Y D start till svarv
Y D start till svarv
Hej, Jag har skaffat en köping S8C från 1960.
Svarven har stått i några år och nu är jag i uppstartfasen av maskinen.
Det sitter idag en 15kW motor på den och jag har fått byta till 25A säkringar.
Första start gick bra!
Andra start inte fullt lika bra, en huvudsäkring for!
Huvudsäkringarna sitter uppe på vinden och jag har ingen lust att klättra nå ofta så jag går i funderingar på y d start alternativt köpa en mindre motor.
Jag har en gammal svets (vet inte riktigt vad de heter) en sån där med något stort som roterar inuti. Denna är påväg att slaktas och på den sitter en y d start.
Kan jag flytta denna y/d start till svarven? Isåfall sätter jag denna "baki" den befintliga kontaktorn?
Har för mig att man ska kunna bygga en egen y d start. det bästa hade förstås varit en automatisk rackare.
Någon som har pillat med liknande eller har några övriga tips åt mig?
Ska väl gå att lösa problemet med en frekvensomvandlare också men dessa brukar väl vara onödigt dyra?
mvh Emil
Svarven har stått i några år och nu är jag i uppstartfasen av maskinen.
Det sitter idag en 15kW motor på den och jag har fått byta till 25A säkringar.
Första start gick bra!
Andra start inte fullt lika bra, en huvudsäkring for!
Huvudsäkringarna sitter uppe på vinden och jag har ingen lust att klättra nå ofta så jag går i funderingar på y d start alternativt köpa en mindre motor.
Jag har en gammal svets (vet inte riktigt vad de heter) en sån där med något stort som roterar inuti. Denna är påväg att slaktas och på den sitter en y d start.
Kan jag flytta denna y/d start till svarven? Isåfall sätter jag denna "baki" den befintliga kontaktorn?
Har för mig att man ska kunna bygga en egen y d start. det bästa hade förstås varit en automatisk rackare.
Någon som har pillat med liknande eller har några övriga tips åt mig?
Ska väl gå att lösa problemet med en frekvensomvandlare också men dessa brukar väl vara onödigt dyra?
mvh Emil
- Mizzarrogh
Re: Y D start till svarv
Har du provat mekanisk omkopplare, jag brukar på andra tunga maskiner lägga på Y och vänta till den gått upp i fullt moment obelastad (utgår från att du vet att man inte belastar maskiner i Y läget... (edit, tror inte att du gör det, men har sett folk köra enbart på Y läget med följd att motorn till slut blir så varm att den smälter inuti...)) och sedan lägg i D läget vid fullt moment (sedan kan man börja belasta motorn). Men det blir ju inte lika som en automat iof.
Slår man över för snabbt är det lätt att man bränner säkringar.
Edit, så länge man inte hårdbelastar motorn under längre tidsperioder så kan man ofta belasta äldre motorer ganska hårt i Y-läget vid uppstarten (om man inte kör arbetslast dvs utan endast svänghjul och liknande).
Edit, så länge man inte hårdbelastar motorn under längre tidsperioder så kan man ofta belasta äldre motorer ganska hårt i Y-läget vid uppstarten (om man inte kör arbetslast dvs utan endast svänghjul och liknande).
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 maj 2015, 16:34:42, redigerad totalt 3 gånger.
Bor du i boden?
Känns som att det var du som köpte 2knappar på elkedjan idag.
Jag kan hjälpa dig sätta ihop en automatisk Y D start
joel
joel
Jag har inte provat nåt annat än att starta den med de komponenter den levererades med.Mizzarrogh skrev:Har du provat mekanisk omkopplare, jag brukar på andra tunga maskiner lägga på Y och vänta till den gått upp i fullt moment obelastad (utgår från att du vet att man inte belastar maskiner i Y läget... (edit, tror inte att du gör det, men har sett folk köra enbart på Y läget med följd att motorn till slut blir så varm att den smälter inuti...)) och sedan lägg i D läget vid fullt moment (sedan kan man börja belasta motorn). Men det blir ju inte lika som en automat iof.
Lite trångt komma åt motorn där den står nu. Går det att mäta från kontaktorn?säter skrev:Kolla om motorn är Y- eller D-kopplad i nuläget.
Haha ja det stämmer bra det, det var du som hade fräsen där som du blev tvungen öppna taket förezz skrev:Bor du i boden?
joel

Det hade varit väldigt bra ifall jag fick hjälp med det!
Mvh Emil
har räknat lite motorn borde ha en märkström runt 22 - 30A beroende på cos fi och startströmmen är nog 2 -3 ggr speciellt med en stor roterande massa som ska komma upp i varv .
skulle tippa på att den svarven varit ansluten på 63A eller något där ikring
så en VFD eller elektronisk mjukstart är nog ett måste för att kunna köra den på 25A (motorn tar mycket mindre ström när den väl kommit upp i varv (beroende på belastning ))

så en VFD eller elektronisk mjukstart är nog ett måste för att kunna köra den på 25A (motorn tar mycket mindre ström när den väl kommit upp i varv (beroende på belastning ))
Okej, kanske billigare få tag i en mindre motor å böka på med att byta den istället?!ezz skrev:har räknat lite motorn borde ha en märkström runt 22 - 30A beroende på cos fi och startströmmen är nog 2 -3 ggr speciellt med en stor roterande massa som ska komma upp i varv .
Satt en 32A handske på kabeln när jag hämtade den så jag misstänker att den körts på 32A.
Jag tänkte bara att eftersom den gick igång en gång med direktstart 25A så borde det gå Y/D starta med 25A
- Mizzarrogh
Först måste du kolla om den är Y- eller D-kopplad.emyl skrev:Jag tänkte bara att eftersom den gick igång en gång med direktstart 25A så borde det gå Y/D starta med 25A
Är den Y-kopplad i nuläget, fungerar inte Y-D start.
Y/D start fodrar en motor märkt 400/690V inte 230/400V
Eller vad det var för 220/380V
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=36787
Eller vad det var för 220/380V
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=36787
Jag har en S8B den går igång på 25A, men har den stått ett tag kan det behövas några knep för att det skall gå:
Sätt båda hastigheterna framåt (lilla spaken till höger på växellådan) lägg båda växelspakarna i friläge, du kan också hälla lite olja över lamellerna innan start. Du kan prova med kopplingen till eller från (till släpper bromsen). Om den startar med detta låt den gå någon minut så den smörjer sig ordentligt, lägg sedan kopplingen i friläge och lägg in rätt växel. Du kanske inte behöver Y/D start.
Sätt båda hastigheterna framåt (lilla spaken till höger på växellådan) lägg båda växelspakarna i friläge, du kan också hälla lite olja över lamellerna innan start. Du kan prova med kopplingen till eller från (till släpper bromsen). Om den startar med detta låt den gå någon minut så den smörjer sig ordentligt, lägg sedan kopplingen i friläge och lägg in rätt växel. Du kanske inte behöver Y/D start.