Molntjänst Vs server hemma

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Ibland skulle jag vilja komma åt program på jobbet, det går ju inte att installera något på jobbets datorer av säkerhetsskäl lika bra det.
Vissa (ganska få) program går att köra från USB-stick men flest gör det inte, så vad är enklast mest ekonomiskt minst krångligt osv att satsa på. En server som går dygnet runt hemma eller månadsavgift på hos något av alla molntjänster som finns.
Jag ser stora fördelar i att alltid kunna jobba i samma version i ett projekt.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av vaxfan »

Sätt upp din egen maskin och kör sedan TeamViewer mot den.
Enkelt och smidigt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Låter enkelt när du beskriver det så. :?
Prestanda på en servermaskin, arduino, skechup och nått app tillverkningsprogram är väl det jag kommer på nu det jag vill kunna köra? Går att göra server av en vanlig dator??
Vill ha så låg förbrukning som möjligt på den, vad gäller då?

Om man räknar in inköp av dator och lite mjukvara (antivirus) vs den billigaste molntjänsten så borde jag kunna köra molnet nått år innan datorn blir mer mer lönsam.
Har inte hotmail nån typ av molntjänst eller det kanske bara är dokument lagring.

Skillnad på molntjänst och molntjänst här. Lagring på moln eller server utrymmer på moln.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Öh, vad vill du, Server eller remote? Du får bestämma dig.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Vad är skillnaden? Frågar pga av min okunnighet inget annat.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Det är möjligt att jag är paranoid men jag vill absolut inte ha något i "molnet".

Om du ska köra Windows tycker jag vaxfans förslag verkar vettigt. Jag har kört lite TeamViewer och gillade det inte men jag inser att det passar många. Däremot vet jag inte riktigt hur praktiskt det är om man ska överföra filer till och från servern. Vi använde PuTTY och det gav heller ingen riktig mersmak. Men jag är ju påverkad av mitt långvariga umgänge med pingvinen.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av Nerre »

Om jag fattar rätt så vill Orvar kunna sitta på jobbet och köra program som han inte får installera där.

Spontant känns det inte riktigt som den optimala lösningen att sitta och köra nån remote-klient, men idag är det kanske enkelt att köra en sån utan installation?

En tanke är ju att köra en virtuell maskin på jobbdatorn (det finns några som går att köra utan att installera, jag har testat en Linux-dist som kördes under QEMU). Fast där kanske prestanda suger.

Det finns väl inga "molntjänster" till rimliga priser där man kan köra valfria applikationer?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Remote desktop mot hemma datorn är väl det enklaste och bästa.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av AndLi »

Varför krångla med en massa extraprogram?
Alla moderna windows har ju remote desktop/ fjärranslutning , bara att koppla upp en vpn länk mellan och köra.. (Där har väl teamviewer en fördel då de studsar datan via någon server på nätet så du inte behöver öppna brandväggen(vilket borde få vilken IT ansvarig som helst att blocka det direkt))

Brukar själv köra remote desktop över vpn när jag jobbar hemma, kör ADSL (14/2 enlig bredbandskollen) rullar på riktigt smidigt.
Dock funkar inte grafikintensiva program så bra!

(TomaslL var snabbare med samma lösning... För mycket text från mig?)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Fördelen med teamviewer är att man inte behöver bekymra sig över brandväggar mm (såvida inte dess portar är blockerade).
Med RDP (som är standard i Win) måste brandväggen till den datorn som man vill koppla upp sig mot vara inställd så att protokoll och portar skickas till avsedd dator.
Man behöver inte köra RDP över VPN, då RDP är krypterat.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Jo det här med TeamViewer tyckte jag verkade som en säkerhetsrisk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

Sannolikt är det inga problem, anslutningen är ju krypterad och den är P2P, dock håller Teamviever av naturliga skäl konstant kontakt med en server, vilken hanterar anslutningarna.
Dessutom fungerar Teamviewer på i stor sett alla typer av system, och kan köras från en USB-sticka.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av lillahuset »

Jo det är klart, litar man på teamviewerfolket så är det ju inget problem.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av orvar-e »

Remote desktop/ fjärranslutning säger ni som kan, okej. Det är ju inte helt solklart för mig hur jag ska göra, men jag får väl återkomma när jag testat de instruktioner som finns.
Tack så länge.... :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Molntjänst Vs server hemma

Inlägg av TomasL »

glöm inte att ställa in din brandvägg hemma (eller var det nu är).
Du måste vidarbefodra TCP-Port 3389 till datorn du skall ansluta till, dessutom måste du ha fast IP eller motsvarande för att kunna ansluta.
Senast redigerad av TomasL 12 september 2015, 23:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar