Raspberry Pi HTPC

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Raspberry Pi HTPC

Inlägg av Nisse »

Är helt ny på Paj-tåget :-)
Skaffade mig en Raspberry Pi 2 B igår. Tänkte den skall vara inkopplad till TV för att fungera för streaming, uppspelning från vår NAS, slösurfarande och lite sådant.
Surfar man lite vad man skall installera på sin paj så verkar det vara KODI som gäller. Laddade ned ett paket OSMC med Kodi och installerade.
Men jösses vad jag blev besviken. Klumpigt användarinterface och sökfunktioner som jag inte begriper. Youtube-tillägget är inget vidare. Att försöka ha nytta av ett trådlöst tangentbord med mus blir meningslöst då allt bygger på att man skall använda någon typ av fjärrkontroll.

Så nu min fråga.
Tanken är att Pajen skall ersätta att jag pluggar in laptop i vårt underhållningssystem via HDMI.

Det här vill jag ska fungera:
- Streama från diverse källor på nätet
- Youtube (prenumerationer, spellistor, titta senare, komma ihåg var jag är i filmer)
- Netflix
- Torrent klient
- Streama från vår NAS (film, musik, bilder)
- Slösurfa på nätet

Vad rekommenderar ni som varit med på Paj-tåget längre än mig att jag installerar?

Mvh
Nisse
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi HTPC

Inlägg av Nerre »

Valfri Linux-dist med lämplig webbläsare och VLC typ?
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Re: Raspberry Pi HTPC

Inlägg av Nisse »

Tyvärr så kan jag väldigt lite om Linux så ett tips på vilken variant som kan vara lämplig för Pajen och mig som nybörjare skulle uppskattas stort.

Mvh
Nisse
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi HTPC

Inlägg av Nerre »

Valfri Ubuntu-variant. Ubuntu är nästan enklare än Windows.

https://wiki.ubuntu.com/ARM/RaspberryPi

Fast Raspian är kanske ett säkrare kort för Pajen, den är inte särskilt mycket svårare.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Raspberry Pi HTPC

Inlägg av elabbe »

Vill du ha något litet skulle jag rekommendera en Intel NUC för att de uppgifter du nämner ska fungera tillfredsställande, eller överhuvudtaget.

Eftersom RPi är en sådan slimmad enhet fungerar saker bäst om de optimeras för uppgiften. Därför hittar du många distributioner med rätt snäva syften. Kör du Raspbian för att kunna surfa t.ex. kommer du inte få samma kvickhet i gränssnittet i Kodi som med OSMC och OpenELEC.

Följande fungerar:
Nisse skrev:- Youtube (prenumerationer, spellistor, titta senare, komma ihåg var jag är i filmer)
- Torrent-klient
- Streama från vår NAS (film, musik, bilder)
- Slösurfa på nätet
Med ett visst undantag för YT-klienters exakta funktionalitet och slösurfning. Slösurfa skulle jag säga fungerar hjälpligt, men det beror ju helt på vilka sidor du avser besöka.

Följande fungerar ej. "diverse källor" är ju ospecificerat, men tänk på att flash och silverlight inte finns.
Nisse skrev:- Streama från diverse källor på nätet
- Netflix
Nisse skrev:Men jösses vad jag blev besviken. Klumpigt användarinterface och sökfunktioner som jag inte begriper. Youtube-tillägget är inget vidare. Att försöka ha nytta av ett trådlöst tangentbord med mus blir meningslöst då allt bygger på att man skall använda någon typ av fjärrkontroll.
OSMC har fått rätt mycket kritik för sitt egna gränssnitt, byt till Confluence som är standard för Kodi. Det går utmärkt att styra med tangentbord.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Raspberry Pi HTPC

Inlägg av okhan »

Nisse skrev:Är helt ny på Paj-tåget :-)
Det här vill jag ska fungera:
- Streama från diverse källor på nätet
- Youtube (prenumerationer, spellistor, titta senare, komma ihåg var jag är i filmer)
- Netflix
- Torrent klient
- Streama från vår NAS (film, musik, bilder)
- Slösurfa på nätet

Vad rekommenderar ni som varit med på Paj-tåget längre än mig att jag installerar?

Mvh
Nisse
Kodi har ju stöd för allt du nämner förutom slösurfandet på nätet. Har du testat 1-channel appen? Där kan du streama ALLA serier du kan komma på och även filmer. Netflix behövs inte när du har kodi. Du behöver hitta några bra repositories, sen är det bara å köra!
Skriv svar