Blandade frågor om PCB-design, Ny fråga/kort s5 - jordplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Re: Blandade frågor om PCB-design, vias i paddar etc

Inlägg av zekkexavior »

Sådär, nu var det snyggt :D
opatagio

Inlägg av opatagio »

Har du funderat något kring polaritetsskydd av någon sort? Om en diod inte är gångbart kanske en MosFET-lösning kan funka. Finns fina i SOT-23 som borde gå att få plats mellan IN-header och L1.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

superx skrev:Kondingarna ser rätt små ut. Vad har de för värden och räcker dessa?
Enligt databladet så ligger dom på 1µF resp 4,7µF på in-, resp utgångskonding.
Nu är det första gången jag läser om ytmonterat men jag tror att jag ska klara av 0805 med mina lödkunskaper.

Om vi tar 4,7 µF:arn som exempel så hittade jag 65-502-71 hos ELFA med kapsel 0805 och 25V spänningstålighet.
Nu när du frågar så måste jag dubbelkolla men förutsatte att en komponent med 0805-kapsel har just ett specifikt mått och därmed valde jag denna footprint/mall i Diptrace när jag gjorde layouten. Ska verifiera storleken enligt databladet.
Med 1µF:arn gjorde jag likadant.
Klas-Kenny skrev:Vad som alltid är lika kul med dessa trådar (om just "allmän" PCB och kretsdesign) är att de är ohyggligt lärorika. Det här kortet skulle mycket väl ha kunnat *fungera* och gjort TS nöjd redan vid första design, men när alla sedan kommer med mycket goda tips och då även förklarar varför man bör göra på ett visst sätt lär man sig alltid en väldig massa man sedan har stor nytta av i framtiden i lägen där det verkligen spelar roll. :)

Sen så är det ju alltid kul för TS att göra så bra som möjligt, men som sagt, även om det säkert kunnat fungera tillfredsställande från början.
Jag håller med dig till 100%! Tror också att mitt kort kanske kunnat fungera efter lite mer finslipning och kontroller men det är så jädra kul att få input från folk med erfarenhet inom området.
Det här är första kortet, och det är ett pyttelitet kort, men jag har lärt mig så fruktansvärt mycket om allmänt tänk vid PCB layout. Förhoppningsvis leder mina dumma frågor till att någon annan lär sig något mer också.
Kan tillägga att allt vettigt i tråden åker in i "bra-att-ha"-pärmen för framtiden. Då minnet är lika långt som ån...eller...ja..
willmans skrev:Kanske kan du lägga till IN och OUT, samt spännings- och strömnivåer på silkscreenen? Kan vara bra att ha!
Sitter in och utgångsheadern på ett 0.1 tums grid? Så att det går att plugga in i experimentkort om man vill.
Väldigt bra förslag som jag faktiskt tänkte på från början men som försvann under tidens gång! Vad tror du om bild 1 nedan? Ville inte trycka in mer text på top-lagret samt att det är väldigt smått. Tveksam som ens detta kommer kunna läsas.
Headers:arna sitter på 0,7 tums avstånd just pga att passa i kort. Väldigt svårt med enheterna tycker jag då mycket mäts i tum, tillverkaren pratar mils och jag tänker i mm... Bäddar lite för fuck-up.
opatagio skrev:Har du funderat något kring polaritetsskydd av någon sort? Om en diod inte är gångbart kanske en MosFET-lösning kan funka. Finns fina i SOT-23 som borde gå att få plats mellan IN-header och L1.
Nu blir jag alldeles kallsvettig och nog måste säga stop. Det är nog en jättebra funktion som jag kommer ta med mig till mitt "stora" kort. Väldigt intresserad vad du tänker på för krets?
3Dbottom.JPG
3Dtop.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opatagio

Inlägg av opatagio »

Yup, som några sagt innan så går det att hålla på i evigheter. Önskar man själv kunde säga stopp lite oftare och tydligare!

Nåväl, länk som visar några olika sätta att polaritetsskydda kretsen http://blog.fairchildsemi.com/2014/prot ... Pq3OeHIY40
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jättesnyggt :tumupp:
superx

Inlägg av superx »

Tittade på databladet och insåg att det var relativt få mA det handlade om. Då duger säkert de där kondingarna. Ibland sätter jag dit lite extra kondingar, ev. med olika footprint, så blir det lättare att testa sig fram till vad som behövs. Man behöver ju inte montera alla bara för att platsen finns.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

opatagio skrev:Yup, som några sagt innan så går det att hålla på i evigheter. Önskar man själv kunde säga stopp lite oftare och tydligare!

Nåväl, länk som visar några olika sätta att polaritetsskydda kretsen http://blog.fairchildsemi.com/2014/prot ... Pq3OeHIY40
Intressant dokument. Tackar för det!
Sparar detta i bra-at-ha pärmen för ett annat pågående projekt där jag verkligen behöver polaritetsskydd.

@zekkexavior & NULL:
Tack! Men det är ju tack vare er det blir som det blir :D
superx skrev:Tittade på databladet och insåg att det var relativt få mA det handlade om. Då duger säkert de där kondingarna. Ibland sätter jag dit lite extra kondingar, ev. med olika footprint, så blir det lättare att testa sig fram till vad som behövs. Man behöver ju inte montera alla bara för att platsen finns.
Ok, då förstår jag hur du tänkte. Njo jag kommer bara behöva ett tiotal mA som högst men det jag är nyfiken på är hur väl jag kan få effektivitetskurvan att stämma vid dom olika strömnivåerna.
Kommer givetvis testa detta.
Gjorde beställningen hos OSHpark innan jag läst ditt inlägg men ett jättebra förslag att lägga in lite extra paddar på just prototypkortet, för att leka lite med värdena. Tar med mig detta för framtida projekt också. Tack för hjälpen!

Förresten, ska beställa från ELFA ikväll tänkte jag men känns rätt löjligt att beställa ett par stycken av varje 0805 till kortet. Det är ingen som har ett bra sortiment av 0805:or, resistorer och kondingar, och att man kan få köpa ett mini-sortiment för en hundring eller så?
Vore kul att ha för dylika projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Får börja med att säga att tråden är otroligt lärorik!!

Ett tips ang 0805 så är jag rätt säker på att det finns kit hos swechtrading, visst finns på eBay me med det ligger ett par veckor bort sen så känns det rätt bra att gynna den svenska handeln också :-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Njoo, jag handlar helst inom rikets gränser men ibland får man bita i det sura.
I det här fallet så har Swechtrading ett motstånds-sortiment och men tyvärr inte i den serie som jag söker för detta projekt. Inga 0805 kondingsortiment vad jag hittat. Inte heller passande i ental.
Electrokit och Lawicel verkar inte ha några dylika kit heller.

Tack för tipset dock! Det slutar antagligen med eBay om inte någon här nappar :D
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är det för värden du skall ha?
Jag har precis lagt upp en jättehög med motstånd mm

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... th=178_289

swech
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Dom du länkar till verkar bara vara 0402 men det ser ut som att vi klarar motstånden med ditt 0805-sortimentet. Problemet är nog egentligen kondingarna.
Behöver specifikt 1µF och 4,7µF i 0805 men hade tänkt ta någon storlek upp/ner för att labba lite.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... 78_289_297
Jag har 1 uf 0805 som kommer upp på sidan i kväll

Swech
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för bra support som vanligt Swech. Väljer dock ELFA denna gång för att jag ska ha lite andra saker därifrån men väntar med att beställa sortimentkitet av dig tills min Swech-lista blivit lite längre :tumupp:

Ps. Förresten, när jag ändå har dig som försäljare av elektronik på tråden. Hur kommer det sig att Flussmedel inte säljs av många firmor som ändå säljer det mesta inom lödning? Klassas detta som farligt gods eller beror det på något annat? Ds
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men montera spolen så att lindningen närmast PCB hamnar mot switchtransistorn,
på så vis minskar utstrålade störningar avsevärt (EMC), det brukar finnas någon typ av märkning om spolen är kapslad så det inte syns.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Det är säkert ett bra tips som nog inte nämts tidigare. Ska se om det finns ett "bästa" läge när jag fått hem prylarna.
Tack slurry :tumupp:
Skriv svar