Hjälp med ett diagram

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BlueScreenTT

Re: Hjälp med ett diagram

Inlägg av BlueScreenTT »

Tack
Jag måste jo lyssna och försöka göra rätt det är jo enklaste sättet att få hjälp på ;-) !

jag förstod inte helt det prototypen skrev med openbase opto och gnd !
så jag har inte ansluten sensorer till opto coupleren

på J6-1 ligger det 19,5V
på J6-4/5/6 är det GND för 19,5V

men her er et nyt schema
båda bild och eagle fil

hoppas det är bedre struktureret

jag kommer ligga låge nästa veckan då jag inte har tilgång till dator
men kom gärna med synpunkter och tips jag kommer uppdatera i slutet på veckan !
Tak så länge

Mvh
Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag förstår fortfarnde inte varför du har en AND-grind mellan två utgångar från mikrocontrollern?

Du måste ju kunna driva transistorn direkt med EN utgång från mikrocontrollern? Behöver du en AND-funktion kan du ju göra den i mjukvaran.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

TS har förklarat att han har två programsnuttar men är inte kapabel att skriva ihop en AND funktion mellan programsnuttarna.

Men man kan ta bort AND grinden och sätta ett motstånd från vardera utgången till basen på transistorn, och ett motstånd bas - emitter.

Sedan ifrågasätter jag än en gång optokopplarna.

Protte
BlueScreenTT

Inlägg av BlueScreenTT »

Optokopleren fans inte till att börja med och det skulle bli mycket enklare utan
men tidigare i tråden kom frågan om nu andra skulle använda detta shield.
möjligheten ær jo så klart att en eller anden skulle få idén att kolla in en spänning på porten som givaren avslutar till ja då grillar man kanske sin arduino därför en opto
Nu ær detta en vældigt specifik "produkt" så det kanske inte blir en produktion men jag har 3 till som skall ha en shield så jag vill jo gärna att det blir så bra och idiot säkert som møjligt

Och ja And Gaten før att det ær enklare før mig æn att scripta i arduino ide eller C

F-låt før stavfel o så jag ær dansk
//skickat från min one+2
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Detta är mitt förslag.
Protte
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det inte är risk för enorma överspänningar så går det att skydda på enklare sätt med (dubbel)dioder och/eller motstånd.

Här finns en bra genomgång av olika metoder (dock främst med fokus på tryckknapp)
http://www.kevinmfodor.com/home/My-Blog ... techniques

(Nu hann Protte före med skyddsmotstånd där:) )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:
Jo, Blåskärmen, anledningen till att du inte ser pinne 7 och pinne 14 är för att de är definerade som Vss resp Vdd dvs GND och +5V följaktligen synd de inte (personligen gillar jag inte det otyget att definera komponenter på det sättet, blir väldigt lätt fel), dock måste du kolla i nätlistan att de verkligen är förbundna med samma nät som du har ritat, är de inte det måste du döpa om dina GND och +5V nät till de nätnamn som är definerade för dina komponenters matningar.
Jag gillar inte heller det sättet med "dolda" pinnar bara för dom är anslutna till nät, men oftast är det så på medföljande komponenter i Eagle.

Man kan få fram dessa pinnar genom att klicka på "invoke" (symbolen soms er ut som fyra grindar och en liten pil), och sedan på aktuell komponent, då får man upp ett fönster och där väljer man "PWRN" och klickar "ok", varvid man kan placera ut dessa pinnar på lämpligt ställe.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

När jag för komponenter för jag ofta en separat symbol med alla matningar, på det sättet blir schemorna lite lättare att läsa, speciellt om det är många pinnar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

prototypen skrev:Detta är mitt förslag.
Protte
image.jpg
Fast man kan väl inte ersätta en AND-grind med 2 parallella motstånd? Det blir ju en OR-grind eller har jag otur när jag tänker.

Edit: Eller menar du att motståndens resistans skall beräknas så att båda utgångarna måste vara höga för att det skall funka. Är det inte lättare med en AND-grind i så fall?

Edit2: Nerre han först.
Senast redigerad av SeniorLemuren 21 september 2015, 14:55:00, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du har ju ett pull-down också, det innebär att när utgångarna är 0 och 1 så har du (om motstånden är lika stora och jag inte räknat käpprätt) Vcc/3 på basen. Fast det borde ju räcka för att driva transistorn?

Jag tror ju att en bättre AND hade varit open collector-utgångar och en pull-up. Om en utgång då är låg så sänker ju den, krävs att bägge är höga för att få spänning på basen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej helt rätt det blir ingen AND.
Jag har läst texten som så att det ska endera aktiveras av 4 hall ELLER med röststyrning, men det kanske var fel.

Sedan finns en konstighet, relät är ritat med kontakterna NC.

Basemittermotståndet kan ha ganska högt värde.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan ju vara så att det handlar om ihopblandning av aktivt hög och aktivt låg. Om jag nu inte minns helt fel så blir en OR-grind detsamma som en NAND med inverterade ingångar.

Då blir det ju så att en lampa som ska TÄNDAS av (A OR B) ska SLÄCKAS av (NOT-A AND NOT-B). Eller tänker jag helt fel nu?

Det var att reläet var ritat NC som fick in mig på spåret, tanken är kanske att signalen ska bryta relät, inte sluta det.
BlueScreenTT

Inlägg av BlueScreenTT »

Forklaring
Detta skall användas til en hemlig dörr
Jag har 2 stk 60 kg elektromagnetiske som håller en dörr
jag tycker det ær dumt att ha spænningssat ett relæ hela tiden nær jag kan använda en NC och bryta i stället nær jag vill att magneten skall slæppa

Ang And Gaten
så skall båda utgångar vara aktiva
Dvs alla 4 sensors skickar på d10
och easyvr delen skickar på d11
Men finns det en vanlig ändring haj som vill script åt mig så tackar jag inte nej

Jag får fundera lite denna vecka øver hur komplext / enkelt jag vil ha kretsen tack før alla input
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

TomasL skrev:När jag för komponenter för jag ofta en separat symbol med alla matningar, på det sättet blir schemorna lite lättare att läsa, speciellt om det är många pinnar.
Jag håller med.

Idag såg jag ett schema med en IC3 och en U3. Båda var engrindsinverterare. :shock:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan du visa relevanta delar av koden så är det rätt enkelt att tipsa om hur du fixar AND-funktionen i mjukvara.

I princip är det väl den del av koden som styr utgångarna som vi behöver se.
Skriv svar