Koppling av nätdel till ett rör-bygge - polaritet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JeremyBarnes

Koppling av nätdel till ett rör-bygge - polaritet?

Inlägg av JeremyBarnes »

Hej. Bygger så sakteligen en summeringsmixer med rör. Jag undrar ifall jag kan få svar på en fråga gällande polariteten på anodspänningen, som skickas från PSU'n till de två förstegen (kretskort med 12ax7 och 12au7). Vare sig kortet som nätdelskomponenterna sitter på eller kortet med förstegen är markerade med + eller - där anslutningen skall göras...ock dessutom är kretskorten screenprintade mattsvarta, och spåren därför väldigt svåra att urskilja.

Är detta avsiktligt? Att glödspänningens polaritet inte är viktig förstår jag...men hur är det med anodspänningen, och hur tar jag reda på rätt sätt att koppla? Jag kan mäta upp när jag byggt färdigt PSU-kortet, men då vet jag ändå inte vilken pol på förstegen som sedan vill "se" +325VDC, om inte det tydliggjorts.

Vad missar jag här...is it obvious?

Tack!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: Koppling av nätdel till ett rör-bygge - polaritet?

Inlägg av Magnus_K »

Nu kanske jag skriver i nattmössan här och inte riktigt förstår din frågan men det är nog ganska viktigt att du har rätt polaritet till anoden/katoden i rören, dvs anod + och katod -.

Är det möjligt att resistansmäta mellan kortets anslutningar och rörens socklar? Och med hjälp av tex denna wiki-sida (kolla pinout:en) få fram vilken anslutning som är vilken.
Har du möjlighet att posta några bilder på bygget så vore det kanon.

Hade jag otur nu igen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Anodspänningen är ofta, men illtid märkt B eller B+, emellanåt P eller P+ (P = Plate = anod).

Rör är tåliga saker men har givetvis sina begränsningar. Kör man hårt kan vacuumet inuti dem oxideras ... :vissla:

Är det illa märkt, får du följa kretskortsbanorna. Jag skulle just nämna det min namne redan nämnt, kolla hur röen ser ut (vad som är vad på vilken pinne. Kom ihåg att alla sådana bilder visar röret UNDERIFRÅN!

12AX7
Bild

12AU7
Bild

Och, du, vi vill MYCKET gärna se foton och ev scheman. :drool:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

12AX7 och 12AU7 verkar ha tämligen identisk pinout. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De däringa 12A?7-rören har oftast identiska anslutningar. De har dessutom ofta europeiska ekvivalenter, typ ECC8?.
Notera att varianter som heter E8?CC är bättre klassade än de andra.
Inom (), 12AX7 är på europeiska ett ECC83, inte världens bästa rör men det är en annan historia.
JeremyBarnes

Inlägg av JeremyBarnes »

Haha, bra där. Det måste vara därför audiofiler skyddar sina ultra-low microphonics rör med stötdämpare. Anti-oxidation.

Lyckades hitta en glimt av banorna på de mattsvart målade dubbelsidiga kretskorten och har lokaliserat de flesta polariteter.

Svårt att tyda, men inte omöjligt. När de ändå screentryckts med komponentvärden kunde ingångspolaritet gott hängt med,
men det är bra att inte gå på sömngångaraktigt.

Skall anteckna och dubbelkolla med killen som tillverkat dem...han var väldigt långsam att svara men hörde av sig till sist.

Bilder skall väl gå att ordna, har lite mekaniskt att fixa med, ofta det mest utmanande, verkar det som. För scheman, kika efter Pultec MB-1,
en line/buffer/universalförstärkare, som ibland används som preamp, eller t.o.m DI. Själv lånar jag stegen till en enkel summeringsmixer,
med andra kort från Ian Thompson-Bell (db25-kort) och VU-buffrar från JLM. Mycket plockgodis åker in, som gamla 24-stegspottar från
Siemens och 5-tum breda VU's, Sowter 1290e utgång och CineMag CMMI-10PCA ingång, RCA cleartops (12AU7). Fint skall det va ;)

Någon annan kanske säljer kretskort till dem, om ni blir sugna på projektet...där var en liten våg av aktivitet kring den modellen för ett par
år sedan.

Kul att forumet är levande, hjälpsamt, och att humor (så som jag uppfattade det) ryms här dessutom.

Tack :)
Skriv svar