Teslaspole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter_1982

Re: Teslaspole

Inlägg av Peter_1982 »

Gå till skroten och be dem lägga undan ett par oljebrännare från villapannor, där sitter en trafo på 10-15kV och 20-40mA. Det räcker gott och väl att driva en liten coil, och de är gjorda för 230V och säkerligen gratis på skroten...

En kondensator som klarar de spänningar som krävs bygger du enklast själv av glasflaskor som du häller mättat saltvatten i och klär med aluminiumfolie på utsidan. Grönt eller brunt glas ska ha högre motstånd för genomslag har jag för mig...

Roterande gnistgap behöver du inte till ett skolprojekt, de behövs oftast bara vid högre effekter där värme eller ozon kan bli problem. Såga till ett par längder kopparrör och lägg bredvid varandra som ett paket Dennis-korv, med nån millimeter mellan så klarar du dig väldigt länge. Det blir problem med ozon-uppbyggnad kring gnistgapet, vilket leder ström bättre än luft, men en liten fläkt riktad mot gnistgapet blåser lätt bort ozonet så gnistgapet blir mer konsekvent och enklare att ställa in...

Det svåraste rent hantverkarmässigt är att linda primär och sekundärspolarna. Dessa gör du lämpligtvis av bromsrör från typ Biltema, och lackerad koppartråd från Elfa som du lindar kring ett plaströr samtidigt som du lägger på klarlack med en pensel.

Lycka till! Jag fick mvg när det begav sig för 15 år sedan, trots att vi dödade fysiklärarens nya digitalkamera med magnetfälten som uppstod :-)
Skriv svar