Pinout på Futurlec's 8x8 LED-matris?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Pinout på Futurlec's 8x8 LED-matris?

Inlägg av chille »

Är det någon som har lite mer specifikationer på futurlecs LED-matris? Första tanken var att jämföra med sodjan's.... men... Jag vet att det iaf är common anode på Futurlec's, och sodjan's är väl common cathode? :(

Alternativet finns ju att maila Futurlec, men det vore ju smidigt om någon här på rak arm kunde hosta fram ett datablad eller någon pinout, för Futurlec har ju en tendens att vara rätt så sega vad jag har hört.

Annars skulle jag väl kunna tänka mig någon annan display, bara den är 8x8 och liten, typ 30x30mm och inte kostar mer än 20-lappen, gärna tvåfärgs.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har Eagle-layout till den.

Är du intresserad så slänger jag upp den lite senare.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Självklart är jag intresserad, har ju gjort en halvfärdig som gick åt skogen när jag insåg att jag saknade pinout :(
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Där så.

Lita dock inte helt på den. Jag har inte testat den själv, däremot dubbelkollat några gånger.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Den var lite smårörig när du hade spridit ut alla ben så mycket och dessutom inte märkt upp vad som är vad.

Är Pin 1 uppe eller nere? Höger eller vänster?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Inte helt utvecklad kanske :)

Du får testa dig fram.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo det är iofs sant, kommer ju ändå kasta om pinnarna som en tok för att få ihop PCB:t, det får man ju ändå kompensera för i mjukvaran :)

tänkte mer att det kunde vara fint om schemat inte såg helt förjävligt ut :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Förbättra och sprid?

Jag tar gärna del av kortet sen, vore intressant att se hur du får ihop det. Jag sket i det just eftersom pinouten kändes rätt dryg att routa.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men det blir ju knepigt att förbättra eftersom jag inte har pinouten och jag vill få klart PCB:t innan jag beställer delar :/

Osäker på om jag får slänga upp schemat sen, men jag tror nog det är lungt. Håller på designa en kabeltestare åt ett företag. 3200kr var lite för saftigt pris om man skulle köpa :)

Har du klurat något på hur man driver en sån här med en µC smidigast? Min första tanke var att driva anoderna med en räknare (4017) och en ULN2003A, men det sket sig då LED-drivaren visade sig ha enbart 7 drivers :( Lösa transistorer blir för bökigt. Skulle vara om man kunde få fram någon typ av array med transistorer i, men det verkar vara knepigt att hitta någon smidig.

Ska kika lite på digikeys utbud på LED-driver ifall de finns några vettiga, men du får gärna säga til om du redan klurat ut någon smidig och billig lösning :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det roliga är att jag hade en skapligt enkel och välfungerande lösning uppkopplad för ett tag sedan. Har för mig att det hade nånting med Allegros A6275 (bra skit) att göra. Mer kommer jag inte ihåg :)

Ska nog kolla lite närmare på det nu..

Skapade en tråd om det i Övrigt-forumet också. Där jag sökte tips på lösningar. Kan vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> chille

Ta en till på ULN2800-serien istället för 2000-serien. Annars _är_ Allegros kretsar rätt trevliga!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tänkte driva lysdioderna med cirka 15mA var. Det borde väl räcka, eller blir det för lite när man kör multiplexdrivning? Det ska ju bara vara för att indikera status och inte för att kunna flasha med LED-displayen på 200m håll, så jag antar att det räcker? :) Dessutom är det en batteridriven applikation

Anoderna driver jag med 8st trissor (MMBT3906). Men nu när jag börjar räkna märker jag att worst-case så är alla lysdioder tända och då blir det 240mA (16*15mA) vilket är lite väl mycket, trissorna jag har valt klarar visst bara 100mA. Iofs är det pulsad ström, då kanske det inte är några problem? Annars får jag nog se över vad det finns för LED-drivare. Dessutom är det lättare att löda en krets istället för 8st trissor och 16st motstånd. Ska titta på ULN2800-serien om de duger :)

Katoderna sink:ar jag med två skiftregister (74HC164), ett för grönt och ett för rött. Worst-case är alla 16 lysdioder tända och då blir det totalt 240mA, dvs 120mA genom varje skiftregister, vilket de verkar klara om man läser databladet. Men jag är lite osäker på om den verkligen klarar det. Databladet är på typ 5 sidor och väldigt otydligt, tror ni man kan kika i ett datablad från en annan tillverkare och använa de värdena?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Grejen är väl den, att det funkar säkert jättebra att driva en sådan matris direkt från I/O på µC. Du får ju inte full önskad pulsström, men nog kommer det lysa så det räcker ändå. Enligt siffrorna kommmer I/O-portarna att ta stryk när man kör dem så "hårt". Men det funkar, länge!
Men om du nu ska sälja prylen så är det viktigare att undvika fullösningar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men eftersom AVR:en inte har tillräckligt med I/O:s så blir det ju trissorna och skiftregistrena som får ta stryk, och eftersom det är pulsad ström så lär de väl palla med det. Jag tror sällan att man skule uppnå worst-case. Enda rimliga vore om µC:n hängde sig och allt började lysa samtidigt.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ta en titt på denna istället
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... c5920.html

Du får en 16 kanals leddrivare med konstantströmsgeneratorer plus 8 trissor i samma krets, du slipper även alla resistorer. Måste ju passa perfekt till att driva en 8x8 matris med två färger tycker jag.
Skriv svar