Antenn för digital-tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Antenn för digital-tv

Inlägg av FormerMazda »

Slänger ut frågan här då detta forum ju är tämligen allvetande! :D

Ska uppgradera husvagnen lite med boxer och tänkte då se över antennen som garanterat är original anno 1987.
Läser man runt lite så är det poppis med aktiva rundstrålande antenner. Först och främst stör jag mig på begreppet strålande.. Mottagande borde det vara.
Dessa får iallafall mycket bra kritik, men vissa problem och en skrev lite som jag tyckte lät logiskt; rundstrålande antenner är sämre än riktade antenner på mottagning, och förstärkaren blir ett måste. Alla tror det är bra så styrkan på signalen alltid är hög, men kvalitén är trots det dålig.

Så, faktum är att jag ofta får bild med den antennen jag har, men sällan bra styrka och kvalité på signalen med allt vad det innebär. Och därför känner jag att en riktantenn är vägen att gå, fast en ny med ny kabel.
Och förstärkare finns det ingen mening med.

Vad säger expertisen? :)
Nerre

Re: Antenn för digital-tv

Inlägg av Nerre »

Vilket frekvensband är den gamla antennen för?

Om jag inte minns fel så skiljer sig dagens DVB-T-sändningar lite från de gamla analoga på ett par punkter där.

- VHF-bandet används inte idag
- På UHF-bandet använder frekvenser lite högre upp i spektrumet än förut

Så kontentan är att man behöver en UHF-antenn med tillräckligt stor bandbredd.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så där har jag ytterligare en anledning att uppgradera antennen.
Men detta med rund"strålande" och vanlig riktantenn, håller mina idéer om detta? Bäst med riktad oförstärkt antenn?
Nerre

Inlägg av Nerre »

En riktat antenn är ju egentligen inte riktad utan den är fokuserad (och får därmed in mer av signaler som finns framåt än signaler som finns på andra ställen) så där är resonemanget helt rätt.

Men när det gäller DVB-T så har det fördelen att det kan dra nytta av reflekterade signaler (nåt som gav skuggbild på gammal analog TV), så det är inte säkert att en antenn med hög riktverkan är optimalt. Det finns så kallade gitterantenner och liknande som kan vara bättre (de är ju inte rundstrålande, men har inte heller så kraftig riktverkan, däremot har de större "yta" så det tar emot mer av signalen).
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så en sånhär vore bäst alltså:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... enn-p30260

Kanske inte så smidig att ha på en husvagn dock, men tekniken som sådan.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Satpro har en Yagi antenn, art.nr 2410.

12 dB förstärkning, tillverkad i Sverige.

Har själv dålig erfarenhet av dessa "fantastiska" rundstrålande och super miniantenner.

Kjelle
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Satellitproffsen skrev: • Levereras i snygg kartong
Ja bara det säljer ju antennen till mig direkt känner jag! :D

Skämt åsido, jag gillar köpa svenskt i sverige. Men bara för sakens skull, vad skiljer denna från en för halva priset på kjell tillexempel?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Sitter här med senaste Kjell&CO katalogen, jag hittar ingen Yagi antenn för husvagn, däremot en svindyr
"superantenn" Televes för 1799 kr.

Televes brukar vara bra grejor, men priset :?

Satpros antenn är ju lågprofil antenn, där slipper du fälla ner den när du skall åka.

Kjelle
qx5

Inlägg av qx5 »

Är det så att antenner behöver större bandbredd i dagsläget då DVB-T/T2 signaler har brantare flanker än vad analog PAL television har?

För övrigt borde väl de där runda antennerna kallas rundmottagare eller cirkulär absorbtionsmottagare eller liknande. De sänder inte ut så mycket..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Vilket frekvensband är den gamla antennen för?

Om jag inte minns fel så skiljer sig dagens DVB-T-sändningar lite från de gamla analoga på ett par punkter där.

- VHF-bandet används inte idag
- På UHF-bandet använder frekvenser lite högre upp i spektrumet än förut

Så kontentan är att man behöver en UHF-antenn med tillräckligt stor bandbredd.
Nja, det där stämmer nog inte riktigt, på en del ställen används VHF-bandet för MUX7.

Vilken antenn, det beror på avståndet till sändaren, och naturligtvis på om MUX7 sänder på VHF, istället för UHF
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Televes 790 är definitivt det bästa du kan sätta på vagnen.
Den inbyggda förstärkaren är lite intelligent och förstärker dom svaga muxarna direkt vid dipolen.
En förstärkare inne i vagnen är ju som du säger meningslöst.
qx5

Inlägg av qx5 »

Kjell & Co har "4G filter" på sin stationära riktantenn. Ger det någon signifikant fördel?

Förstärkare kan väl annars vara användbart om man är långt från sändaren?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, några av mobiltelefonbanden ligger mitt i UHF-bandet, så det är lämpligt att dämpa de signalerna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Förstärkare är främst användbart om man har långa kablar från antennen, då ska förstärkaren sitta vid antennen.

Problemet är inte signalstyrkan i sig, problemet är signal/brusförhållandet, d.v.s. skillnaden i styrka mellan bruset och signalen. En förstärkare förstärker ofta både brus och signal och förbättrar därmed inte signal/brusförhållandet.

Det är alltså svårt att förbättra en dålig signal med en förstärkare, däremot kan en förstärkare göra en bra signal starkare så den inte dämpas så mycket av lång kabel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det nerre säger är helt riktigt, men dom moderna förstärkare som man sätter inuti antennen är bättre på att filtrera bort brus än tunern i en billig digitalbox eller TV. Ofta kan man med dipolförstärkare få bättre resultat i svåra lägen, även att kabeln är relativt kort.
Skriv svar