Fräsa i sten - vilken typ av CNC maskin passar mig?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Re: Fräsa i sten - vilken typ av CNC maskin passar mig?

Inlägg av Forsgren »

Det enklaste är nog att köpa färdiga plattor av sten, går kanske att få spill från något stenhuggeri som man sen kan kapa till bitar i rätt storlek.
Dom som gör gravstenar brukar nog sandblästra fram texten i stenen, dom använder typ en vinylplotter och skär ut texten ur en självhäftande gummiduk som klistras på stenen och sen blästras på. Där inte gummit finns blir stenen matt eller urgröpt beroende på hur länge man blästrar. Hur liten text man kan göra vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Förr i tiden etsade man fram de finaste mönstren med Fluorvätesyra, men jag tror att man blästrar även glas idag, ger inte lika fina detaljer men mindre farligt att hålla på med...
H.O

Inlägg av H.O »

Den där EBAY-maskinen ser ju trevlig ut.... Men den är byggd i aluminium vilket inte ger den speciellt mycket massa som kan dämpa vibrationer. Konstruktionen ser inte heller speciellt styv ut. Jag jämför då med min egen, hemmabygga, maskin som är en liknande konstruktion och byggd just i aluminium.

Spindeln har ER11 hylsor vilket betyder att det är relativt små lager i spindel, det betyder såklart att den inte klarar speciellt stora påfrestningar. Nu tror jag ju inte att det räcker att byta spindel till en kraftigare eftersom maskinen antagligen inte är stabil nog.

MEN - jag har ingen erfarenhet av bearbetning i sten. Kanske det är "enkelt" om man bara har rätt verktyg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, som Tecno säger så måste vi nästan veta litet mer om vilken typ av grejer du tänkt göra för att kunna säga mer exakt.
JLW

Inlägg av JLW »

Mycket bra info, vilket forum!! Det lutar åt att hoppas på eBay maskinen.

Jag kommer att fräsa ut bitar liknande denna skärbräda: http://longcoastliving.se/images/zoom/c ... ving_s.jpg

Anledningen till att jag inte vill berätta för mycket är att det ska tas fram prototyper inför en affärsidé.

Det blir myyyyyycket experimenterande framöver, jag måste börja från ruta noll.

Maskinen i fråga, är den nått att ha för alu och stål då?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det gäller små grejer så funkar den nog för alu och stål, men gäller det större stålstycken, härdat gods, mm så har den samma problem som HO beskrev.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den där skärbrädan du visade, den är nog sågad, borrad och slipad, eftersom den processen garanterat är snabbare för att få fram formen än att fräsa fram den...
JLW

Inlägg av JLW »

Tack för mer matnyttigt!
Meduza skrev:Den där skärbrädan du visade, den är nog sågad, borrad och slipad, eftersom den processen garanterat är snabbare för att få fram formen än att fräsa fram den...
Planen är att fräsa delar från en liknande, inte att producera en sådan!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, du skrev bokstavligen att du skulle fräsa ut såna bitar... :)
JLW

Inlägg av JLW »

Meduza skrev:Okej, du skrev bokstavligen att du skulle fräsa ut såna bitar... :)
Oj ser det nu. Va nog lite trött igår!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Då skulle jag rekommendera en liten diamantklinga med vattenbad under klingan (tex en sådan kakelskärare med integrerat bord, de klarar lätt den tjockleken) du riggar upp vid sidan av fräsen som komplement, skall du inte plana ytorna tror jag att dendär maskinen fungerar om du kör försiktigt med den.
Dock klarar den inte att plana härdat stål och liknande, men väl, tror jag mindre detaljer i mjukare järn och alu på hobbynivå toleranser.
JLW

Inlägg av JLW »

Mizzarrogh skrev:Då skulle jag rekommendera en liten diamantklinga med vattenbad under klingan (tex en sådan kakelskärare med integrerat bord, de klarar lätt den tjockleken) du riggar upp vid sidan av fräsen som komplement, skall du inte plana ytorna tror jag att dendär maskinen fungerar om du kör försiktigt med den.
Dock klarar den inte att plana härdat stål och liknande, men väl, tror jag mindre detaljer i mjukare järn och alu på hobbynivå toleranser.
Underbart! Ett bord med en fet klinga känns som ett måste.

Stort tack för hjälpen, fyll gärna på om ni har fler tankar. Jag skriver här när jag har prylarna!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Exempel, (men just dendär är nog litet tveksam kvalitet...)

http://www.clasohlson.com/se/Kakelkap-Cotech/40-7990
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-har Inte läst all text men frågar ändå. Har du pump och abrasiv?

På mitt f.d jobb skar vi med vatten och nickelspån som kallas abrasiv. Pumptrycket låg på 250Bar eller 250 Kg/cm².
En A60 plåtdörr tar ca 2-3 sekunder. Finnesen hos brandkåren är att man stänger av abrasiven o kör med bara vatten efter håltagningen.
Problem som dyker upp med tillsatser är att slangarna slits o speciellt i skarpa böjar.
Ingen gratishobby precis. När man skär i betong på broar används upp till 4000Bar vilket ger en hum om vad som krävs.
Kanske inget nytt men ta det som info i så fall.
JLW

Inlägg av JLW »

DW skrev:-har Inte läst all text men frågar ändå. Har du pump och abrasiv?

På mitt f.d jobb skar vi med vatten och nickelspån som kallas abrasiv. Pumptrycket låg på 250Bar eller 250 Kg/cm².
En A60 plåtdörr tar ca 2-3 sekunder. Finnesen hos brandkåren är att man stänger av abrasiven o kör med bara vatten efter håltagningen.
Problem som dyker upp med tillsatser är att slangarna slits o speciellt i skarpa böjar.
Ingen gratishobby precis. När man skär i betong på broar används upp till 4000Bar vilket ger en hum om vad som krävs.
Kanske inget nytt men ta det som info i så fall.
Hej och tack! Det låter intressant - smart! Jag forskar lite i det :tumupp:
Skriv svar