Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av ecenier »

Här är ett av mina pågående projekt som i planerna och teorin och mjukvaran i princip är klart.
Det som återstår är att faktiskt implementera den :)

Jag köpte en Uni-T UT61E för några månader sedan. En i grunden relativt bra DMM som blivit ganska populär.
Efter lite googlande så visar det sig att chipet som sitter i DMM:en har fler funktioner än vad som exponeras för användaren. Det interna chipet är en ES51922 https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... tl85t0XoYQ

Det går även att hitta kopplingsschemat för UT61E, http://elektrotanya.com/PREVIEWS/389335 ... .pdf_1.png

Där kan man se att några av funktionerna på ES51922 inte är tillgängliggjorda för användaren.
Bakgrundsbelysning, MIN/MAX-värden, RS232 PÅ/AV, Auto Power-off, Low pass filter vid AC-mätning osv.

Den bästa lösningen jag hittat för att göra några av dessa funktioner tillgängliga är att kapa ledningsbanorna för två av knapparna, och sedan sätta en microprocessor som lyssnar på dessa knappar på ena sidan och kan beroende på hur knapparna trycks in styra ovan nämnda funktioner. På det sättet så behöver man inte modifiera utsidan på något sätt med ytterligare knappar. Här är tråden som inspirerade mig, http://mjlorton.com/forum/index.php?topic=284.0. Där finns även bilder på var på PCB:t man kan koppla in sig.

Eftersom jag har tidigare erfarenhet av PIC samt att jag råkade ha en PIC16F688 hemma, så fick det bli till den som fick ingå i projektet. Jag har en massa PIC12XXXX, men för det här projektet räcker inte benen till.


Funktioner som jag tänkt lägga till:
UT61E har flera funktionsknappar, och jag tänkte använda två av dom, V/Hz(gul knapp) och DC/AC(blå knapp).
Båda dessa knappar har bara en mode. Vid ett tryck så triggas en funktion.
Det jag lagt till är fler moder för dessa två knappar.
* Långt tryck gul knapp: Bakgrundsbelysning på i 60 sekunder (eller 180sekunder om man vill)
* Långt tryck blå knapp: Slå på MIN/MAX-funktionen (se mer i databladet för ES51922 ovan)
* Kort tryck blå+gul knapp: Toggla RS232 PÅ/AV. Det normala på UT61E är att RS232 alltid är på. RS232 tar relativt mycket effekt. Därför slår jag av den direkt vid power-on och endast vid dubbeltryck så slår man på RS232. En positiv "bieffekt" av detta är att man då automatiskt gör att DMM:en slår på Auto-Power-off efter 15 minuter passivitet.
* Gul knapp intryckt vid Power-on: Low Pass Filter slås på för AC-mätningar. Det är avslaget som standard eftersom Fluke har tagit patent på det i USA, och Uni-T verkar endast göra en global variant och har därför funktionen avslagen. Dock är alla extra komponenter som behövs för funktionen, redan på plats på kretskortet. Jag tänkte göra ett försök att slå på det.


Elektriska schemat:
Här är det elektriska schemat för projektet, https://docs.google.com/drawings/d/1VHh ... 1358&h=856. Det är väldigt likt det i inspirationstråden, men jag har gjort fler tillägg.
1. Jag kommer att driva bakgrundsbelysningen från PIC:en eftersom jag inte vet hur mycket ström som ES51922 kan driva.
2. Jag vill använda LPF. Så vitt jag kan se så är det ingen som försökt sig på att göra LPF tillgängligt förut. Tyvärr har jag inte orka rita in detta i bilden än, men det kommer. Det finns lite ledtrådar i källkoden.


Koden:
Koden för PIC:en kan man ladda ner här, https://bitbucket.org/foogadgets/ut61e-modification. Koden är skriven i C och kompileras med xc8. Jag har endast verifierat koden genom att koppla en logikanalysator till PIC:en och sett att koden utför det jag vill att den ska göra.
PIC:en är i sovläge hela tiden utom när någon av gula eller blåa knappen trycks in. I sovläge drar PIC:en i häraden ~nA
Koden är sparsamt kommenterad tyvärr.


... jag vill med detta inlägg försöka få upp elektronik-snacket som är anledningen till att jag hänger här. Inget annat.


Projektet är kanske som att sminka en gris, men en sminkad gris kan å andra sidan vara jäkligt kul :)
Bilder kommer när lödandet börjar.
Senast redigerad av ecenier 20 september 2015, 00:45:35, redigerad totalt 1 gång.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av nomis_82 »

Spännande tänkte skaffa en sådan.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av Platis »

Intressant! :tumupp: En annan ide; integrera en rs232-USB omvandlare! Eller gå direkt från fototransistor till ttl-usb om man inte behöver RS232-möjligheten!
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av ecenier »

Egentligen är inte RS232-kommunikationen så viktig i sig. Jag har redan en RS232-USB-kabel till UT61E som fungerar fint.

Det som är viktigt för mig är batteriförbrukningen. Den går ner drastiskt genom att stänga av RS232. Just nu hittar jag inte siffrorna, men ett inlägg hittar jag där man pratar om att den går från mA till uA.
Det normala är ju att man inte loggar över RS232, och därför tycker jag man kan ha det avslaget.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av ecenier »

Nu är jag färdig med mitt projekt.
Jag är ganska nöjd men med ett undantag. När jag väljer mV-mätning, så fladdrar siffrorna väldigt mycket. Något är fel där. Jag kommer att behöva öppna och titta om det kan vara någon kabel som ligger olämpligt.

Bilder brukar vara välkommet,
ut61e_modification.JPG
Och bakgrundsbelysningen. Jag flyttade LED:arna efter att jag tagit bilden till att sitta i tänkta centrum till urholkningens radie. Jag tror att det blev jämnare belysning på det sättet. Tyvärr tog jag ingen bild efter att jag lött på kablarna.
ut61e_mod_bkgrndlght.JPG
Här är en video som visar de olika funktionerna, https://www.youtube.com/watch?v=KLrDdRcWR2Y

Här kan man läsa mer detaljer, http://foogadgets.blogspot.se/2015/09/u ... ation.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ecenier 22 september 2015, 10:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av Magnus_K »

Oj oj oj snyggt! :bravo: Sånt här tycker jag om. Ha-begäret är ofrånkomligt :wink:

Väldigt stiligt gjort med video och beskrivning, praktexempel.

Om någon vill göra det här men inte kan programmera PIC:en så kan jag hjälpa till. Själv lägger jag nog en beställning på DMM:en och 688:an under veckan.

Ps. Även grisar måste få sminkas ibland. Ds
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av nomis_82 »

Beställde ut61e igår. Om du vill Magnus så får du gärna ta en extra 688a och programmera till mig om du beställer. Har tänkt jag ska lära mig pic men det ligger lite i framtiden.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av Magnus_K »

Låter som en lysande idé. Beställer ikväll och återkommer när den är programmerad.

Får man fråga vårt ni köpte dom från?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av nomis_82 »

Super bra. Det lär nog dröja innan jag får min beställde av ameliazhou på ebay 49.98$
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av Magnus_K »

Tackar för svar. Beställer ev från samma idag.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av ecenier »

Jag köpte min på Ebay. Det blev 407kr med frakt tillslut.

Jag minns inte var jag köpte PIC16F688. Det kan ha varit medan Kjell.com hade PIC.

LEDarna är också ebay, 100 pcs red 3528 PLCC-2 1210 SMT SMD LED Strip Light
http://www.ebay.com/itm/261994316484

Jag valde den storleken mest för att det fanns plats och att det blir enklare att löda. Man kan säkerligen använda vanliga 3 eller 5mm LEDar också. Det finns gott om plats.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av swesysmgr »

Fick du lågpassfiltret att fungera?

Jag prövade att öppna min för att montera belysning och testa lite, det visade sig att det finns en ledningsbana under Cyrustek-chippet som förbinder RS232 och LPFON.

Den senare var alltså dragen till VB- redan och det verkar vara FC5 och SLACDC som måste styras för att kunna aktivera LPF med blå knapp.
UT61 BL 1.png
3mm blå intensiv diffus LED, led3mmidb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Att tillgängliggöra fler funktioner på UT61E

Inlägg av brrmek »

Hej, var in på Jula i veckan och fyndade en UNI-T UT61E för 499:-.

http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... er-405048/
Skriv svar