Övervakningskamera som fått fnatt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mwgw

Övervakningskamera som fått fnatt

Inlägg av mwgw »

Har ett system bestående av: D- Link DCS-933L (IP Kamera); Dovado Tiny (Router) & Huawei E3372(USB Modem). Kameran är monterad i ett flerbilsgarage, givetvis med tillstånd av garageägaren.

Problem, varje gång någon går in i garaget, så tänds belysningen & då aktiveras kamerans rörelsesensor oavsett inställd känslighet, den ställs på från 1-100%, där 1% är lägsta känslighet & det kameran står på nu men fotar/ filmar lika mycket som när den stod på 100%. Bilstrålkastare, port & bil ljud triggar även kameran.
Att bara använda ljudsensorn fungera som en on/ off knapp där instängningen: < 80dB registrerar allt & >85dB registrerar inget. Jag har provat alla tänkbara olika sensor inställningar utan resultat.
Kostnaden för alla mail med 6 bilds sekvenser och/ eller video snuttar blir dyr i mängd förbrukad MB./ GB. bredband per månad.

Slutligen finns det någon billig lösning på detta problem dvs. få rörelsesensorn att reagera på faktisk rörelse i det programmerade området (rutan) & inte som nu på ljus växlingar. Eller måste jag köpa en kamera med rörelse, kroppsvärme sensorer för att få önskat resultat??
Glycol79

Re: Övervakningskamera som fått fnatt

Inlägg av Glycol79 »

Det enda du kan göra i det läget är att köpa en kamera med inbyggd PIR-sensor.
Den du har använder sig av "motion detection". Men som många tror är det inte rörelse i bilden den registrerar, utan det är antalet pixlar som förändrat från föregående bild.

Därför triggar en kamera om tex ett mörkt rum plötsligt blir ljust, då har man helt plötsligt en förändring av nästan alla pixlar i bilden. Kameran tolkar detta som en väldigt stor rörelse. Dyrare kameror kan hantera detta bättre men inte helt bra.

Så lösningen är att använda en kamera med PIR-sensor eller med en larmingång och trigga inspelning med något annat. Tex magnetkontakt på porten eller liknande.

Denna kameran skulle kunna fungera :http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... era-p94223.

Du måste dock se till att skärma PIR-sensorn så att den inte täcker ytan utanför din plats på något sätt.
Har du galler eller liknande mellan platserna kan det vara läge att upp något skydd där.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns förstås kameror med motion detect som klarar ljusförändringar utan att falsktrigga. Det går att få triggning på allt man önskar sig tex en bils regplåt eller att folk uppehåller sig mer än x sekunder framför en port. Billigt är det dock inte. ...

En möjlig lösning som brukar fungera med många billiga kameror är en extern PIR kopplas till kameran via I/O. Kolla manualen till din dlink om den har sådana.
mwgw

Inlägg av mwgw »

Bra, tack för upplysningen om skillnaden mellan rörelsedetektor (PIR) & "motion detection". Nu förstår varför det aldrig funkade så som jag ville & vad jag behöver göra för att slippa dränkas i mail med bilder/ videosnuttar & fakturor fr. bredbandsleverantören. :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

I zonemminder kan man sätta både max och min på hur många pixlar som ska ändras, ex. 10-70% innebär att om 9% av pixlarna ändras triggar den inte, inte heller om 71-100% av pixlarna triggas. Det är bra sätt att undvika att småsaker eller stora ljusförändringar triggar.

Finns också en inställning som jag har för mig heter Alarm overload frames, där ställer man in hur många bildrutor i följd som måste "larma" för att det ska trigga. En ljusförändring ger ju bara en triggning mellan två bildrutor så att säga.

Och så kan man ställa in hur stora ljusförändringar som ska räknas som förändring, så att den inte triggar av att det blir ljusare på grund av att solen går upp.
Skriv svar