Håller på och ska försöka få iordning en tondetektering som ska trigga en sändare, som någon annan påbörjat.
Problemet är att när den detekterar "ton" 79Hz, så ska den starta sändaren.
Dock så triggar den på bruset ibland, och som det står i speccarna så behöver
man ha ytterligare något som håller koll på på signalen, eftersom den är lite lätt triggad.
Min tanke är att detektor kretsen MX465P måste ha aktiv utgång i minst 100ms för att det ska vara giltigt att aktivera sändaren.
Tänkte lösa problemet med en PIC eller Arduino, Men borde jag inte kunna lösa detta med en NE555 krets.
Har försökt Googla men får väldigt mycket svar, kan någon hjälpa mig på traven med 555 lösning eller alternativ?
Edit:: Har suttit och små sökt i en halvtimme, Tror att jag kanske hittade lösningen nu Här
MX465 tondekoder, hur skapa tröghet mot fel detekteringar?
- Synesthesia
Re: MX465 tondekoder, hur skapa tröghet mot fel detekteringa
Ett lågpassfilter och en schmitt-trigger efter (t.ex 40106, 4584, 74HC14, 555) borde fungera. Det är väl i stort sett vad kopplingen du länkade till gör, fast där sätter man på/stänger av hela kopplingen för att få fördröjning, blir lite omständigare (om nu utgången på MX465P ens orkar driva det).
Kanske ett lågpassfilter på utgången följt av en "komperator" som slår till när spänningen efter filtret överstiger ett visst värde.
Eller om du funderar på att använda mikrokontrollers så kan du skippa din detektorkrets och köra på en "snabb fouriertransform" (fft). Då har du mycket bra kontroll över vad som ska hända vid en viss signal.
Edit: Tvåa på LP't men låter det stå kvar...
Eller om du funderar på att använda mikrokontrollers så kan du skippa din detektorkrets och köra på en "snabb fouriertransform" (fft). Då har du mycket bra kontroll över vad som ska hända vid en viss signal.
Edit: Tvåa på LP't men låter det stå kvar...
Tack för svaren, enkelt att ha en mikrokontroller för då kan jag ändra allt i mjukvaran.
Men samtidigt så behöver jag väl inte krångla till det när jag inte behöver.
Ska kolla på schmitt-trigger alternativet med LP. Känns ju faktiskt lite säkrare än 555 som ska ligga och tuffa.
Men samtidigt så behöver jag väl inte krångla till det när jag inte behöver.
Ska kolla på schmitt-trigger alternativet med LP. Känns ju faktiskt lite säkrare än 555 som ska ligga och tuffa.
- prototypen
Den kopplingen med 555 är ett LP filter och schmittrigger.
Använder man en 7555 så drar det inte så mycket ström så med en liten transistor mellan tondekodern och 555 kopplingen så kan det funka.
MEN vad händer om du får en signal som är 90 ms lång, sedan ett avbrott på 20 och signal igen. Ska den "nya" signalen måsta vara 100 ms eller får den "fylla på" signalen innan avbrottet?
Protte
Använder man en 7555 så drar det inte så mycket ström så med en liten transistor mellan tondekodern och 555 kopplingen så kan det funka.
MEN vad händer om du får en signal som är 90 ms lång, sedan ett avbrott på 20 och signal igen. Ska den "nya" signalen måsta vara 100 ms eller får den "fylla på" signalen innan avbrottet?
Protte