Pejling av mobiltelefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32578
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av säter »

Jag läste någonstans att det är möjligt att pejla en mobiltelefon trots att den är avstängd.
Ligger det någon sanning i detta?

Vissa påstår att man kan fjärraktivera en avstängd telefon för avlyssning.
Jag tycker detta låter skrämmande.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av bengt-re »

Den är en dator och givet att man lyckas manipulera mjukvaran i telefonen så kan man få den att göra det du beskriver.
CosSinSum
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 februari 2015, 21:01:27

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av CosSinSum »

Fast då är den ju inte "avstängd" - avstängd även om det ser ut så för användaren. Det är nog viktigt att definiera vad avstängd betyder i detta sammanhang. Att en avstängd mobil som inte blivit modifierad med IMSI-catchers eller dyl. skulle gå att spåra har jag svårt att tro. Men visst har man hört historier, en bekant påstod att man kunde "inducera" igång telefonen. 8)
E Kafeman
Inlägg: 3262
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av E Kafeman »

En telefon som är avstängd, dvs inte i något pausläge, den är avstängd. Pejling kan inte ske.
Pejling kan ske med flera olika tekniker. Enklast är om telefonen kan förmedla position via GPS-positionering.
Alternativ typ mäta hur lång tid det tar för telefonens signaler att nå basstationen så kan man avgöra avståndet till basstationen. Genom att samköra uppgifter från flera basstationer kan man få position.
Om telefonen har Bluetooth eller WiFi kan man genom avlyssning av telefonens "pingande"avgöra hur du rör dej i t.ex. en mataffär.
Om telefonen har RFID eller NFC kan detta ofta fungera trots batterilös telefon. NFC eller RFID kan användas för att t.ex. öppna elektriskt låsta dörrar och om du gör det avslöjar du för detta systemet vid vilken dörr du är. Samma sak som t.ex. RFID-kort som används som buss-biljett.

Man kan inte fjärraktivera en avstängd telefon. Då vore den inte avstängd om den fortfarande lyssnar på fjärr-instruktioner.
Man kan fjärr-aktivera en telefon som är igång, till att t.ex. sända positionsdata eller avlyssna mikrofonen. Finns mängder av appar med den funktionen.

Somliga telefoner kan även ta emot självdestruerande instruktioner så fort de ansluter till nätet. Det innebär att all data i telefonen raderas och telefonen spärras så den inte längre kan ansluta till yttre nät. Detta som ett slag spärr om telefonen blir stulen.

Ett steg till och man skulle även kunna aktivera batteriets termiska härdsmälta, dvs man skulle kunna utlösa explosion eller mindre brand. Självmarkerande position av stulen telefon, bara följa rökmolnet, där man även kanske hittar lomhörd och brännmärkt tjuv.
Skulle nog kunna förbättras till att bli självdestruerande tjuv... :twisted:
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av LarryXz »

Den här sidan brukar jag använda, tycker den fungerar riktigt bra. Den fungerar även om telefonen är avstängd.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32578
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av säter »

E Kafeman skrev:Man kan inte fjärraktivera en avstängd telefon. Då vore den inte avstängd om den fortfarande lyssnar på fjärr-instruktioner.
Det beror naturligtvis på hur man definierar "avstängd".
I min värld innebär det att man manuellt har stängt av telefonen med knappen.
Tydligen kan de pejlas ändå.
E Kafeman
Inlägg: 3262
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av E Kafeman »

Nej det är bara sagor att telefonen kan spåras via GSM eller GPS om den är avstängd.
Avstängd med knapp innebär iofs att knappen känns av av elektronik som alltid måste vara "stand-by" men av alla de telefoner jag sett är det stryrning av spännings-regulatorn shutdown-funktion. Skulle något vara aktivt i sådan grad att det kan ta emot eller skicka fjärrinstruktioner skulle det märkas på att batteriet så småningom skulle bli urladdat.
Avstängd telefon är givetvis inte samma sak som standby i väntan på inkommande samtal, flygläge eller liknade.
Förr fanns telefoner som kunde programmeras att via sin egen inbyggda klocka försätta hela telefondelen strömlös fram till given tidpunkt.
Avsikten var att använda telefonen som väckarklocka, men för att inte suga ur batteriet fram till väckningsdags sattes hela telefonen utom klockan i ett sovande tillstånd.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32578
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av säter »

Hans mobiltelefon var avstängd men kunde på teknisk väg aktiveras.
http://www.expressen.se/gt/inga-nya-spa ... irgersson/
E Kafeman
Inlägg: 3262
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av E Kafeman »

Finns inte någon funktion där man kan fjärraktivera en avstängd telefon.
Den typ av påståenden beror på att det nog finns två personer som inte vet hur det fungerar. Journalisten och polisen som sagt detta.
Telefonen var säkerligen igång och i kontakt med basstation.

För många poliser är det tillräckligt obegripligt hur man kan kontakta en telefon som är igång, och instruera den att meddela sin position.
Ett villkor är att det måste finnas programvara i telefonen som kan utföra detta.
Programvaran kan vara en del av operativsystemet, eller en del av en app, som t.ex. att man installerar ett Google-konto på telefonen.

Istället för att uttrycka sej som att telefonen var avstängd men kunde aktiveras hade det varit mer korrekt att skriva att den del av programvaran som meddelar position till någon databas, den var inaktiv men kunde aktiveras via annan programvara i den aktiva telefonen.

Om man är åt paranoida hållet, det lär finnas programvaror som kan laddas in i telefonen under förevändning att vara en programvaru-uppdatering och som tar kontroll över avstängningsknappen så att telefonen förefaller stängas av som vanligt men telefonen ändå är dolt fullt aktiv.
En sådan programvara måste även kunna få det till att se ut som normal uppstart när man startar telefonen på nytt.
Amerikanska staten lär bjuda på sådana telefoner till ledande personer inom IS & al qaida. Tror det även ingår en fjärrstyrd drönare som man kan köra från telefonen.
Nerre
Inlägg: 26729
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av Nerre »

Vissa mobiler är nog inte avstängda när de är "avstängda" utan är i nån slags "deep sleep"-läge istället.

Men de går ju då inte att spåra om det inte är något som med jämna mellanrum aktiverar GPS och mobilradio.

Jag tror at tmånga har gått på myten baserat på hur folk agerar i filmer (där tar de alltid ur batteriet för att inte bli spårade).
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av ronnylov »

Har för mig att mobiloperatören kan spåra en påslagen mobil om den har kontakt med minst 3 basstationer. Så de behöver inte läsa av värden från mobilens GPS. Sedan borde de väl även kunna logga senaste position när den var påslagen så är man kvar i samma område så kanske man kan bli hittad även när batteriet i telefonen tagit slut (tänker på fall där polisen försöker hitta människor som gått vilse i skogen och liknande).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26430
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av danei »

Även om man bara har kontakt med en basstation går det att få en position. Men den blir ju väldigt grov då.
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av AlterEgo »

Jag byggde en grej för ett tag sedan där vi tänkte använda modemet som ändå satt i den för att gå fram positionen och på så vis kunna få ett enkelt stöldskydd (om apparaten är flyttad skall den larma och sluta fungera). När jag gjort lite research på det gav jag upp. Bara genom att kolla på Googles Platshistorik (https://maps.google.com/locationhistory/) så insåg jag att precisionen inte är tillräcklig för att lokalisera en telefon (eller modem för den delen). Är GPS:en på är den hyfsat noggrann men bara med hjälp av mastinformationen kan det slå på några mil i sämsta fall.

Polisen använder det ju ibland med då är det antagligen för att validera att någon varit på eller i närheten av en känd plats vid ett visst tillfälle.

Både GPS:en och modemet i telefonen behöver ström och det finns det ju inte obegränsat av i en telefon. Även om det skulle gå att fjärraktivera den in i nåt spårningsläge vilket jag har svårt för att tro men omöjligt är det ju inte så är batteriet akilleshälen.

Så ur med batteriet och ned med luren i en EMC-tät plåtburk om du är orolig. Då blir den svår att hitta, i alla fall på elektronisk väg. Ett annat alternativ är att se till att vara på något helt annat ställe än den påslagna pejlingsbara telefonen.
säter skrev:
Hans mobiltelefon var avstängd men kunde på teknisk väg aktiveras.
http://www.expressen.se/gt/inga-nya-spa ... irgersson/
Står det i tidningen så är det väl sant? I alla fall om det är Expressen?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av nomis_82 »

Om den verkligen är avstängd har jag väldigt svårt att se att den skulle kunna spåras. Senaste påslagna position kan ju Operatören säkert hitta.

Angående sidan som som hänvisades till tidigare i tråden trackapartner.Com så står det såhär på sidan "When the phone is off, it is not possible to track someone’s location."

"Hans mobiltelefon var avstängd men kunde på teknisk väg aktiveras." måste ju vara det som har startat denna skröna. Tror att det är en felskrivning och handlar om att de aktiverat gpsen i telefonen på teknisk väg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26160
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pejling av mobiltelefon?

Inlägg av Icecap »

Att en mobil som är avstängd kan fjärr-aktiveras är bullshit! Men att en mobil som är i passivt läge kan fås att uppdatera sin "position" vid att mäta på de omgivande basstationer och rapportera signalstyrkan/fördröjningen och därmed uppge en grov position är ganska säkert möjligt.

En snabb triangulering ger ju resultatet och då man med GSM har en fördröjningsfaktor som kompenserar för airtime får man en upplösning på ung. 502m.

Men att en telefon som är avstängd kan svara är fantasi om inte det är fifflad med mjukvaran.
Skriv svar