Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Läste i en tråd här om dioder, och om tyristorer till lok.
I tråden finns även en länk, i länken står lite om verkningsgrad mm för olika regleringar av drivkraften.
Bland annat står det att äldre sätt att reglera drivkraften var mer effektiva (typ 9%) högre verkningsgrad, är inte det ganska mycket? Kanske det inte är?
Men för mig låter det mycket, men om underhållet blir mycket större med de äldre reglermetoderna är det kanske inte så mycket. Verkar ju va så att dragkraft och komfort är bättre nu.
Nån som har koll på om det finns typ hybridsystem(?) nu, med kontaktorer och tyristorer? Blir det för dyrt?
Tråden med länken, 6:e inlägget, http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=rc+lok
Länken i tråden ovan, http://miljoaktuellt.se/rc-loket-en-ele ... k-bedrift/
Från sidan/länken ovan
(En bra bit ner på sidan, alldeles innan det står "Tack" (med blå text). Under rubriken "Provkörning och mätningar" (blå rubrik).
"Rc-lokets verkningsgrad brukar anges till cirka 85% vid fullt utstyrda strömriktarbryggor. Det är inte mycket att klaga på. Verkningsgraden kan jämföras med ett äldre lok med elektromekaniskt reglersystem som ligger på ca. 94%. Men ett elektromekaniskt reglersystem har ju som bekant andra nackdelar!"
I tråden finns även en länk, i länken står lite om verkningsgrad mm för olika regleringar av drivkraften.
Bland annat står det att äldre sätt att reglera drivkraften var mer effektiva (typ 9%) högre verkningsgrad, är inte det ganska mycket? Kanske det inte är?
Men för mig låter det mycket, men om underhållet blir mycket större med de äldre reglermetoderna är det kanske inte så mycket. Verkar ju va så att dragkraft och komfort är bättre nu.
Nån som har koll på om det finns typ hybridsystem(?) nu, med kontaktorer och tyristorer? Blir det för dyrt?
Tråden med länken, 6:e inlägget, http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=rc+lok
Länken i tråden ovan, http://miljoaktuellt.se/rc-loket-en-ele ... k-bedrift/
Från sidan/länken ovan
(En bra bit ner på sidan, alldeles innan det står "Tack" (med blå text). Under rubriken "Provkörning och mätningar" (blå rubrik).
"Rc-lokets verkningsgrad brukar anges till cirka 85% vid fullt utstyrda strömriktarbryggor. Det är inte mycket att klaga på. Verkningsgraden kan jämföras med ett äldre lok med elektromekaniskt reglersystem som ligger på ca. 94%. Men ett elektromekaniskt reglersystem har ju som bekant andra nackdelar!"
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Det finns lok utomlands som kombinerar lindingskopplare med tyristor, men det är fortfarande seriemotorer/separatmagnetisering.
Idag är det trefas som gäller, betydligt mindre underhåll på motorerna.
Idag är det trefas som gäller, betydligt mindre underhåll på motorerna.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
RCloken upgraderas kontinuerligt och dom senaste uppgraderingarna är helt nya moderna styrsystem med igbt-trissor.
Moderna framdrivningslösningar har ju regenetativ bromsning även. Jag tror inte att någon procents verkningsgrad är det som har högst prio.
Moderna framdrivningslösningar har ju regenetativ bromsning även. Jag tror inte att någon procents verkningsgrad är det som har högst prio.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Ombyggnaden till RD2 är väl den senaste uppgraderingen, och så vitt jag vet har de fortfarande tyristorer.RCloken upgraderas kontinuerligt och dom senaste uppgraderingarna är helt nya moderna styrsystem med igbt-trissor.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Ok,
Tack för svaren.
Några procent hit eller dit är kanske inte så viktigt/ det viktigaste?
Tack för svaren.
Några procent hit eller dit är kanske inte så viktigt/ det viktigaste?
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Kan mycket väl stämma! Jag har väldigt lite att göra med Rc-loken så jag borde kanske inte ha yppat något. Jag pratade med en kille som har jobbat med ombyggnationen och han ville göra gällande att det var igbt-trissor och "nya" motorer. Jag tror tyvärr inte han själv är vidare insatt och drog slutsatser som jag ville höra. När han sa att det var nya motorer så antog jag att han menade motortyper.säter skrev:Ombyggnaden till RD2 är väl den senaste uppgraderingen, och så vitt jag vet har de fortfarande tyristorer.
Med tanke på att man har en "outtömlig" resurs med energi(kontaktledningen) så lär inte verkningsgraden vara det absolut viktigaste vid konstruktionen, är mitt antagande.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Snackar man tåg / järnväg så är det ju 100-tals miljarder kronor. Det är en prestigeprojekt där kostnaden saknar betydelse.
Ofta är dom administrativa systemen men tillhörande fördyringar rätt extrema.
Med tanke på att vi inte har någon industri längre och av miljöskäl inte kommer att skapa någon i framtiden och med tanke på hur fattiga vi kommer att vara i framtiden så är det nog bäst att bara flytta all persontrafik till buss och sälja av järnvägen som delar eller skrot. Det är bättre att förbereda samhället för ett haveri under längre tid än att det kommer snabbt och plötsligt som i PIIGS.
Ofta är dom administrativa systemen men tillhörande fördyringar rätt extrema.
Med tanke på att vi inte har någon industri längre och av miljöskäl inte kommer att skapa någon i framtiden och med tanke på hur fattiga vi kommer att vara i framtiden så är det nog bäst att bara flytta all persontrafik till buss och sälja av järnvägen som delar eller skrot. Det är bättre att förbereda samhället för ett haveri under längre tid än att det kommer snabbt och plötsligt som i PIIGS.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Motorerna är samma som förut.milsson skrev:Jag pratade med en kille som har jobbat med ombyggnationen och han ville göra gällande att det var igbt-trissor och "nya" motorer. Jag tror tyvärr inte han själv är vidare insatt och drog slutsatser som jag ville höra. När han sa att det var nya motorer så antog jag att han menade motortyper.
Man har inte ens bytt till den nyare modell som sitter i RC6.
Någon ny "typ" av motor är det definitivt inte.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Det är nog mycket större skillnad än 9%.YngLi skrev:Bland annat står det att äldre sätt att reglera drivkraften var mer effektiva (typ 9%) högre verkningsgrad, är inte det ganska mycket?
De siffrorna gäller ju vid fullt utstyrda strömriktarbryggor.
Problemet med Rc-lok är den usla effektfaktorn vid lägre farter.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Läste (pyttelite) om hur det funkar, lite om olika system mm.
Det verkar ofta kunna va trångt om plats på banorna så lägre prioriterade tåg kan få stanna och vänta.
Och det verkar kosta ganska mycket att bara få fart på ett tåg när det ska igång igen.
Och sen ska strömmen visst omvandlas frän 50Hz också, på olika sätt.
Med tanke på det är det kanske inte så noga med lokens effektivitet, när det är många andra faktorer som ändå ställer till det.
Om man jämför med lastbilstransporter så är säkert effektiviteten typ jättebra även med lite extra förluster.
Jag hörde på radion att lastbilstransporter ofta inte är så effektiva eftersom man har sådana krav på korta
leveranstider numer, därför gick lastbilar många gånger halvfulla osv.
Orsaken till det var att man inte hade så stor lagerhållning nuförtiden.
Om man började lagerhålla lite mer (där det är möjligt) skulle det kanske funka bättre med tågtransporter, jämfört med lastbil, kanske skulle det
gå att få lite fler dubbelspår och liknande så tåg slipper stanna så ofta för andra tåg då också. Och då skulle kanske lite bättre effektivitet hos loken synas mer?
Det fanns visst några olika 3-fas varianter.
Det verkar ofta kunna va trångt om plats på banorna så lägre prioriterade tåg kan få stanna och vänta.
Och det verkar kosta ganska mycket att bara få fart på ett tåg när det ska igång igen.
Och sen ska strömmen visst omvandlas frän 50Hz också, på olika sätt.
Med tanke på det är det kanske inte så noga med lokens effektivitet, när det är många andra faktorer som ändå ställer till det.
Om man jämför med lastbilstransporter så är säkert effektiviteten typ jättebra även med lite extra förluster.
Jag hörde på radion att lastbilstransporter ofta inte är så effektiva eftersom man har sådana krav på korta
leveranstider numer, därför gick lastbilar många gånger halvfulla osv.
Orsaken till det var att man inte hade så stor lagerhållning nuförtiden.
Om man började lagerhålla lite mer (där det är möjligt) skulle det kanske funka bättre med tågtransporter, jämfört med lastbil, kanske skulle det
gå att få lite fler dubbelspår och liknande så tåg slipper stanna så ofta för andra tåg då också. Och då skulle kanske lite bättre effektivitet hos loken synas mer?
Det fanns visst några olika 3-fas varianter.
Re: Lok verkningsgrad vs underhåll och komfort mm
Jag vill minnas att transmissionsförlusterna i kontaktledningsnätet ligger på ca 20%.