Diskmaskin Husqvarna cardinal 5170, översvämningsskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Diskmaskin Husqvarna cardinal 5170, översvämningsskydd

Inlägg av adent »

Hejhopp!

Vår diskmaskin verkar krångla lite nu ikväll. Felkod ,30 översvämningsskyddet har löst ut.

Inget vatten under maskinen vad jag kan se. Gick att starta om den, men fick samma fel efter en stund. Nu kommer felet direkt när jag försöker starta ett program.

Kollade i silen i botten och något som verkar väldigt likt äggskal fanns där nere, borde inte ha tagit sig igenom silen med tanke på hur stora bitar det var. Kan vara helt orelaterat, eller kan ha orsakat stopp nånstans kanske?

Någon som känner igen problemet?

Ska plocka fram den imorgon kväll när barnen somnat och kika lite.

Mvh: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Diskmaskin Husqvarna cardinal 5170, översvämningsskydd

Inlägg av Glenn »

kollade du skålen i botten i maskinen ? eller bara under på golvet ? ..Det var ju mitt problem med min electrolux, jag skapade en tråd om det för ett tag sedan.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Drog fram den och tog bort plåten i bakre nederkant (och en sida sen). En slang hade blivit väldigt mjuk i överkant och spruckit.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Var det röret som de kalla stigrör?
mitt har också gått sönder för ca 1 år sedan, jag bytte till ett nytt då, men nu har jag satt dit en bit armerad riktig slang på den gamla, så när det händer igen så kan jag byta samma dag. :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Nej jag tror inte det. Slangen gick från bottensilen till en stor plastkassett på sidan (Den tror jag kallas stigrör). Inkommande vatten går in i den där kasetten och färdas uppåt i diverse banor och irrvägar och verkar sedan fördelas ut på nått vänster i nederkant. Kul att titta på när maskinen gick. (Slangen som var trasig var iaf inte direkt inblandad i inkommande vatten)

Slangen var riktigt mosig inuti i alla fall. Fick tag i en ny i en butik i jönköping som säljer reservdelar till electrolux och huskvarna och bytte så nu har maskinen jobbat av högarna med disk som hopade sig :)

När jag googlade min maskin hittade jag en lång tråd på något annat forum (byggahus?) om hur en lödning till ett relä släpper så att maskinen inte längre värmer vatten. Detta relä sitter i luckan i överkant. Tänkte jag ska leta mig in dit i förebyggande syfte. Kanske skakas lödningen sönder eller något så det blir dålig kontakt med värme som följd. Samtliga som visade bilder i tråden hade brännmärken i plasten.

MVH: Mikael
Skriv svar