Elavbrott - datorn död
Re: Elavbrott - datorn död
Antingen det eller så gäller inte "brinner inte"-garantin bara under förutsättning att den inte belastas med högre än specificerad spänning.
Det verkar vara den här kondingen (första gången jag sett att databladet är en JPEG). Max 2000V i 1 sekund, så om blixten slog ner lite för nära kanske det är förklaringen. Någon som vet bättre vad man kan förvänta sig av X-kondingar får gärna komma med upplysningar.
Det verkar vara den här kondingen (första gången jag sett att databladet är en JPEG). Max 2000V i 1 sekund, så om blixten slog ner lite för nära kanske det är förklaringen. Någon som vet bättre vad man kan förvänta sig av X-kondingar får gärna komma med upplysningar.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
För upplysningens skull så är detta kompisens nätdel som jag fått låna för att testa funktionen på min dator. Ska kolla med honom vad som hände med den. Åskväder kanske. Men intressant att den "fungerar" när man mäter och börjar fräsa vid användning.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Vad jag har för mig så ska en X konding just INTE gå i kortis eller brinna. Denna verkar göra det motsatta.Jonas_H skrev:Någon som vet bättre vad man kan förvänta sig av X-kondingar får gärna komma med upplysningar.
Jo den uppfattningen hade ju jag också, men nu kommer ju verkligheten och är besvärlig.
Det kanske är så att det här inte är den finaste Taiwanesiska x-kondingen och att andra är bättre. Men det är nog svårt att göra något som innehåller metall och som inte kan kortsluta under några förutsättningar. Lite tråkigt dock att det händer i praktiken också och inte bara i teorin.
Det kanske är så att det här inte är den finaste Taiwanesiska x-kondingen och att andra är bättre. Men det är nog svårt att göra något som innehåller metall och som inte kan kortsluta under några förutsättningar. Lite tråkigt dock att det händer i praktiken också och inte bara i teorin.
- lillahuset
- Gått bort
Om du får den att börja fräsa med en Fluke blir jag imponerad. Vad händer om du lägger nätspänning över den?
Med Fluken fräser den ju inte, utan verkar agera som fungerande konding. Vid nätspänning fräser den.
- lillahuset
- Gått bort
Lite förvånande är det väl att den fortfarande fungerar som en konding vid låga spänningar.
- lillahuset
- Gått bort
Varför det? Genombrottsspänningen är med stor sannolikhet större än en Fluke levererar. 1,5V? 9V?
Eller om den är anpassad efter kiselhalvledare, < 0,7V.
Testa med nätspänning men håll både tassar och ansikte borta.
Eller om den är anpassad efter kiselhalvledare, < 0,7V.
Testa med nätspänning men håll både tassar och ansikte borta.
Jag hade nog väntat mig att den skulle smälta ihop helt eller inte alls, men så har tydligen inte skett denna gång.
Själv kan jag inte göra några tester eftersom det är GastonDeVille som har kondingen och han har ju redan testat med nätspänning.
Själv kan jag inte göra några tester eftersom det är GastonDeVille som har kondingen och han har ju redan testat med nätspänning.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Just så, förväntade mig något skumt utslag på fluken. Men allt såg helt normalt ut...Jonas_H skrev:Lite förvånande är det väl att den fortfarande fungerar som en konding vid låga spänningar.
Nu har jag sökt lite för att försöka få ett svar på detta. Denna sida (UL) skriver:
Där framgåt också att detta regleras i ANSI/UL 60384-14, men det är en köpestandard så det är svårt att få klarhet i alla detaljer. Men om man läser på sidan 25 i denna pdf så verkar det främst handla om att kondingen inte ska starta brand vid transientspänningen (2k5 V för X2).
Det kan finnas krav mot kortslutning i andra delar av standarden, till exempel i "4.2 Electrical tests". Men jag tycker ändå det lutar åt att kortis är okej för X-kondingar eftersom detta bara borde resultera i utlöst säkring.
(Och vidare att Y är för dom fall då det kan leda till elchock.)Class X capacitor or RC unit — Suitable for applications where failure of the capacitor or RC unit would not lead to danger of electrical shock but could result in a risk of fire.
Där framgåt också att detta regleras i ANSI/UL 60384-14, men det är en köpestandard så det är svårt att få klarhet i alla detaljer. Men om man läser på sidan 25 i denna pdf så verkar det främst handla om att kondingen inte ska starta brand vid transientspänningen (2k5 V för X2).
Det kan finnas krav mot kortslutning i andra delar av standarden, till exempel i "4.2 Electrical tests". Men jag tycker ändå det lutar åt att kortis är okej för X-kondingar eftersom detta bara borde resultera i utlöst säkring.