Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av DW »

Inget nytt under solen men alla är ju inte hundra år som en annan snart är :)
Sökte efter lite info i bråten och följande fanns i gömmorna. Diskarna är oanvända.
från skiva till ssd.jpg
Här inne bodde de stora diskarna obs pluralis! 2st alltså!
Det är nog inte så många % här som kört 5.1/4" diskar i mjukplast.
Jag hade de till ABC 806 med dubbeldrive, vikt på 15kg st? Luxor 832. ABC 806=4 färger :tumupp:
Luxor_abc800_FDunits_s1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av Glenn »

Jag använde 5.25" diskar senast igår :) ..dock SS/DD och inte dina lyxiga DS/HD :)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av DW »

-oj, då!

Jag trodde det var som Three Mile Island både glömt o gömt :)
Har du det på laptopén då eller vad kör du för grejor som lever detta liv?
I mitt fall så sitter det i en av mina cnc svarvar. En Emco som är från -96.
Inte så sena, bara omkring 16 år efter sin tid men man hade lyckat peta in win98SE. Troligen någon som gått i pension till slut o nya nissen gillade MS :bravo:

Det min första dator -83 tror jag det var. 1983. en del var ju inte påtänkta då på EF antar jag......
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av Glenn »

Det är en spectravideo 328:

Bild

Jag har dock bara en originaldiskdrive, och en annan som jag slöjdat till själv :)

Jag har även en C64 som kör 5.25", men den är för närvarande inte framme och uppkopplad.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av DW »

Vad kör du på den?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av lillahuset »

I mitten av åttiotalet hade jag en CP/M-dator med två 128kB 8" floppydrivar. Har man viftat med en 8" floppy fattar man var namnet kommer ifrån.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av tecno »

ABC806 med 8:or och CPM, ja jisses vilka tider det var ;)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av persa »

Det finns fortfarande många äldre Okuma CNC-svarvar och fleropar (företrädesvis 80-talare) i drift med hela systemmjukvaran i backup på 8" floppies. Vad jag förstått finns det bara 1-2 floppydrivar klara för att användas i Sverige om man behöver köra in mjukvaran i en maskin igen. Snacka om att leva farligt om man har viktig produktion :doh:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av lillahuset »

Låter ju helt vansinnigt.
Men det är väl några ekonomer som tyckte det var onödigt att lägga pengar på något som kanske aldrig skulle användas. Som en företagsförsäkring tex.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av persa »

Då maskinerna köptes nya var det ju inga problem att få hjälp med floppy drive om det behövdes, så därför valde dom flesta att inte köpa en egen. Nu har maskinerna hunnit bli så gamla att ekonomerna tycker det blir för dyrt att köpa till (om man över huvud taget kan få tag på någon) i förhållande till maskinvärdet. Någon gång mellan dessa tidpunkter borde man ha reflekterat över hur dyrt ett oönskat stillestånd kan bli :humm:

En hel del som köper gamla Okumor från utlandet åker på oväntade extrautgifter. På Okuma är det inte bara att ändra en parameter för att få Engelsk mjukvara. Mjukvaran finns på många inhemska språk och för varje språk är det ju specifika floppies. Köper man t.ex. en Tysk maskin och vill ha Svensk mjukvara måste Okuma göra i ordning Svensk mjukvara för just din maskin på 8" floppies. Dom vet att ta betalt för mjukvaran och sedan har man problemet att få in den i maskinen :doh:

Dyra språkuppdateringar är ju dock inte Okuma ensamma om. Tror även att t.ex. Mazak vet att ta betalt även om dom kanske kör med andra media än 8" floppies
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av lillahuset »

Konstig bransch. Vad kostar en sådan maskin?
Vad kostar det om en maskin pajar så att man inte kan leverera till sin kund.
Borde inte någon ha reagerat på att folk viftar med 8" floppies? På Okuma iallafall.

Det är så lite man förstår...
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av Castor »

Jag har kvar sen den tiden, en originaldisk 8" Microsoft Basic80 V5.21 för CP/M + 2 andra 8" som jag tror innehåller CP/M och diverse hjälpprogram. Jag har inte, o har aldrig haft någon 8" drive utan fick detta överfört till 5,25-diskar (Micropolis hårdsektor) som jag använde då. Någon som har nytta eller glädje av sådant? (går väl annars som brännbart)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av persa »

Problemet (om man nu vill se det som ett problem) är att konstruktionen och mekaniken på en Okuma av dom årsmodellerna är av så hög klass att den överlever styrsystem och elektronik flera gånger om ifall maskinen skötts bra

Ändå ser man inte så ofta ombyggnader med nya styrsystem på dessa maskiner. Säkerligen beroende att det blir för dyrt med en totalombyggnad med ett proffssystem gentemot att köpa helt ny eller nyare maskin som ger fler möjligheter. Utvecklingen har gått snabbt på svarvsidan och idag köper dom flesta svarvar med fräsmöjligheter och/eller motspindelbearbetning

Många resonerar nog att man kör så länge det går, sedan skroten och ny maskin. Och återförsäljaren är nog snabb med att argumentera för att byta upp sig till ny maskin. Dom har nog ingen hög prioritet i att hålla igång 80-talsmaskiner
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av lillahuset »

Det är bara att hoppas att man kan byta till en ny under kontrollerade förhållanden och inte bli stående med leveransstopp.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Städade o fann diverse från 5.1/4" till SSD

Inlägg av säter »

persa skrev:Det finns fortfarande många äldre Okuma CNC-svarvar och fleropar (företrädesvis 80-talare) i drift med hela systemmjukvaran i backup på 8" floppies. Vad jag förstått finns det bara 1-2 floppydrivar klara för att användas i Sverige om man behöver köra in mjukvaran i en maskin igen. Snacka om att leva farligt om man har viktig produktion :doh:
Saknar de här systemen möjlighet att ladda programvara via hålremsa?
Skriv svar