Klona bara det som är lagrat, går det?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av xxargs »

Dom trixen med gömda 'fejade' trasiga sektorer var något som användes mer förr - idag finns det många andra sätt att hantera licenser och det finns en massa ID att plocka ut från HD, grafikkort, processor etc och den vägen koppla mot en licens eller det som kommer mer och mer. prata med en server på Internet innan det rullar igång - så fungerar väldigt många spel idag. virus jobbar dock ofta med liknande metoder med gömda eller oanvända sektorer och har förstås rootkit som hindrar förstörelse av sig själv och även lurar antivirusprogram fullständigt om de inte får chansen att starta allra först - det är därför en virussanering nästan alltid måste startas från en CD-skiva eller en usb-pinne (skriven av en annan virusfri dator) så att det aldrig läses från HD innan antivirusprogrammet är igång.

Smart skrivna virus behöver heller inte be om administratörsrättigheter av datoranvändaren utan hitta vägar in ändå via olika exploits i OS och program och även i BIOS... det är bara att se på alstren från NSA mfl. - bootsektorvirus var ju en jäkla plåga för 15-20 år sedan och kunde komma med disketterna med drivrutiner från respekterade leverantörer som microsoft själva (har själv råkat ut för detta med en MS-mus)

nog om detta

---

Egentligen skulle man göra en steg för steg beskrivning hur man tar ut en image mha. linux resquedisk - men då måste jag ha en burk och parallellköra medans jag skriver texten för att dubbelkolla så att det blir rätt - och så är inte situationen just nu...

Hur eller hur - var den 40 GB stora image-filen av HD skall lagras senare - komprimerad eller ej, är en senare historia, och på en NAS med TB-diskar så är 40 GB okomprimerad fil ingenting i storlek - det är ungefär som en dubbellager Blu-ray skiva med någon film...

Steget som du har nu är att få ut innehållet på någon form av annan flyttbar media och som fil, som en annan dator kan förstå att läsa och tex. flytta denna till din NAS.

Är det en 2-disk RAID så är RAID1 ett bra val - du tål en krachad disk utan att förlora data. - men samtidigt skall man komma ihåg att en NAS inte är en backup (skyddar inte mot användarmisstag tex.) - det är en nätverkskopplad filserver som ser till att filerna är tillgängliga hela tiden (och även om en disk går söder) - backup är en ytterligare steg med lagring på ytterligare media/HD/moln som förvaring.


Det som är lite hindrande är att du har ingen erfarenhet alls av linux - annars är den en väldigt bra 'toolbox' för den här typen av lågnivåmickel på hårddiskar inklusive att man kan få nätverkskapabilitet om man tex. vill komma åt en NAS över ethernet att lägga resulterande filer istället för en tex. extern USB-HD.

alternativet istället för linux är att arbeta med färdiga produkter som gör jobbet - eller i alla fall hoppas på att det gör jobbet rätt, du har redan provat och stött på problem och mycket beror på att man inte har en aning på vad som händer under 'huven' på de färdiga produkterna, vare sig de är opens source eller av köpetyp

Oavsett metod/produkt så det är väldigt bra att träna på ofarlig materiel (gammal laptop etc.) för att lära sig momenten och kolla att det ger de resultaten man önskar - innan man ger sig på skarp material där ett misstag kan kosta mycket i form av korruperad filsystem, dataförluster och kostnader att återställa detta. Det är som vilken sport som helst, man måste träna innan tävling på skarp materiel...
Senast redigerad av xxargs 13 juni 2015, 13:27:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Återigen! En mycket bra text.
Som medlem på SEf måste jag be att få tacka xxargs för dina inlägg i denna tråd.
Jag älskar slutklämmen, man måste träna, hur svårt kan det vara att bränna ner en Live CD med valfritt Linux och botanisera lite om hårdvara och diskars hantering . Kunskap kan man nog inte få för mycket av. :humm:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av DW »

Tack alla ni som lagt ner er tid o skäl för att hjälpa mej.
Jag skall nu göra en återblick och läsa era råd igen så får vi se vad det kan ge i slutändan.
Som sagt så är det även kul när era diskussioner far ut i det fullständigt okända för att sedan lugn återgå till att då
gör du bara så här :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av Nerre »

Det är ju så att de live-CD som finns med verktyg för såna grejer är ju upplagda så att man inte behöver några direkta kunskaper om vad det är för ett operativ. Skivan bootar operativet och man får i värsta fall upp en meny där man får välja mellan några olika verktyg.

Det främsta hindret är väl möjligen att programmen troligen uteslutande är på engelska.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av DW »

Har testat HD Clone free men den saknade usb. så det gick bort.

En följd fråga:
Programmet CORSAIR Cloning kit funkar perfekt mellan laptop win 7/32 --> USB-kabel- SSD. Support win7/8,Vista, XP.
Jag skapade en boot-CD i min laptop eftersom maskinen pc inte har CD-RW.
Testade både orginalskivan och egenskapade att boota på men programmet fann varken C: eller SSD.

Boot skiva skapad i win 7/32 funkar inte den normalt i XP?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av xxargs »

Borde funka - den bootbara skivan bry sig inte ett dugg om i vilken miljö den skapades i om den har bränts korrekt, och skivan kör den OS som finns på boot-skivan, inte vad du har på HD i normala fall.

om den ser C-disken eller SSD beror på kvalisorten av program, för när den väl är startad så bör den kunna hitta båda...

har du provat att bota på laptopen du skapade skivan med och se att den startar upp normalt som tänkt även på denna??.

Jag gör alltid sådant meck i linux - inte windows eller olika fri och köpeprogram, då jag inte orkar att sätta mig in i hur det fungerar då sådant måste provas på en 'dummydator' med offringsbar diskinnehåll för att se hur det fungerar och om den gör som förväntat innan man gör det på 'skarp materiel' där misstag och förstörd partition kan kosta mycket pengar och tid för att återställas - om det ens går... - jag gör förövrigt alltid backup på partitionen/hela HD på en stor USB-disk innan riskabel övning då med en diskimage så kan man alltid återställa disken i exakt samma status som innan man började med dom vildare övningarna.

om det tar tid att göra en sådan backup, så är svaret ja, men tar ändå (mycket) kortare tid än att försöka renovera en totalt förstörd partition pga. något misstag...

lämpligtvis så kopierar man över diskinnehållet över natten till USB-disken innan man gör dom riskablare övningarna när backuppen är klar.

en sådan backup gör man lämpligtvis med en linux räddnings-CD som man bootar upp på och som det finns otal versioner av i form av iso-filer

jag kör med imgburn (freeware och är minst sagt etablerad sedan måånga år) om man bränner skivan i windows och är iso-filen formaterad för bootning så kommer den brända skivan att starta på CD:n om boot-ordningen i BIOS är satt så att CD läses innan HD.


om man starta upp linux så kommer man efter ett antal val (typ av tangentbord, vilken språk etc.) till en promt.

steg 1 är att identifiera diskarna och det kan man prova med 'fdisk' och med 'p' (tror jag) lista diskdata och status storlek och sektorantal av aktuell disk

dvs. kommando typiskt "fdisk /dev/sda <enter>"

i regel brukar disken som håller 'C:' finnas på disken /dev/sda (varav första partitionen kommer man åt med /dev/sda1 som i regel är 'C:'-partitionen)

andra disken - som förmodligen är din SSD adresseras med /dev/sdb

tredje disken '/dev/sdc' brukar vara den CD:n man startar på. - om du inte har någon SSD inkopplad så kan CD-skivan kallas /dev/sdb...

fjärde disken '/dev/sdd' brukar vara - efter att det är bootat och klart, inkopplade stora USB-disken, om du inte har SSD inkopplad så kan den hamna på /dev/sdc


med fdisk kan du kolla var och en med diskstorlek, disknamn(fabrikat etc.) så att du verkligen vet vilken disk som är vad!! detta är jätteviktigt!!!.

för säkerhets skull kan man prova med 'cat /dev/sde > /dev/null <enter>' att lampan på den stora hårddisken börja blinka, tryck p ctrl-C när du är nöjd - då har du identifierat den disk där du sedan skall lägga din diskimagekopia senare.


de stora USB-disken är förmodligen redan formaterad med typisk NTFS-filsystem

det man skall göra efter detta är att montera disken så att du kan skriva filer till disken som just filer och tex. kan läsas ut av windows senare.

i regel brukar det räcka med 'mount /dev/sde1 /mnt <enter> och därefter kan du skriva till USB-disken genom att skriva filer som /mnt/filnamn.ext. för 'filnamn.ext' på USB-disken

I vissa linuxbaserade räddningsdiskar så är det bara en readonly-version av NTFS som används när man mountar USB-disken - dvs. du kan bara läsa ur USB-disken, inte skriva och då brukar det stå efter man botat upp hur man skall få till den skrivbara versionen.

När man har mountat USB-disken och kollat att det är verkligen denna man arbetar emot (tex. 'cat /mnt/filnamn_på_storfil_USB-disken_om_sådan_fil_finns_där_innan > /dev/null', ser att usb-disken blinkar, ctrl-C när man är nöjd)

finns ingen fil på USB-disken så kan man tillverka en sådan fil med 'dd if=/dev/zero of=/mnt/fil_med_bara_nollor bs=1023k count=1024 <enter>'

och efter en kort stund finns 1 GB stor fil med bara nollor - och USB-disken blinkar förstås under operationen - gör den inte det så är det något fel och skriver det till virtuella filsystemet i ramminnet och det kommer att ta stopp för eller senare (den filen under /mnt/ bör tas bort igen innan man jobbar vidare med kommndor 'rm /mnt/fil_med_bara_nollor' - med detta har du också gjort första bekantskapen med kommandot 'dd', den är essentiell när man håller på med lågnivå diskmeck.

--- varför allt detta med koll, koll, koll och åter koll är för att man skall veta vad disken heter så att man skriver till önskad disk och inte till disken med datat som absolut inte får förstöras - det finns inga skyddsnät alls här!!!


hur gör man en diskimage-kopia på hela datorns interna snurrdisk (där C: ligger):

kommandot:

"dd if=/dev/sda of=/mnt/diskimage_av_sda.img bs=1024k <enter> " och lampan på USB-disken bör börja blinka och sedan kan du gå till sängs - Är interna snurrdisken stor och transport över USB2.0 till USB-disken så kan det ta många timmar även med 30 MB/s i skyfflingshastighet

På morronen så kollar du under /mnt/ att din diskimagen-fil finns där och har samma storlek som din snurrdisk med 'ls -la /mnt/' - var rädd om den här filen!!


Nu har du gjort din diskimage-backup på din snurrdisk och du kan leka med vilka program du vill för att försöka få det att fungera med SSD.

När du har upptäckt att du har skrotat din C: fullständigt och datorn inte längre bootbar på C:

Så gör man samma process som ovan men kör istället "dd if=/mnt/diskimage_av_sda.img of=/dev/sda bs=1024k <enter>" och sedan lägger sig för natten

men titta, läs och förstå vad kommandot gör innan du trycker <enter> - för nu kopieras innehållet från filen 'diskimage_av_sda.img' och skrivs på din snurrdisk, från första sektor till sista sektor och allt som fanns på snurrdisken innan - försvinner för gott!!!.


Observera - texten ovan säger inget om hur du skall migrera från C-disk till SSD - den säger bara hur du skall göra en imagekopia av din snurrdisk till en fil på din stora USB-disk innan du börja leka med alla spännande program som i förlängningen kan riskera att totalkvadda ditt innehåll på din snurrdisk!!

mao. en möjlighet att backa bandet när det skitit sig rejält!! - tack vare diskimage-kopian som ligger på din stora USB-disk som en fil.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av DW »

xxargs
>om den ser C-disken eller SSD beror på kvalisorten av program, för när den väl är startad så bör den kunna hitta >båda...
>har du provat att bota på laptopen du skapade skivan med och se att den startar upp normalt som tänkt även på >denna??.

Som jag skrev, allt funkar perfekt vad gäller kloning om det görs i laptopen med win7-usb--SSD.

usb porten på maskinen är lite glappig så den känns inte pålitlig då instickskabeln nästan blir hängande pga att
hela pc systemet är monterat i 80° mot horisontalplanet.

Jag tog ur maskinens hårddisk idag och det är en Fujitsu MHT2040AT (40GB) känns lättare att skaffa en kabel-
adapter mellan IDE och någon av laptopens utgångar om det funkar. eSATA känns väl bra?

SATA ID2.jpg
Är det skillnad på kablage i laptop allmänt mot pc burkar.
Jag hade en gammal ATA/IDE HD på 13GB men den kabeln passar inte.
På Fujitsu finns ingen "klack" utan 40+4 stift. Vart finner jag den och hur ser den ut, tipps?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DW 3 juli 2015, 20:30:12, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av xxargs »

Fujitsu MHT2040AT är vad jag googlade fram mig till en PATA/IDE-disk och då kan du inte använda eSATA utan någon form av intelligent adapter som har eSATA ut, kanske en liknande sådan http://www.cooldrives.com/index.php/usb ... cable.html (första bästa träff på google)

Över disk så får man snarare nöja sig med http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ata-p68225 och allt körs endast och via USB (dvs. anslutna disken ser ut som en USB-disk).

skillnaden mellan eSATA och SATA är utformningen av kontakterna, elektriskt sett så är det lika i kablarna - PATA/IDE är något helt annat och har ingen likhet med SATA på hårdvarusidan och därför kan man inte med enkel kabeladapter koppla in en PATA/IDE på en eSATA-port.

USB3 och SATA är så pass lika att chippen på en laptop kan identfiera vilket hantera båda på samma fysiska uttag.

En sak till att tänka på är att SATA, eSATA ofta inte räknas som 'removable' disk i datorn utan ses som en intern disk i datorn, att koppla in och ur en sådan under drift kan ge haveri i filsystemet på disken om inte enheten sätts som 'removable' i någon enhetshanterar i windows. Elektriskt sett så är det ingen problem att koppla in och ut (e)SATA under drift då gränssnittet tål 'hot swap', utan det är hur använda OS betraktar det hela.

med andra ord med SATA/eSATA ansluter du disken innan datorn startas och stänger av datorn helt innan eSATA-sladden dras ur.


en USB-disk, även om den går igenom som ovan adapter räknas som default som removable disk och därför brukar det klara sig om USB-sladden av misstag rycks ut - dock inte alltid alla gånger och speciellt inte om det är något väldigt viktigt på disken och inga kopior finns... (empiriskt utprovat...)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av DW »

Tack än en gång xxargs!
Det var PATA/IDE-disk. Jag missade och trodde det gällde 2060, 2080.
Du läste kanske om att det är en sliten usb i maskinen (givet datorn inkl all) vet inte om detta i sin tur påverkade
hanteringen av kloningsprogrammet. När jag väl fått ur HD ur maskinen fick jag se att den var tillverkad 2004.
Min maskin är tillverkad 2007 och datorn rasade 2012 vad jag vet. Jag har aldrig haft någon krasch vad jag minns,
vad anser man säkrast att satsa på. HD eller SSD eller annan media. Totalt blir det säkert inte mer än max 50GB.

Nu har maskinen varit i skolmiljö så antalet drifttimmar vet jag inget om men det känns som en ny HD inte är fel att
investera i.
Bara o investera i en kabel även om den sen inte kommer till användning mer.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av xxargs »

Det viktiga är att du har en imagekopia på diskinnehållet på någon annan dator/HD/Moln - arkivera imagefilen med hjälp av komprimeringsprogram som rar/zip-arkiverare som ofta kan dela upp jättefilen till i lämplig storlek komprimerade mindre filer och sedan bränn dessa på bra märkes DVD+RW skivor och stuva undan och är inget du behöver titta till på de närmaste 5-10 åren - ha imagefilen i komprimerad form kvar på någon dator-HD också som en andra backup.

Det börja läcka ut allt mer att SSD-diskar är inte så bra som man förespeglar och är inte lämplig för långtidslagring/arkivering i spänningslöst tillstånd.
(detta verkar också gälla SD-minnen mm... - har en kamera-SD av etablerad märke som börja uppvisa sådana symtom helt plötsligt med halva bilder etc. ...)

Tillverkarna lovar inte mer än 2 år med behållen dataintergritet för SSD desktop-konsumentdiskar när det förvaras vid 20 grader C och spänningslöst, vad som inte talas högt om är att den hållbarheten sjunker drastiskt till hälften och tom. en fjärdedel om samma SSD-disk förvaras vid + 30 grader C...

Med andra ord SSD-diskar är mycket temperaturkänslig när det gäller att behålla data intakt.

Står din maskin ofta påslagen (minst var 3' månad) och används regelbundet så fungerar det säkert bra med SSD, kan det går årtal mellan start tillfällena så är förmodligen snurrdisk att föredra om du vill vara säker på att det startar upp och allt fungerar två år senare - det är bara att se i andra trådar vad lite förlorad data i NVram pga batteritorsk kan ställa till med - metadata som inte anses viktigt och heller inte görs backup på - är det som i regel tar allra mest tid och strul att återställa, om det alls är möjligt - efter en haveri... - därav mitt tjat att att ta sektor för sektorkopia av en hårddisk där allting fungerar som det skall på... då har man i alla fall en chans till snabb återställning och en volym/datamängd där det går att gräva i efter information om det inte skulle fungera.

Din disk från 2004 skvallrar ju om att den kan hålla data intakt i över ett årtionde :-) - jag skulle inte slå vad om att en motsvarande SSD-disk skulle klara att upprepa bravaden när det gäller behållen dataintrigitet över 10 år om den för det mesta av tiden är i spänningslös tillstånd ...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av lillahuset »

Jag gillar din benämning "snurrdisk". :D
När det gäller långtidslagring är såvitt jag vet snurrdiskar att föredra. Allt jag är rädd om ligger på snurrdiskar med md5-summor, och backup på en andra disk. Känns bra att inte behöva oroa sig för den biten iallafall.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av xxargs »

Dock är det bra att läsa igenom samtliga sektorer på arkiveringssnurrdiskarna minst 1 ggr per år (och samtidigt motionera lagren), även om det inte är någon katastrof om det dröjde 2 år... detta tror jag blir viktigare ju större och mer tätpackade diskarna är idag då skivspåren och skrivpunkterna däri är så små idag att kvantmekaniska effekter i åldringen är något man måste räkna med numera...
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av DW »

Ja, du ser. Det finns mycket man inte vet om ny teknik eftersom det mesta som skrivs om det som är bra.
Jag fann PATA/IDE SATA omvandlare för £2 med fri frakt och kunde inte motstå den summan.
Så nu skall jag ta hem några små SATA diskar från lämpligt land. Är kineser lika dåliga på att tillverka snurr HD
som de är på allt annat eller vilket märke är att föredra. Jag söker ju nya på 100MB eller max 500MB.
13.5GB säger ju en del om hur utvecklingen gått. Står win 98SE på diskens utsida. Den var nog igång runt millenium kan jag tänka mej.

Seagate är i mitt fall de som funkat längst men som jag tidigare skrev så minns jag ingen direkt krasch utan att de förr blev för små så man köpte en ny osv.
Även IBM diskar har funkat bra.
Finns det någon klar vinnare utan att man måste sälja bilen tro :humm:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona bara det som är lagrat, går det?

Inlägg av xxargs »

Finns inte så många tillverkare av diskar idag längre då det är så omfattande process att tillverka dessa och kräver enorma volymer för att det skall bli svarta siffror i slutändan. Google och liknande molnföretag står för ungefär halva deras omsättning i dag även om det är en stor del SAS-diskar i de fallen...

Om du kör på Seagate, WD, Hitachi så är dom nog ganska likvärdiga...
Skriv svar