Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Dags för nästa etapp på min Opti BF20L

Inlägg av perra_e »

perra_e

Inlägg av perra_e »

Härligt, nu har spindeln lämnat Shanghai. Det har tagit ett par veckor och enligt försäljaren så tog förtullning rätt lång tid då dom behövde något intyg för den olja eller fett som spindeln är skyddad med. Killen som jag har haft kontakt med har svarat hyffsat snabbt på mina frågor och han kommer dess utom att ge mig 50USD tillbaka på frakten då den blev billigare än beräknat från början.

Om nu bara spindeln är helt ok när den kommer fram så har detta gått bra!
--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har spånat vidare lite på tecnos's förslag med bredare Z. Frågan är vart gränsen går för att jag har någon nytta av befintlig fräs. Den är ju fortfarande rak och känns bra som utgångspunkt, men nu börjar det nog närma sig gränsen för vad som är vettigt att återanvända. Om man sätter en hel platta mellan Z-pelaren och bottenplattan får man ju en hel obruten front att montera z-axeln på. Har ritat med trianglar på baksidan igen. Tänkte även fylla den befintliga pelaren med sand i så fall. Här börjar det dock känns lite svårt att få allt rakt.

Är det någon som har ett hum om hur tjocka plåtar man bör använda. Har tänkt mig 10mm på all stagning. 20 mm på den undre fasta x-axeln som går i y-led och sist det befintliga t-spårsbordet är 30mm.

--Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu så, det är nåt i den stilen jag yrade om. Du har väl ritat detta i Fusion 360?? om så kan du väl köra lite FEM analys på det hela som ju nu är inbyggt i 360.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Japp det är Fusion 360 och jag har försökt köra en simulering, men det går inget bra :oops:
Måste köra igenom några tutorials om jag skall fatta hur man skall göra. Just nu klagar modellen bara på en massa olika saker.

Måste hitta några bra lösningar på hur man kan justera maskinen också. Allt lär inte bli 100% rakt. Det kan man vara säker på.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du kommer säkert på hur man ska göra, bara att testa sig fram. Just nu har inte jag tid alls att sätta mig in i 360 då annat står på listan att göra.
Älg jakten närmar sig och det tar sin tid med alla förberedelser. Och sen ska jag väl få ordning på min maskinpark också så småningom.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det brukar lösa sig med mjukvara . Får börja med något enklare för komma på hur det funkar.
--Per
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Varför bygga in fräsen i en ny fräs istället för att göra en helt ny? Som jag ser det kan du behålla fästena för kulskruven på z men inte så mycket mer?

Fint att höra att spindeln är på väg, blir en beställning för mig med så småningom.
perra_e

Inlägg av perra_e »

"Varför bygga in fräsen i en ny fräs istället för att göra en helt ny?"

Det var det jag funderade på med i inlägget med den breda z-axeln. Har kollat på en del epoxygranitbyggen idag med. Det är absolut inte nödvändigt att bygga på befintlig maskin om det inte tillför något, ekonomiskt eller praktiskt. Då är det bättre att sälja.

Edit: Intressanta länkar till epoxybyggen förutom de som finns på detta forumet.
http://www.cnczone.com/forums/vertical- ... posts.html
http://opensourcemachine.org/files/Germ ... achine.pdf

Allmänt om maskindesign
http://www.mech.utah.edu/~bamberg/resea ... Design.pdf
Finns en riktigt smart metod att justera in Z på sida 83-84 med hjälp av justerskruvar och epoxy.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu har jag bestämt mig. Det blir en ny maskin. Skall man ändå lägga så pass mycket tid och pengar kan man lika gärna göra det ordentligt! Det blir något liknande denna maskinen http://www.cnczone.com/forums/vertical- ... posts.html fast något mindre är det tänkt.

I grova drag kommer det se ut så här:
Arbetsområde x-500mm, y-300mm, z-300 till 400mm.
Befintligt servosystem för XYZ
BT30-spindel med 1,5KW servo som spindelmotor.
Förbereda för 4:e axel och verktygsväxling.
Ny inkapsling som är något lägre + stabilare (klarar högre vikt) och som är mer anpassad för om man vill köra kylning med vätska i stället för dimma.
LinuxCNC som styrning.
Långtidsprojekt :-)

Kommer sälja av min BF20, men jag vet inte riktigt när ännu.
Blir en ny byggtråd när jag kommit lite längre.

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har skissat lite på en epoxymaskin i helgen, mest för att få fram mått för inköp av linjärskenor m.m. Inget revolutionerande utan i princip en kopia på Daniels bygge. http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=51588 och bygget som jag länkade till i förra inlägget.

Kommer bli en del ritande och planerande innan bygget börjar. Vill se till att jag får plats med 4:e axel och verktygsbytare. Det blir dock framtida projekt men vill inte måla in mig i ett hörn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Då avslutar jag denna tråden med att berätta att spindeln har kommit och skapar en ny tråd med bygget av den nya fräsen.

--Per
Skriv svar