Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg
Frågor om ZX45 - Bygg och pyssellogg
Hej på er!
Jag står i begrepp att skaffa mig en ZX45 i dagarna. Jag har dock ett ganska stort logistiskt bekymmer med att få ner den i källaren. Den väger ju en hel del.
Kan man separera bordet från pelaren på ett inte allt för komplicerat sätt?
Är det någon som har en manual till fräsen? Jag lyckas inte hitta så mycket information om den.
Denna fräsen är det som avses:
http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... skin-zx45/
Jag står i begrepp att skaffa mig en ZX45 i dagarna. Jag har dock ett ganska stort logistiskt bekymmer med att få ner den i källaren. Den väger ju en hel del.
Kan man separera bordet från pelaren på ett inte allt för komplicerat sätt?
Är det någon som har en manual till fräsen? Jag lyckas inte hitta så mycket information om den.
Denna fräsen är det som avses:
http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... skin-zx45/
Senast redigerad av cosmox 2 april 2015, 18:28:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Frågor om ZX45
Jag har för mig att pelaren sitter med 4 skruvar, är dock helt säker på att den går att få lös från basen.
Re: Frågor om ZX45
Här kan du nog få en uppfattning om vad som krävs för att få ner den i källaren.
http://www.hossmachine.info/rf-45_clone.html
http://www.hossmachine.info/rf-45_clone.html
Re: Frågor om ZX45
Vi kommer vara tre (eller två och en halv då jag inte är i närheten så vältränad som de andra två). Jag lurar på att ta av huvudet samt lossa pelaren från bordet.
Är det svårt att få av huvudet?
Är det svårt att få av huvudet?
Re: Frågor om ZX45
Inte att få av, men jag tror det är 2-3 skruvar som måste hållas på plats medan man lyfter dit det
Re: Frågor om ZX45
Ok, är det risk att man sabbar maskinen i samband med demontering/återmontering?
Re: Frågor om ZX45
Plockade ner min i tre delar och flyttade den från garaget till källaren ensam med en motorlyft. Enkelt att dela på dom och då kan du ta tillfället i akt och justera in pelaren mot bordet. Hade lite problem att montera ihop den för min lyft klarar inte riktigt höjden efter jag höjt fräsen men det gick till slut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av CPMS 25 mars 2015, 22:03:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: Frågor om ZX45
Härligt då finns det hopp
Dessvärre har jag ingen motorlyft men det kanske går att rigga en talja i taket om mina hjälpredor inte orkar lyfta dit det.
Hur justerade du in bordet mot pelaren?
Du råkar föresten inte ha en manual i PDF månne?
Dessvärre har jag ingen motorlyft men det kanske går att rigga en talja i taket om mina hjälpredor inte orkar lyfta dit det.
Hur justerade du in bordet mot pelaren?
Du råkar föresten inte ha en manual i PDF månne?
Re: Frågor om ZX45
Går nog bra med talja, jag lossade motorerna på pelaren och växellådan och använde dom skruvhålen för att lyfta i .
Gick bra att lägga delarna på flaket förutom pelaren som har så mycket grejor fastskruvat, den ställde jag på dragkroken och spände fast. (Min sk. motorlyft är egentligen en ombyggd patientlyft men den funkar ganska bra). Tillverkade ett verktyg med dubbla mätklockor för att snabbt justera in huvudet och använde det för att kolla
vinkeln mot bordet, shimsade pelaren där den står på bordet och sen kolla igen. Upprepa tills det duger.
Sök på Tram Mill eller Mill Tramming så hittar du mycket roligt, går nog att söka på ZX45 Tramming tom. Har bara en pappersversion av manualen men sök på ZX45 manual pdf så hittar du flera olika, ZX45 har blivit ett samlingsnamn på denna typ av fräs och det finns några olika versioner som är väldigt lika varandra.
Gick bra att lägga delarna på flaket förutom pelaren som har så mycket grejor fastskruvat, den ställde jag på dragkroken och spände fast. (Min sk. motorlyft är egentligen en ombyggd patientlyft men den funkar ganska bra). Tillverkade ett verktyg med dubbla mätklockor för att snabbt justera in huvudet och använde det för att kolla
vinkeln mot bordet, shimsade pelaren där den står på bordet och sen kolla igen. Upprepa tills det duger.
Sök på Tram Mill eller Mill Tramming så hittar du mycket roligt, går nog att söka på ZX45 Tramming tom. Har bara en pappersversion av manualen men sök på ZX45 manual pdf så hittar du flera olika, ZX45 har blivit ett samlingsnamn på denna typ av fräs och det finns några olika versioner som är väldigt lika varandra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Frågor om ZX45
Nu hittade jag den! Tack
Jag förstår även vad ni menar med de tre bultarna.
Här är en bra video på en liknande maskin som visar hur huvudet sitter fast.
https://youtu.be/39_ccsh-Wgk
Jag förstår även vad ni menar med de tre bultarna.
Här är en bra video på en liknande maskin som visar hur huvudet sitter fast.
https://youtu.be/39_ccsh-Wgk
Re: Frågor om ZX45
Efter en del letande och en hel del läsande på olika forum känns det som man för en gångs skull gjort ett riktigt bra köp. Förutsatt att det inte är något fel på maskinen vid leverans.
CPMS: Lossade du spindel motorn också? Hur är den kopplad till växellådan?
DRO'er blir till att börja med ett iGaging-system. Jag lurar på att bygga själva DRO-visningen själv. Har en fin gammal orange plasma-display som har längtat efter ett projekt under lång tid nu.
CPMS: Hur gjorde du med inkörning av spindeln?
Sen blir det CNC! Men ett steg i taget
CPMS: Lossade du spindel motorn också? Hur är den kopplad till växellådan?
DRO'er blir till att börja med ett iGaging-system. Jag lurar på att bygga själva DRO-visningen själv. Har en fin gammal orange plasma-display som har längtat efter ett projekt under lång tid nu.
CPMS: Hur gjorde du med inkörning av spindeln?
Sen blir det CNC! Men ett steg i taget
Re: Frågor om ZX45
Jupp, bara att lyfta rätt upp efter man lossat motorskruvarna. Axeln var instoppad i växellådan med axeltätningen i lådan, krysskil på motoraxeln.
Kollade oljenivån och sen körde jag jag bara som vanligt men höll lite koll på temperaturen på växellåda/spindeln, ser ingen anledning att köra in när det rör sig om så låga varvtal.
Läste om flera som hittat en massa skit och gjutsand i växellådan på sådana här kina fräsar så jag lyfte på locket på växellådan och vred runt växellådan så oljan rann ut och kollade men min såg fin ut.
Kollade oljenivån och sen körde jag jag bara som vanligt men höll lite koll på temperaturen på växellåda/spindeln, ser ingen anledning att köra in när det rör sig om så låga varvtal.
Läste om flera som hittat en massa skit och gjutsand i växellådan på sådana här kina fräsar så jag lyfte på locket på växellådan och vred runt växellådan så oljan rann ut och kollade men min såg fin ut.
Re: Frågor om ZX45
Har skrivit om det i en annan tråd men jag kan verkligen rekommendera att du skaffar en/några skrubbfräsar, helt underbara för grovfräsning.
Ser ut som en gängtapp så det blir bara småflisor.
Kör här med en 16mm skrubb i 6mm hårt aluminium, drygt en centimeter djup och vevar nästan allt jag kan. Biter nästan lika bra i stål.
Ser ut som en gängtapp så det blir bara småflisor.
Kör här med en 16mm skrubb i 6mm hårt aluminium, drygt en centimeter djup och vevar nästan allt jag kan. Biter nästan lika bra i stål.
Re: Frågor om ZX45
Oj, ja det ser jag att jag absolut måste göra. Tack för tipset
Brukar du räkna på varvtal när du fräser eller går du på känn?
Lurar på att fixa några tabeller som man kan ha laminerade bredvid fräsen med de verktyg man har.
Brukar du räkna på varvtal när du fräser eller går du på känn?
Lurar på att fixa några tabeller som man kan ha laminerade bredvid fräsen med de verktyg man har.