Jag håller på att designa en egen likströmsdrivare för min frässpindel, orginal ABB drivaren är död.
Motorn är en likströmsmotor på 12kW, och går på 400V stator- och rotorlindning.
Istället för att köra med tyristorer, som det brukar vara, så tänkte jag använda mig av IGBT modul för att använda PWM, för lättare (och eventuellt bättre) kontroll av varvtalet på motorn.

Jag använder gamla uset till ABB drivaren, så kylfläns som heter duga finns. Jag har även köpt en trefas likriktarbrygga, 1600V 88A märkning för att likrikta spänningen innan jag kör den till IGBT modulen, en modul med en full H brygga och en till halv H brygga, perfekt för rotorlindning och statorlindning, så att man kan vända håll på motorn och använda sig utav field weakening för att speeda på varvtalet över märkvarvtal. IGBT modulen är för 1200V och 40A.

Här kommer problemet som jag inte tänkte på när jag beställde grejjorna...

Efter likriktarbryggan så får man en spänning som pendlar mellan -161V och -325V, med 120 graders mellanrum. Det är alltså ingen fin kurva över huvud taget. Nåväl tänkte jag, det är ju inga större problem. Tills jag kommer till styrsignalerna för IGBT modulen. Denna skall ju ha -20V för P kretsarna, och +20V för N kretsarna. Allt mätt ifrån emittern...
Vilket är en spänning som pendlar 164V...
Vilket gör att det blir spännande att försöka driva något med en så pass ostabil emitter, då signalspänningen skall ligga +-20V från denna pendlande spänning.
Hur skall man lyckas med det??

För att få en spänning på -20V från -325V går att lösa med charge pump, IGBT modulen har så pass hög ohm på ingångarna. Men hur skall jag lyckas få en spänning att driva den med? Nollan som man normalt sett använder ligger ju +164 till +325V från den spänning jag skall in under...
Det som jag behöver hjälp med är alltså att få den pendlande spänningen till en stabil "nolla" på ett eller annat sätt. Antingen genom att ha något som följer den pendlande spänningen men alltid ligger +20V över. Eller genom att stabilisera den pendlande spänningen så att den slutar vifta 164V. Och vad skall jag använda för att komma ner dit? Det är ju likström, så en trafo fungerar ju inge vidare. Skall man försöka switcha ner sig till dom nivåerna med en mosfet och kondensatorer?
Någon som har några idéer??