Tid som spenderas på denna hobby

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hirrebirre

Tid som spenderas på denna hobby

Inlägg av hirrebirre »

Jag brukar få lite skäll då och då av min käre sambo för att jag "spenderar så sjukt mycket tid på att pilla med massa skrot".

Tiden det rör sig om är ca 0-3 timmar/dag på vardagarna samt 0-7 timmar på lediga dagar.

Jag är därför lite intresserad av hur mycket tid ni andra elektronikpulare lägger på denna hobby samt vad ni i huvudsak pysslar med?

Personligen tycker jag om att reparera vanlig hemelektronik samt renovera gamla förstärkare :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Tid som spenderas på denna hobby

Inlägg av Mizzarrogh »

Tycker det låter rätt normalt. :)
Tjaa, diverese tror jag mest verkstadsmaskinelektronik och fordon numera (samt en massa mer eller mindre obskyra byggen på fritiden... milioner påbörjade projekt men få avlutade... :D ).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

0 - 24 h på det ena och 0 - 24 h på det andra gäller främst nu på sommaren då det är lite ledigt och om det är skitväder ute vilket är normalt för en svensk sommar.

Många projekt igång, många på väg och lika många inte avslutade än men inte arbetandes på pga de andra två anledningarna i denna mening. :)

24h är förstås ovanligt men har förekommit om det är något jag behöver ha klart av en eller annan anledning. Har jag börjat med något vill jag haålla på med det tills det är klart vilket förstås skapat en del sena nätter ibland. Men det var mest förr i tiden det hände.
qx5

Inlägg av qx5 »

hirrebirre, Vad vill sambon att du hellre spenderar tiden på? och sedan kanske det inte skall underskattas att synvinkeln och den kognitiva associationsförmågan avgör vad som betraktas som skrot. Eller att man kanske mår bra av det "meningslösa pillandet" som kanske faktiskt resulterar i nya kunskaper för nya jobb eller uppfinningar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tja för mej är nog elektronikhobbyn nere på nån timme per månad om ens det.

Youtube och Deviantart har klättrat upp till i stort sett 60-70% av min lediga tid, resterande 30-40% blir nog chattande, forutmsurf och mina ritövningar, samt sporadisk animeringsträning i Source Filmmaker.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bar man inte är ensam då Tekko... :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vadårå ? :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Att vi då i allafall är två som gör det... :D
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tja, över de 30+ år som jag haft det som hobby har det naturligtvis varierat...
Numera spenderar jag kanske 1-2h på vardagar efter att familjen gått och lagt sig, helger kan ge lite tid på dagen också.
Men det är inte alla dagar i veckan, ibland kommer det annat mellan och ibland är det någon annan hobby som tar över.
Om hobbyn ska vara fortsatt kul får den inte ta över mot resten av livet, det är bara en hobby - inte själva livet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Väldigt varierande för min del, har jag nåt projekt blir det flera timmar om dagen, har jag inte det så blir det inte mycket.

Man får ju ta det på kvällstid när övriga familjen lagt sej, eller när man är gränsänkling :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Min hobby har blivit mitt jobb så jag borde hålla på minst 8 timmar på vardag och helst inget på helgen, men det är svårt.

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

hirrebirre skrev:Jag brukar få lite skäll då och då av min käre sambo för att jag "spenderar så sjukt mycket tid på att pilla med massa skrot".

Tiden det rör sig om är ca 0-3 timmar/dag på vardagarna samt 0-7 timmar på lediga dagar.

Jag är därför lite intresserad av hur mycket tid ni andra elektronikpulare lägger på denna hobby samt vad ni i huvudsak pysslar med?

Personligen tycker jag om att reparera vanlig hemelektronik samt renovera gamla förstärkare :)
Lätt att svara på. Får man skäll av den man delar livet tillsammans med för att man prioriterar sig själv för mycket, så är man helt fel ute om man frågar andra hur mycket tid dom lägger i tid på sina privata intressen. Det är väl helt ointressant. Eller ska du göra som de små barnen, gå till din sambo och säga: "Han får mer lördagsgodis än mig, jag vill ha lika mycket". :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om hon ser det som menlöst pillande så har du ett PR problem för din hobby.

Få henne att leda ett eget projekt att tex snickra bättre balkonglådor. Göra en egen ritning, med måttsättning och osv. Åka och handla bräder och materiel. Så hjälper du henne att snickra.

Ditt lager av verktyg kommer att komma i ett helt nytt läge när du ger henne två/tre olika sågar att välja mellan.

Fortsätter du att göra saker för henne och att ni båda två är tillsammans även om ni gör olika saker så är det en bra start.

Off-Topic: Sen är ja lite avundsjuk på min kompis som har 1900-tals konst som hobby. Han köper billigt, säljer dyrt och köper två nya billigt. Inte alla som tjänar pengar på sin hobby, inte i sexsiffriga tal per år.
hirrebirre

Inlägg av hirrebirre »

Detta var endast en kul undersökning som jag kom på. Jag överdrev såklart min beskrivning :)

Tror såklart att dom flesta uppfattade detta och tackar för svaren :)
Skriv svar