Hjälp att identifiera komponenter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
figge88

Hjälp att identifiera komponenter.

Inlägg av figge88 »

Hej!

Är en rookie när det kommer till komponenter, t.ex resistorer, kondensorer, transistorer, osv., men jag har tagit mig an ett projekt som har ett litet affektionsvärde, typ...
Historien är som så att jag fick ett par förstärkare av min far när jag flyttade hemifrån, dom spelade riktigt bra, men så möblerade jag om en dag och när jag skulle koppla ihop ljudet råkade jag koppla fel och kortslöt förstärkarna.
Lämnade då (5år sedan) iväg dom för reparation hos en lokal "elektronik-nisse", fick tillbaka 'stärkarna bara för att märka att dom small igen (ingen felkoppling denna gång).

Så nu vill jag själv byta ut ALLA komponenter på kretskorten men behöver hjälp med att hitta idag motsvarande komponenter. Visst, resistorer ska väl inte vara några problem, så länge jag kan se färgkoden, men t.ex en kondensator blir jag osäker på.

Är det någon eller några här som skulle vilja hjälpa mig med detta? i så fall kan jag slänga upp bilder på kretskorten.
Det är inget avancerat kort, inte jätte-många komponenter, men det är gammalt...

Med vänlig hälsning
Fredrik
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Hjälp att identifiera komponenter.

Inlägg av breflabb »

Lägg upp en bild och modell / fabrikat
Det kan gå att få fason på den????
Men dendär NISSEN kan inte ha gjort mycket
Inte ens provkört??
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför ska du byta ut ALLA komponenter?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, byt det som behöver bytas, finns ingen anledning att byta allt.

Kan du få tag på schema (eller möjligen bara BOM) är det ju betydligt enklare.
figge88

Inlägg av figge88 »

Nä den där nissen lät som om han egentligen inte ville göra jobbet, men att han tog emot dom ändå. Sen tog jobbet över en månad också. Men men, det är som det är...

Anledningen till att jag haft tanken att byta alla komponenter är p.g.a att jag inte har tillgång till någon direkt avancerad utrustning, jag kan löda och har lödkolv osv., så det fixar jag.
Men att felsöka vilka komponenter som är trasiga är över min kunskap, och det enda jag äger är en enklare multimeter att felsöka med.

Att få tag i schema blir nog svårt, dessa förstärkare tillverkades av en herre vid namn Roger Sperrling och just dessa förstärkare heter Alta 120 (eller 130, lite osäkert).

Jag har iaf tagit några bilder på själva kretskortet, och en del närbilder på komponenter, vet inte om det är intressant med bilder på t.ex transformatorn, sitter även 4 större kondensatorer vid den?

Om det går att felsöka sig fram med en multimeter så absolut kan jag försöka mig på det, om någon ger vägledning :)

Länk till bilderna:
https://www.dropbox.com/sh/s9ae4xm330wb ... LszQa?dl=0
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det verkar absolut "overkill" att byta ut alla bitarna.
Det är säkert bara en handfull komponenter som är toast.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Aha, den gode Roger Sperrling. Det var ett riktigt original när jag träffade honom i slutet av sjuttiotalet eller början på åttiotalet.
Han hade sin verksamhet i Rotebro då. Sedan såg jag hans skylt i Riddarhyttan och nu bor han visst i Skinnskatteberg.

Finns det något speciellt skäl till att du vill reparera förstärkaren? Ett problem är ju att du inte vet vad "nissen" ställde till med. Det kanske sitter helt fel komponenter där idag.
figge88

Inlägg av figge88 »

Ja det finns väl 2 anledningar till att jag vill repa förstärkarna. Det ena är att jag fick dom av farsan, som var väldigt nöjd med förstärkarna och haft dom sedan dom var nya. Så det känns inte bra att jag förstörde något som farsan varit väldigt rädd om och som han på ett sätt varit stolt över.
Så om jag kan få förstärkarna att fungera igen, blir nog farsan glad och jag kan på ett sätt släppa det hela...
Det andra är en mycket enklare anledning, och det är att jag kanske lär mig något i processen :)

Vad den Nissen har gjort borde inte ställa till några större problem, dels så fick jag med alla komponenter som han hade bytt ut, samt så är det 2 stycken identiska förstärkare, varav den ena är orörd.
hmm vilket jag nu kom att tänka på är att jag knäppt kort på den som har fått komponenter utbytt...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ja men då är ju chansen betydligt större.

Det var något som såg ut som en aluminiumplatta med en pil på. Vad är det? Vad finns under den?

Du skulle ju kunna kontakta Roger http://www.hitta.se/roger+sperrling/ski ... +sperrling Han kanske kan skicka dokumentation till dig om du berättar historien för honom.
figge88

Inlägg av figge88 »

Hmm, hade inte tänkt på den som någon/några komponenter, utan bara en kylplatta, men, förutom en resistor rakt under, så är det där 4 svarta sakerna något med 3st ben och följande text: C2389 SQ, och A(?)1038 SB

Har varit i kontakt med Roger tidigare, men inget som mynnat ut i något (mest troligen på grund av mig). Har dock tagit kontakt med honom igen, ska kolla om han har kvar nå dokumentation. Har även frågat om han skulle vilja hjälpa mig, men av någon anledning har jag känslan av att det kommer bli svårt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det är effekttransistorer
C2389 SQ, = 2SC2389 SQ och
A(?)1038 SB = 2SA1038 SB

Men var har du nätdelen?

Inte konstigt att "nissen" inte var så pigg på att laga något som det inte fanns schema på.
Att det tog tid kan jag förstå.
Senast redigerad av SM7CZR 15 november 2015, 16:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:)
figge88

Inlägg av figge88 »

Såhär ser det ut där nätdel och kondensatorer sitter och längst bort från transformatorn, på andra änden metallskenan som allt sitter monterat, ska kretskortet sitta.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/321 ... C_2828.JPG

Ja jag har ju ingen aning om svårigheten att felsöka ett sånt här kretskort, men vad jag har blivit tillsagd, så är det inte svårt att mäta ut vilka komponenter som är hela och vilka som är trasiga, förutsatt att man vet hur och har rätt mät-utrustning. Men som sagt, jag vet inte,
Jag sa också till nissen, byt alla komponenter om det behövs, det är ju ca. 2 nävar med saker, att löda bort gamla och löda dit nya tar inte överdrivet lång tid.
Jag vill inte låta som en besserwisser, verkligen inte, så missförstå mig rätt :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vad är det som händer när du försöker starta förstärkaren, är det någon säkring som går sönder eller händer inget alls?
Det glömde du att skriva något om.
När man tittar på bilderna kan man inte direkt se att det finns några komponenter som ser brända ut, men visst kan det finnas ändå.
Min gissning är att några effekttransistorer är kaputt och det är lätt hänt om man kopplar något fel så att slutsteget blir överbelastat.
Om man har otur kan högtalarna tagit skada.
Att byta samtliga komponenter är inte någon bra idé, en logisk felsökning är bättre.
Att göra en felsökning utan schema är inte omöjligt, men det ställer stora krav på erfarenhet och tålamod.
Jag förstår att du gärna vill ha igång grejorna som du fått och kanske är det bästa sättet att ta kontakt med konstruktören, om möjlighet finns.
Lycka till!
Pucco

Inlägg av Pucco »

Jag ser en mycket otrevlig sak på bilden som borde åtgärdas snarast.
Det är en skyddsjordledning ansluten till skruven som håller fast transformatorn.
Om förstärkarens chassi ansluts till skyddsjord i en annan punkt i chassit eller genom att en extern utrustning är skyddsjordad och kopplat till chassit så får du ett kortslutet varv på transformatorn.
Man får aldrig skapa en elektrisk koppling genom centrum på en ringkärnetransformator. Det blir ett kortslutet varv med mycket höga strömmar som kan bränna transformatorn och annan utrustning som är inblandad i kortslutningsslingan.
Skriv svar