FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Har idag byggt ihop en FM-sändare enligt schema från Talking Electronics. Detta är en första "test" för att se att jag kan lyckas få ihop den så den fungerar. Helt otroligt, den fungerar! :D Jag brukar faktiskt ha lite små otur när det gäller att bygga ihop sådant här.. Men nu har jag lyckats bygga ihop både en 127kHz RFID läsare och denna FM-sändare - så självförtroendet börjar stiga :D

Innan ni, de som känner för det förstås, börjar predika om att det är olagligt. Jo jag vet! Lyckligtvis så är det ju ingen större effekt i denna sändare, så den klarar kanske max en 100 meter. Jag valde dessutom en tom frekvens, i mitt område så är 102.9 väldigt tomt och fungerade riktigt bra. Sen så hade jag givetvis inte igång den någon längre stund. Bygget är egentligen bara ett test för att se om jag lyckades bygga ihop en och det gjorde jag :D

Jag kommer bygga en till variant med lägre effekt, trimkondensator (donerat av peolah) samt 3.5mm anslutning för att ansluta till mobilen eller liknande. Efter detta projekt är jag övertygad om att det inte ska vara något problem med nästa heller :D

Är så otroligt lycklig över att den fungerar! Ni kan nog inte förstå ;)

Men men.. här kommer lite bilder.

ENERGI ÄR VIKTIGT! :D
bild_00.jpg
Små bitar, mycket mindre än jag tänkt mig. Följde en video för bygget, så jag gick efter hans mått. Klippte med en plåtsax - riktigt bra!
bild_0.jpg
Lite lödningar, här är den ganska fin när inte så mycket kommit på plats än :P
bild_1.jpg
Spolen skulle tydligen lindas runt en 3mm kärna. Blev riktigt snygg med 0.5mm koppartråd med "enamel" beläggning.
bild_2.jpg
Blev den inte fin? :D
bild_3.jpg
Färdiga kretsen och "tunad" till 102.9 MHz.
bild_5.jpg
Går ju givetvis att göra mindre, men för första test och variant är jag grymt nöjd! :D
bild_6.jpg

Ni har säkerligen byggt mängder med liknande saker, så hoppas jag inte tråkar ut er! Men det var riktigt roligt och jag är riktigt nöjd med resultatet! Så otroligt häftigt att få höra sin egen röst på en vanlig FM-radio. Det är något helt annat än på PMR/walkie-talkies :P

Kommentera gärna med vad ni tycker om kretsen, något jag gjort bra? Något jag kunde gjort bättre? Tankar inför framtida projekt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av YD1150 »

Du kan nog tappa av spolen på säg 1-2 varv från plus så blir den mindre känslig
för frekvensvariationer, där antennen nu sitter är en högohmig punkt så det
räcker nog att man tar i antennen så ändrar den frekvens.
Kör du den utan antenn så är det bara en oscillator och det är inte olagligt på något vis.
Är säkert fler som någon gång har lekt med dessa. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Glenn »

Problemet är väl iofs att även om du sänder på låg effekt på ett "ledigt" frekvensband kan du utan vidare råka störa kraftigt på nåt annat, det är väl faran med att bygga sånt här.

Men visst, klart jag också har byggt en FM-sändare, men det är nog preskiberat vid detta laget :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av lillahuset »

Visst är det kul med projekt av den här typen. Schemat påminner om min minnesbild av Josty Kit HF100 eller vad den hette. Grattis!
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1787
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av toffie »

Tack för svaren! :D

YD1150
Aha! Menar du då att ta bort 1-2 varv eller att löda fast antennen 1-2 varv in på den 5-varviga? Har nämligen sett detta göras på andra varianter och jag har inte riktigt hajat varför. Det kommer väl förstås ;) :P hehe.. Ska definitivt bygga en till och testa med en annan spole. Har även tänkt prova att löda fast en av peolah's trimkondingar så som vissa scheman visar, då borde jag enklare kunna justera frekvensen. Vad jag förstår ska det inte dit några andra komponenter direkt för att få en sådan funktion.

Glenn
Jo, det har jag tänkt på också! Ett enkelt exempel är ju bara att ta 2.4GHz och trådlöst nätverk, bara ligga på "kanalen" bredvid kan ju störa ganska mycket. Även någon kanal bort kan ibland störa enormt, så absolut. Detta är ju ett hemmabygge utan vare sig skyddsburar eller korrekt avstämda komponenter. Projekt som detta är ju mer för att få det att funka på en höft, och det gör det ju, men kanske även på många andra frekvenser. Jag förmodar att det endast är de svindyra antenninstrumenten som kan se detta? "Frekvensanalysatorer"? finns det något sådant namn? Och det har jag ju förstås inte tillgång till på långa vägar. Kan ju säga som så, jag känner inte en Svensk som har ett sådant instrument, så det är verkligen långa vägar där :P haha

Det är superroligt att höra att ni också byggt, det är ju mer eller mindre "från er" som jag får min kunskap. Ok, nu är det en amerikansk sajt på nätet, men egentligen samma sak. Däremot så förstår jag att det förmodligen är ganska länge sen de flesta byggt något liknande eftersom det kanske var mer vanligt förr än nu. Men jag är "liten".. bara strax över 30 år.. Så för mig är det "nytt" :D

Men som sagt, om ni känner för det, dela gärna med er av era byggen; bild, text eller både och - skulle vara superskoj att få se eller läsa om :D Hur fungerade det? Mycket strul? Lätt? Roligt? :D

lillahuset
Tack! :D Josty Kit känner jag inte till, men när jag sökte på det fick jag fram lite fina bilder på olika radio projekt, såg riktigt skoj ut :D


Fråga!
Passar på att fråga er som läser tråden också, vet ni om det går att bygga en stereo FM-sändare utan krets, eller är det tvång på en ic-krets när man ska gå över till stereo? Lyckas inte hitta något schema för FM-sändare med stereo utan krets. Kanske kan ni förklara varför det är så också? Måste stereo "kodas" i FM signalen eller hur fungerar det?

Återigen, tack för era svar! :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av lillahuset »

Det finns "inget" som kan göras i en IC som inte kan göras med diskreta komponenter. I princip iallafall.

Om jag minns rätt moduleras L+R på bärvågen och L-R på "pilottonen" ~19kHz. Ett sunkigt system vi ärvde från USA. Vi hade provsändningar med ett svenskt system som hade möjliggjort att sända två monokanaler eller en stereokanal på en frekvens. Det förlorade mot det USAnska systemet och det kanske var lika bra för annars hade nog våra radioapparater varit betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Jonyverse »

Stereo går att bygga utan IC.

Bilden i den här tråden är en sändare jag byggde i min ungdom. Det mindre kretskortet jag håller i är stereogeneratorn.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2#p1001522

Kan bli bättre, men funkade.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte om du skickade fel bild men jag ser två komponenter som åtminstone liknar IC.

Här är en kul variant som någon på forumet la upp länk till:
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/index. ... ransmitter
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Jonyverse »

:oops: Jo, det är ju såklart två IC. Två billiga, enkla logikkretsar bara.
Men jag var inne på att det skulle vara utan special IC för stereokodning.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av YD1150 »

Du ska behålla spolen som den är (annars byter du frekvens!) och göra avtappningen 1-2 varv från plus.

Har man ett bra ljudkort i datorn som klarar 192kHz samplingsfrekvens
så kan man laborera med att göra stereosignalen i mjukvara.
Tror att det finns färdiga program att ladda ner.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Jan Almqvist »

Pilottonen är väl just pilot och informationen finns på 2 x 19 = 38 kHz?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av orvar-e »

Kul när det går bra. :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av lillahuset »

Så kan det nog vara med piloten. Mina kunskaper är som märks ytterst begränsade. :|
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av YD1150 »

Det följer med lite extra i vanliga radion: https://sv.wikipedia.org/wiki/LuLIS
Anledningen till varför de inte ville skrota analoga FM? Vart ju inget DAB....... :?:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Glenn »

toffie skrev: Det är superroligt att höra att ni också byggt, det är ju mer eller mindre "från er" som jag får min kunskap. Ok, nu är det en amerikansk sajt på nätet, men egentligen samma sak. Däremot så förstår jag att det förmodligen är ganska länge sen de flesta byggt något liknande eftersom det kanske var mer vanligt förr än nu. Men jag är "liten".. bara strax över 30 år.. Så för mig är det "nytt" :D
Tror jag var 14-15 nånstans när jag byggde min, och jag är 41 nu.. jag laddade hem ritningen från en BBS, och sen byggde jag och kompisen varsin, det märkliga var att min hade en räckvidd på kanske 50m, hans gick flera kilometer, vi fattade aldrig riktigt varför, men det berodde kanske på mer tur än skicklighet :)
Skriv svar