Avlödningsstation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hirrebirre

Avlödningsstation

Inlägg av hirrebirre »

Hej!

Går i tankar på att inhandla en avlödningsstation för hemmabruk.
Är det någon här på forumet som har några erfarenheter av dessa? Verkar väldigt smidigt när man, som mig, löder många gamla komponenter från "skrotlådan". Får aldrig till det med varken tennsug eller fläta.

Någon som kan rekomendera en hyfsat liten peng?
hirrebirre

Re: Avlödningsstation

Inlägg av hirrebirre »

Har bl.a. kollat på denna
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vad ska du löda loss ? hålmonterat eller ytmonterat ? många ben ? i vilket format ?

Det är väl smidigt med en avlödningsstation, men man klarar sej ganska långt på enklare prylar.

jag har tidigare tipsat om dessa, tokbilliga och fungerar hyfsat om man bara ska göra mindre saker:

http://www.electrokit.com/avlodningspenna-30w.47090

..Finns ännu billigare från kina, men med "fel" kontakt.
hirrebirre

Inlägg av hirrebirre »

Tack för ditt svar!

Det är uteslutande hålmonterat det handlar om.

Har du egen erfarenhet av den du länkade? Jag har en lödstation från samma tillverkare och hemsida som jag inte är helt nöjd med, framförallt spetsarna har väldigt dålig kvalitet (vilket man kanske får vänta sig med budgetverktyg).

Är det stor skillnad mot att använda separat lödkolv och tennsug? 30W, räcker det för lite större trafos osv?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Lödkolv och tennsug slutar man omedelbart att använda när man får tillgång till en avlödningskolv...
30W skulle jag anse såsom för lite. Det som är problemet är jordplan, då kan löjligt mycket effekt krävas eller en stor termisk massa i lödkolven (vilket man inte vill ha) eller en justering till övertemperatur och ett snabbt handlag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hirrebirre skrev: Har du egen erfarenhet av den du länkade? Jag har en lödstation från samma tillverkare och hemsida som jag inte är helt nöjd med, framförallt spetsarna har väldigt dålig kvalitet (vilket man kanske får vänta sig med budgetverktyg).

Är det stor skillnad mot att använda separat lödkolv och tennsug? 30W, räcker det för lite större trafos osv?
Ja jag har en sån.. det är ju inga proffsgrejer, men den funkar förvånansvärt bra, däremot blir hela kolven/sugen brännhet om man använder den för länge.

Jag använder dock heller min weller "avlödningsblåsa" av flera skäl, framförallt ergonomiska, och så rä spetsen bättre, den geggar dock igen oftare men det är lättfixat.

Det är helt klart lättare med dne där än en separat lödkolv och tennsug, men en riktig avlödningstation är ännu bättre, men en helt annan prisklass.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Nej, inte jag....använder ofta tennsug, smidigare och funkar ofta rätt bra det med.
(och jag har flera stycken avlödningsstationer)

limpan4all skrev:Lödkolv och tennsug slutar man omedelbart att använda när man får tillgång till en avlödningskolv...
30W skulle jag anse såsom för lite. Det som är problemet är jordplan, då kan löjligt mycket effekt krävas eller en stor termisk massa i lödkolven (vilket man inte vill ha) eller en justering till övertemperatur och ett snabbt handlag.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Jag behövde löda loss komponenter från ett sex-lagers kort. Det var helt uppenbart att det skulle gå åt skogen (i alla fall för mig) med tennsug och / eller lödfläta. Jag köpte en kines pryl. ZD-985. Finns review här.

Köpte den från panda-bg i Bulgarien! Inga större problem. Men de kunde ha packat den bättre. Dock var ingenting skadat.

Jag tycker den fungerar mycket bra och jag har haft stor nytta av den. Fast jag har inget att jämföra med.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej,

Tycker att http://www.electrokit.com/avlodningspenna-30w.47090 fungerar helt ok, kunde dock ha fått vara på 50W men om den får ligga på en stund blir den riktigt varm och då fungerar det bra, se till att lägga på lite nytt tenn när du löder av (som om du lödde fast) så får den bättre termisk kontakt.
Jag bytte dock ut kabeln på den till en silikonkabel som dels är värmesäker och dels är mer följsam.
Klart värd det låga priset.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har en aoyue 474 och den funkar helt ok.

Det är lite bökigt att få loss rörkonstruktionen som allt tenn samlas i, även fast jag skruvat isär handtaget och skrapat bort gjutrester och gjort så att den rörliga delen kan öppna sig nån mm till.
Fjädern inuti som tennet samlas i är riktigt jobbig att göra ren. Sitter som berget i toppen på fjädern. Enklast är att smälta bort tennet med varmluftstationen som står bredvid här. :D
Sen det lilla filtret som sitter i nippeln på sugporten är inte mycket att hurra för. Därför har jag kapat sugslangen och satt dit ett sånt där enkelt genomskinligt univeralbränslefilter från OK.
Sen är spetsen lite sådär i kvalitet. Funkar ju som sagt, men korroderar. Har inte använt den så väldans mycket, men hålet i spetsen är synligt större än vad det var från början.
Avlöder man mycket på en gång kan det bli stopp efter en stund då tenn byggs upp i slutet av metallröret där det inte är så varmt, och de två medföljande rensverktygen funkar då bra.

I övrigt är det en bra apparat. :D
hirrebirre

Inlägg av hirrebirre »

Tack för svaren!

Har beställt avlödningspennan från Electrokit nu, får se hur den funkar den var ju billig så värt ett försök iaf.

Det man ser på det länkade youtubeklippet verkar hur bra som helst enligt mig! Tar bort all tenn och snabbt går det dessutom. Riktigt sugen på en sådan, lite dyr dock.
Skriv svar