Artikelnummer generator med löpnummer.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av Terho »

Hej. Jag är ute efter en artikelnummer generator som kan generera löpande artikelnummer och minns vilken som var det sista numret så man inte råkar ta samma nummer två gånger.

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av tecno »

Löser man inte detta enklast i typ Kalkylblad i Libre Office?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av sodjan »

Har du några speciella krav på "generatorn"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av Terho »

När jag jobbade på Atlas Copco som konstruktör så hade vi en nummergenerator som gjorde sex skiffriga ritningsnummer som vi gav huvudsammanställningar, sammanställningar och detaljritningar sen la vi in det i Monitor ERP system och där kunde vi även knyta numret till ett namn på detaljen, köp artikeln osv. Väldigt smidigt och roligt och ha den kontrollen!
Nu börjar jag få så mycket ritningar hemma som är döpta till övre fäste, höger hjul osv osv och det fungerar inte i längden, så nu har jag bestämt att göra något typ av system som är lätt och gratis så man får lite koll och tanken var då en sexsiffrig nummergenerator som genererar följdnummer eller kanske random nummer som en lotto generator bara den inte kan ta samma två gånger och nyss såg jag att det finns gratis ERP system och ladda hem och då slog det mig att jag kan ge en köp artikel, huvudsammanställning, sammanställning eller en detalj ett nummer plus att jag kan döpa det i ERP systemet till vad det är....

Kanske är lite overkill men jag tycker det är så kul att ja ordning, känns proffsigt och jag jobbar som montör nu så man vill inte glömma bort hur det är att jobba med ritningar och struktur så att införa det hemma när man uppfinner och bygger osv skulle bara göra allt roligare.
tecno skrev:Löser man inte detta enklast i typ Kalkylblad i Libre Office?
Outlook mail har gratis online excel på mailen så jag kanske kan skiva en lista med löpande nummer där sen vidare till ERP systemet, såg även att det går att göra en lottonummer generator i excel på tuben, kanske kan använda liknande till att ta ut random nummer om man inte vill ha följdnummer men frågan är om man kan göra så att den inte genererar samma nummer två gånger....
sodjan skrev:Har du några speciella krav på "generatorn"?
Sex siffror borde räcka hela livet ut :roll:

Kanske någon kan göra ett program som kan generera sexsiffriga random nummer eller klicka i om man vill göra följdnummer? Har sökt på free number generator men inga bra träffar.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av sodjan »

Du kan ju skriva in varje ritning (eller något annat)
i Excel och sedan använda radnumret som referens.
Eller en separat kolumn med nummer, de brukar räkna
upp automatisk när man kopierar celler neråt...

Eller bygga ett enkelt register i MS Access. Eller MS
SQL Server Express (eller vad det nu heter) om du
vill ha något med mer funktioner.

Eller den klassiska lösningen... .:-)

Bild
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av Nerre »

Att använda en databas och sätta egenskapen "unique" på fältet gör ju att man aldrig får nån dublett i alla fall.

Du måste ju ändå ha nån form av lista över vilka artikelnummer som är vad?

Vet inte om Excel klarar av att blockera dubletter i en kolumn, men sorterar man på artikelnumret så kan man ju enkelt se vad som är ledigt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Artikelnummer generator med löpnummer.

Inlägg av hubben »

På vilket format vill du ha den?
Webbaserad? App? Windowsprogram? En liten dongel med display?
Skriv svar