättre.
Jag minns inte vad det blev i slutändan, en tantal eller en bunt keramiska med högre märkspänning och/eller bättre keramik. Jag bara pekade på problemet och gav dem verktygen (data) och några förslag på lösning. Jag gissar på tantal. Ska försöka komma ihåg att fråga imorgon.
I ditt fall är det nog någon typ av plastfilm du bör använda. Jag är ingen expert.
Om du minskar svinget över kondingen kommer du ju undan med en mindre och billigare konding. Som dessutom förmodligen fungerar bättre.
-
Jag kanske t.o.m. skulle klara mig med den jag har, om jag minskar svinget till en tiondel t.ex. Men mindre kan den ju inte vara, om det är kapacitans du menar. Tvärtom. Jag får ju öka kapacitansen för att få samma slew-rate. Men det är ju bara att slänga på några till parallellt. De jag har nu är ju billiga iaf. Film-kondningar verkar vara betydligt dyrare.
- lillahuset
- Gått bort
Jag kanske tänker fel men om du har lägre sving får du lägre ström med samma motståndsvärde så om du förstärker signalen efter integratorn borde det väl bli samma sak. 

-
Sant. Om jag minskar svinget in i integratorn, som jag skrev. Jag hade redan tänkt ett varv till och tänkt att det inte var nödvändigt, bara jag förstärker signalen innan den går tillbaka till komparatorn på ingången. Men minskar jag svinget från komparatorn så behöver jag inte ändra C-värdet. Perfekt.