Molntjänst Vs server hemma

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Jag förstår inte riktigt frågan.
Du använder dig av linux eller kör du windows, hur gjorde du med inställningen för routern betalade?
Jag följde bara instruktionen på http://www.duckdns.org/install.jsp. Iofs Linux på RPi.
Sen att jag var tvungen att logga in med Arsebook sved ju lite grand. :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

För att det skall fungera måste ditt modem vara bryggat, så din dator får sin IP från din leverantör, och du kör då ett program som servis i windows, detta program kontrollerar din IP och skickar den till DDNS -servicen.
Vissa modem har denna typ av funktioner inbyggda i sig, dock inte alla.
Samma gäller Linux, men då går programmet som en Daemon i stället (samma sak fast på Linux-språk).

Det är väl iofs möjligt att DDS servern kan lista ut din IP, men det beror ju på hur tjänsten fungerar.
Nu är det ett antal år sedan jag var tvungen att köra DDNS, och då krävdes att modemen var bryggade.

Edit, hur fan stavar jag i kväll.
Senast redigerad av TomasL 14 september 2015, 21:44:55, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

lillahuset skrev:Det har gått nästan 19 år sedan dess.
Lika aktuell då som nu ........
lillahuset skrev:Ser du dig själv som "Windows Fanatic"?
Jag ser mitt förhållande till windows mer som slentrianmässigt, jag kan inte säga att jag alltid trivs med henne men jag vet vad jag har. Eller jag tror mig veta för hon kan vara lite lögnaktig och måste ständigt vaccineras för att slippa löss och inte inte heller det funkar jämnt för hon är hett eftertraktad.
På skämt ..... 8)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Jo konceptet är ju enkelt.
orvar-e: Jo det kan ju vara svårt att skiljas från det invanda. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

lillahuset skrev:Jag förstår inte riktigt frågan.
Du använder dig av linux eller kör du windows, hur gjorde du med inställningen för routern betalade?
Jag följde bara instruktionen på http://www.duckdns.org/install.jsp. Iofs Linux på RPi.
Sen att jag var tvungen att logga in med Arsebook sved ju lite grand. :(
Gick efter instruktion för "windows script" det verkade stämma bäst, det är för winxp, win 7 och 8.

"Sen att jag var tvungen att logga in med Arsebook sved ju lite grand." vad menar du nu???
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

TomasL skrev:För att det skall fungera måste ditt modem vara bryggat, så din dator får sin IP från din leverantör, och du kör då ett program som servis i windows, detta program kontrollerar din IP och skickar den till DDNS -servicen.
Vissa modem har denna typ av funktioner inbyggda i sig, dock inte alla.
Samma gäller Linux, men då går programmet som en Daemon i stället (samma sak fast på Linux-språk).

Det är väl iofs möjligt att DDS servern kan lista ut din IP, men det beror ju på hur tjänsten fungerar.
Nu är det ett antal år sedan jag var tvungen att köra DDNS, och då krävdes att modemen var bryggade.

Edit, hur fan stavar jag i kväll.
Då måste jag kontakta leverantören för att få reda på nästan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Pröva med att installera scriptet och se vad som händer.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av sodjan »

> För att det skall fungera måste ditt modem vara bryggat, så din dator får sin IP från din
> leverantör, och du kör då ett program som servis i windows, detta program kontrollerar din
> IP och skickar den till DDNS -servicen.
> Vissa modem har denna typ av funktioner inbyggda i sig, dock inte alla.

Alla standard routers jag har sett senaste 10-15 åren har haft dynamisk DNS
som en inbyggd tjänst. Jag har använt det på vårat gamla Zyxel som vi hade
till ADSL på landet och till den TG799 som sitter på VDSL linan på kontoret.
Och det TG799 som Telia installerade vid våran fiber installation förra vintern
har samma funktion. Det är dock inte konfigurerat på hemma routern...

> Då måste jag kontakta leverantören för att få reda på nästan.

För att ta reda på vadå? Om funktionen finns i routerns så behöver du inte
snacka med någon. Din ISP har inte en aning om att du använder funktionen.
Kolla bara i routiern om du har en funktion som nedan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Jo för att registrera lillahuset.duckdns.org eller orvar.duckdns.org behöver man logga in med någon form av asocialt medium, Arsebook, Twitter eller liknande.

Om du sedan loggar in i din router kan du säkert se att du har en IP mot Internet och ett subnät mot dina datorer, tex 192.168.0.0. Så långt allt väl.
Om du vill ha kontakt med en speciell dator (och det är väl troligt) så får du "peka" ett (eller flera) portnummer mot den datorn i routern. Jag vet inte hur "normala" människor gör men jag har pekat en port tex 12345 mot port 22 (ssh) i min burk som ligger mot nätet, 21 mot port 21 (ftp) etc. Och nu ljög jag ordentligt. Idén är att om någon försöker ansluta till din IP med en viss port ska den hamna i den dator du vill.

Hur man gör med annat i Windows vet jag inte men TomasL verkar kunnig. :)

Och sodjan har naturligtvis rätt. Enda potentiella nackdelen är att routern kanske inte stödjer den DDNS-leverantör du vill använda.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Samma som med linux, dock måste ju tjänsten man skall ansluta till vara igång på måldatorn och eventuella lokala brandväggar i måldatorn måste tillåta anslutning.
Windows fixar det per automatik om man sparkar igång RDP-tjänsten.
I linux, tja det beror väl på vilken distr man kör och vad som snurrar i burken, med tanke på IP-Tables och SELINUX mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

TomasL: Jag hör dig. Linux är ett träsk. :lol:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av sodjan »

> Enda potentiella nackdelen är att routern kanske inte stödjer den DDNS-leverantör du vill använda.

Jag vet inte vad som krävs, men så här ser det ut i alla fall. Frågan är vad t.ex "custom"
betyder. Sen så vet jag inte heller om protokollet är standardiserat på något sätt, i så fall
så borde det inte spela någon roll vilken leverantör man har, man anger ju direkt den
server som routerns ska ansluta till för att uppdaterad DNS...

Sen så är det ju en set-and-forget funktion. Om routern får en ny IP from ISP'n
så uppdaterad den automatiskt direkt. Jag tror att den gör det vid varje omstart
också, och kanske med något fast intervall. Hur som helst, på kontoret satte jag
upp det för 5-6 år sedan och jag har verken rört det sedan dess eller haft några
som helst åtkomst problem till kontors servern. Varför man ska krångla med ett
göra samma sak på en egen intern maskin fattar jag inte alls...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av sodjan »

Se även bl.a.:
http://community.plus.net/forum/index.p ... 36.0.html/
http://www.eddgrant.com/blog/2011/03/08 ... eedit.html

För att använda "custom" så behöver man alltså först konfigurera den "leverantören".
Uppenbarligen genom ett telnet interface. Detta gäller alltså Thomson/Technicolor...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Min router supportar bara ett par DDNS-leverantörer så i mitt fall blir det lite mer krångel.

Edit: Men som du säger det är inget man petar i speciellt ofta. Och följdaktligen ser ut som en guppy vid matdags när det krånglar. :doh:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43152
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av sodjan »

Det där är ju en väldigt intressant kommentar... :-)

Är det bättre med något som krånglar lite lagom ofta så att man får anledning att hålla på med det?
Eller något som fungerar stabilare, men där det istället blir problem med att upprätthålla kompetens?

Eftersom jag själv jobbar med ett av de stabilaste operativsystem som har byggts, så ser vi ibland
problem med kompetens eftersom ingen normalt behöver göra något. Samma sak med databasen,
den bara går och går och "DBA" rollen blir nästan ingenting. Det klagas ibland från kunden att
det är svårt att hitta personal och jag brukar säga att de väl får byta till något som kräver
mer personal istället... :-)
Skriv svar