Regler för förlängningskablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Regler för förlängningskablar

Inlägg av MadModder »

Europeiska kommissionen säger att det inte finns något som heter China Export, utan att det är en stor allmän missuppfattning. De vet om problemet, men att den hoptryckta loggan bara är ett knep för kineserna att kunna säga att det där är ingen CE-märkning och skyller på något annat, som t.ex china export, om det skulle dyka upp någon problematisk kontroll. Missuppfattningen är så utbredd att stora delar av USA tror att den äkta CE-loggan står för China Export också, och har ingen aning om att det skulle så för Conformité Européenne.
Det står t.o.m China Export på svenska wiki-sidan om CE. :doh:
Hanna

Inlägg av Hanna »

Pucco skrev:IEC 60228 säger att "1.5mm2" ledare får ha max 12.1ohm/km.
Räknar man om det till min diameter med ren koppar får man 1.388 mm2.
Med bra tillverkningstoleranser finns det pengar att spara om man ligger nära undre gränsen.
Där ser man. Därför EQLQ känns tunnare än EKLK.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej det är inte så att det är klenare koppar i den nya jämfört med äldre EKLK.
När jag upptäckte att det inte var "rätt" area så mätte jag på en flera år gammal rulle EKLK, samma diameter som den nya EQLQ.

Protte
Hanna

Inlägg av Hanna »

Ok, framsteg inom isoleringen då :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

xarragon skrev: CE-märkningen är tydligen bara en garanti från tillverkaren att säkerhetskraven är uppfyllda, såvitt jag förstår är det då inte tal om någon testning, utan bara en garanti: http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning
Nej, det är inte ens nån "garanti", CE-märket riktar sig inte till konsument, det riktar sig till myndigheterna, det handlar enbart om den fria rörligheten inom EU. En produkt som inte är CE-märkt får inte säljas inom EU, alltså brukar alla produkter du hittar i butik vara CE-märkta (om de omfattas av något CE-märkningsdirektiv såklart).

Formellt sett ska tillverkaren före CE-märkning ha tagit fram en dokumentation som visar att produkten är säker, men många tillverkare fuskar eller slarvar med det (ex. att de inte har kompetens/kunskaper om vad dokumentationen behöver innehålla).

Utöver S-märket finns det en massa andra så kallade "tredjeparts" certifieringsmärken. I stort sett alla gamla europeiska märken finns kvar, men ägs idag av privatägda testlabb. Jag har för mig att SGS äger det gamla finska FI-märket, UL har köpt upp danska Demko, har för mig att det är CSA som köpt norska Nemko etc. I Tyskland har det ju alltid funnits flera märken, TÜV, VDN m.fl.

Här finns några exempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Certification_mark#List
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vi kör med 10A i 0,52mm² ledning. Men då med en isolering som antagligen klarar högre temperatur än förlängnings sladdar. De dimensioner som är normala i en applikation behöver inte vara det i en annan. Det handlar om vilka temperaturer, spänningsfall, kostnader och vikter man accepterar och prioriterar.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vad är det för material i isoleringen? är det en dyr kabel?
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Ja, alltså.. "one size does not fit all" håller jag absolut med om. Man vill ju absolut kunna anpassa lösningen efter de förutsättningar som finns. Att lagstifta om något som t.ex. kabelarea istället för att se helheten tar ju bort all motivering att t.ex. utveckla värmetåligare isolering eller ledare med lägre resistans. Jag är som sagt mest intresserad av att förstå motiveringen till vissa regler och hur dessa ändrats historiskt i och med inträdet i EU mm.

När det gäller konsumentgrejer finns det ju många föreskrifter som helt ignoreras, som i fallet med den nya kabeln som försetts med en lapp där det står att den inte får kopplas i serie med andra förlängningskablar, något som jag vet sker hela tiden på närmsta LAN-party mm. Är det då verkligen rimligt att tillverkare kan frånsäga sig allt ansvar med att "produkten användes inte enlligt instruktionerna", för något som man vet är vanligt förekommande? Om det finns möjligheter att förebygga skador genom att förutsätta att saker kommer att användas fel, att saker kommer att slitas ut och skadas, är inte det rimligt och kan begäras som ett led i att "garantera att produkten är säker"?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den som anordnar ett lanparty känner förhoppningsvis till utlösningsvillkoret och gör nödvändiga beräkningar för att säkerställa att den seriekopplade kabeln inte brinner upp samt att säkringen löser inom uppsatta tider vid överbelastning eller kortslutning.

Detta kan man inte begära av lekmän varför det är rimligt att avråda från seriekoppling av förlängningskablar.

För du kan väl inte kräva att förlängningskablar ska vara så grova att dom kan seriekopplas oändligt långt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Brinna upp lär de aldrig göra av seriekoppling. Utlösningsvillkoren bryr sig de flesta antagligen inte alls om. Spännings sänkning är inget problem för de flesta elektroniska laster. Så ofta kör man nog bara på med seriekopplade sladdar.
Skriv svar