Fräsa i sten - vilken typ av CNC maskin passar mig?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JLW

Fräsa i sten - vilken typ av CNC maskin passar mig?

Inlägg av JLW »

Hej elektronikvänner!

Rookie både på forumet och ämnet. Listar lite mina behov och hoppas att eran enorma kunskap kan guida mig igenom denna fantastiska djungel! :mrgreen:

Vad ska jag fräsa? Sten! dvs, granit, marmor o.dyl.
Hur stora grejer? Runda slängar 150x150x50
Behöver det vara samurajsvärds-precision? Nej.

Jag är alltså ute efter en så gott som färdig CNC maskin att göra bitar i sten med.
Är det någon här som kör i liknande material? Vilka skär använder man? Måste det va vattenkylt/smort?

Stort tack på förhand!

/Lukas
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Fräsa i sten - vilken typ av CNC maskin passar mig?

Inlägg av LaRdA »

Mer exakt vad och hur är det du ska fräsa?
Är det fräsa som i gravera eller grovavverka material?
Ställer lite olika krav på maskinen. :)
Förresten, jag antar att det är 150x150x50mm och inte cm?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Leta här på forumet, finns/fanns en medlem i Uppland som tillverkar/t maskiner för fräsning i sten.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

LaRdA: Är det för att gravera gravstenar o.d. kan det ju mycket väl vara 150x150 cm 8)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det går att köra torrt på relativt höga varvtal, granit är ganska tacksamt, men det ryker mycket och dammet sliter hårt på lager och annat (utöver att det är skadligt att andas in).
Så jag rekommenderar det inte annat än till tillfälliga arbeten, men är det mindre grejer som gravyr och liknande kan det räcka med ett punktutsug, tänk på att dammsugaren och dess filter behöver klara stendamm utan att fläkten skär ihop, det finns maskiner som klarar sådant damm men de är ganska dyra, jag tycker dock personligen att de är ebn dröm att arbeta med jämfört med hobby rackel, men kostar åas ca 10 ggr mer...

Våtslipning på lägre varv rekommenderar jag om det gäller mer omfattande arbeten såsom djup urholkning, mm.
Litet mer komplicerad maskin och blir dyrare att bygga men lättare att få bra resultat snabbare.

Det är en fördel om du kan vända stycket vid genomgående håltagning då det är nästan omöjligt att få en snygg genomgång på baksidan annars.
Håltagning är litet knepigt men det räcker kanske att hälla på kylande vätska (tex vatten ) manuellt i hålet. du kör sakta med kärnborr med diamantskär (eller solid borr med flat diamantspets om det gäller mycket små grejer) och spolar rent hålet med jämna mellanrum.
JLW

Inlägg av JLW »

Tack för svar!

Självklart pratar jag millimeter :doh:

Jag ska på hoppynivå tillverka lite plaketter, tank er typ 15mm tjocka, 150x150mm breda/långa varianter. Alltså både grovavverka och "gravera" kan man saga! Vattenkyla känns aktuellt. Vill inte ha allt stendamm i garaget :doh:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett tips, om det är på hobbynivå är att du använder frecht vatten och skiter i återcirkulernade system och liknande (du kan nog i stället låta överskottsvatten samlas i en balja där stenmjölet kan sjunka till botten om du vill återanvända det, du kan ändå inte hälla ut stenmjöl i avloppet (mer än en gång...)).
Det är ganska krångligt att få det bra och man behöver egentligen inte så hårt flöde för detta, men går nog att bygga någonting som grovseparerar stenmjölet, typ en enkel slamfälla eller liknande.
Räkna med att det ändå kommer att bli ganska skitigt runt maskinen av vått stenmjöl som stänker runt och torkar till damm.

Processen är den att stenen sakta slipas till rätt form, du behöver alltså ganska låg matning jämfört med metall och liknande.
Det är en fördel om axeln och lager, mm är litet kraftigare gjorda.

Skall du borra behöver du således ganska högt vridmoment, sedan är det en träningsfråga att lära känna av när man närmar sig botten för att slippa kraterverkan är det därför en fördel om det går att vända biten, men det kan gå i allafall om man är mycket försiktig mot slutet och använder en diamantborr eller liknande utan slag. (med slagborr kan man helt glömma att inte ha sönder botten om man inte kan vända stycket, jag har iaf inte lyckats med någon vidare resultat med vanlig slagborr då man haft kort om tålamod för diamantverktyg... Men, grejen är det att sten inte tål nästan något tryck att tala om när man kommer in på tunt material, det är väldigt olika här hur olika stenarter beter sig.)

Är glad amatör som skär sten någon gång ibland som komplement till andra material och frågar folk som håller på, men jag yrkesjobbar inte med det i egentlig mening. :)

(Kör man sten i en vanlig maskin avsedd för metall så bör man skydda maskinen från stenmjölet med plastsäckar eller liknande så att man sas får en stor, tät soppåse sedan man kan bära bort avfallet i för att slippa få in det i lager och annat sedan, gäller det mindre arbeten, tex enstaka hål och liknande kan man pytsa på vatten för hand med en kanna med lång pip.).

Edit, Vad som händer med tiden om man får in stenmjöl i lager och liknande är att det, förutom att det sliter något ohyggligt på metallen, det att det kan skapa hög friktion som bygger upp extrem värme så att maskindelar till slut kan gå sönder av inre materialspänningar. (Har sett detta hända vid något tillfälle av fin sand)

.
JLW

Inlägg av JLW »

Stort tack! Några tips på specifika produkter som passar mig? Vart köper jag borrar och skär/stål som klarar sten?

//Lukas
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall kolla litet, men om du söker litet bättre kvalitet än de allra billigaste men inte anser det motiverat med de i toppklassen så fans det iaf förr ryska budgetverktyg som var prisvärda och ganska hållbara (finns toppkvalla därifrån också, men förr gjorde man även litet enklare slitverktyg som tex hade inlägg i hårdmetall och diamantpulver i stället för helgjutet osv. Dessa höll bättre kvalitet än de från Kina då de var gjorda i mer hållbara material.) (De fina är gjorda i Europa och Japan Edit, fans även något Ryskt fabrikat förut som också gjorde bättre klingor för export, även om de är bra på detta så gör inte alla företag där exportproduktion.) Finns även rätt mycket från staterna i mellankvalitet, dock brukar de vara litet dyrare än de ryska. (De Japanska verktygen är litet bättre än de Amerikanska, även om det inte brukar vara populärt att säga det... Dock är de Japanska verktygen ganska dyrbara.)
H.O

Inlägg av H.O »

Scandinvent tillverkar maskiner för bearbetning i sten, dock är de mer inriktade på typ köksbänkar etc så maskinstorleken är ju därefter. För bearbetning i sten inbillar jag mig att det krävs en tung och stabil maskin. Ingen liten bänkmaskin med en Dremel eller handöverfräs.

(Jag har inga kommersiella intressen i ovanstående företag)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nej, Dremels och liknande kan man helt glömma för detta...
Däremot räcker kraften motsvarande en mellanstor handrondell om man matar sakta (om det gäller för hobbybruk alltså...)
Men även om motorkraften räcker så blir sidokrafterna ganska höga.
JLW

Inlägg av JLW »

Alright!

För att inte göra samma misstag som många och gå och köpa Kina skit som kostar dubbelt inköpspriset att modifiera till funktionabelt tillstånd för mitt ändamål.

Är en sån här variant bara att glömma? :

http://www.ebay.com/itm/3-Axis-CNC-Tabl ... 25a2bb04b4

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan nog faktiskt fungera för dina behov.
Jag vet inte kvaliteten på just dendär men jag tror iaf att den faktiskt har tillräcklig motorstyrka för mindre objekt om du kör med långsam matning.
Vi får avvakta litet fler svar här om just dendär även om jag tyckte att den verkade prisvärd ut för det priset.
(Jag menar Optima smäcket kostar ju det tredubbla om man räknar med alla modifieringar och det är i grunden ändå också gjort i Kina vad jag vet.)

Stänkskydd (för maskinen i sig och omgivningen, såsom gejderskydd, gummiskydd för spindelns genomföring, mm ingen big deal tror jag för dendär, är nog tom mer eller mindre kompatibel med färdiga utsugsmunstycken för borrhammare och liknande tror jag, bör vara pice of cake att montera en hammarbälg i hårdgummi tex på spindeln så får du ett färdigt dammutsug som även tål vatten.), vattenspolning, mm bör inte vara så svårt att bygga själv. Räcker nog med en bit PVC slang du fäster vid spindeln och en liten pump motsvarande dendär men som tål litet grövre partiklar, den behöver som sagt inte ha särskilt högt flöde.

Edit, Det var dock saftigt dyr frakt på den... :eek2:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag ska på hoppynivå tillverka lite plaketter, tank er typ 15mm tjocka, 150x150mm breda/långa varianter. Alltså både grovavverka och "gravera" kan man saga! Vattenkyla känns aktuellt. Vill inte ha allt stendamm i garaget :doh:

Kan du inte visa ett bild exempel på 'grov avverka' så kanske vi kan sia om denna lilla klena kan klara av det du vill göra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle rekommendera en vinkelslip med diamantklinga för grovskärningen, det går visserligen med dendär maskinen men det kommer att ta oerhört lång tid om du behöver gröpa ur mer än ett litet askfat (vilket även det troligen kommer att ta många timmar bara så du vet, men på hobbynivå kanske det inte spelar någon roll. "Riktiga" maskiner ligger ju i en helt annan prisklass menar jag.).

Edit, Jag kom på nu att det finns små fina elektriska kakelskäramaskiner man använder ute på byggjobb för att skära keramik och stenplattor, såsom tex golvplattor av sten och liknande med, de har ett litet vattenbad på undersidan av en diamantklinga.

Skulle rekommendera en sådan om det bara är småjobb du tänkt göra.
De klarar dock inte så tjockt material eftersom klingan inte är så stor på dem, men en del saker kan man nog kapa från båda sidor.

De kostar visserligen inte 300:- på lågprisbutiken men de är inte så våldsamt dyra som fullskalemaskiner, du bör få en sådan maskin av hög kvalitet till rimligt pris.
Skriv svar