Detektera lödpenna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk

Detektera lödpenna?

Inlägg av Zkronk »

Hej!
Jag har en idé som går ut på att fläkten i en lödröksutsug som jag har byggt enbart ska vara igång när lödpennan används, dvs. inte sitter i sitt ställ.
Från början tänkte jag att det kanske skulle kunna gå att mäta temperaturen (kontaktlöst) med en termistor, men jag har prövat detta och det visade sig bli alldeles för mycket fördröjning i det hela för att det skulle vara en användbar lösning.

Jag har också funderat på mikroströmbrytare, men det är nog inte det lättaste att montera en sådan på ett bra sätt i lödstället..
Är det någon här som kanske rent utav har byggt något liknande och fått det att fungera på ett bra sätt? :)
Miramithe

Re: Detektera lödpenna?

Inlägg av Miramithe »

Hur ser ditt lödställ ut? Induktiv givare kan funka men beror på hur det ser ut. Alt fotodiod.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag skaffade en ny lödstation för hetluft för ett tag sen. Den startar först när "pennan" lyfts ur hållaren, och stannar (efter avkylning) när den sätts tillbaka.
Blev naturligtvis nyfiken på detta och tog fram skruvmejseln. ;) Visade sig vara så enkelt som en reed-switch + magnet.
Kanske kan det vara en lösning?

Optisk avkänning funkar ju annars och borde vara lätt att få till. Ordna en IR-barriär inuti stället, där strålen (och matningen till utsugen) är bruten så länge lödpennan är på plats.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Hmm, det där med en optisk avkänning tycker jag känns mest lockande.
Jag har några induktiva givare liggandes också förvisso, men de (som jag har) är ganska stora och klumpiga, så det blir nog problem att få plats med en sån. Men det finns väl antagligen lite mindre och smidigare saker att köpa :)

Jag har bifogat två bilder nu som visar lödstället med respektive utan lödpennan på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Om man tar något liknande http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 16&alt=web
Och sätter den på sidan vid typ skruven borde man kunna detektera, nu utgår jag från vad jag har i lådorna hemma. Man kan ju även sätta dit en LDR i nederkant på den svarta delen där handtaget på kolven hamnar.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Kan du inte ha en mikrobrytare med lång arm på plastdelen som känner av kolvens handtag?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag tycker du ska sätta en lastcell under, eller bildanalys på avstånd :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

nja, jag tänker mig snarare att sätta en FLiR lepton-sensor som tittar på området där kolven ska sitta och detekterar temperaturförändringen :)
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Jag byggde något liknande för ngt år sedan, jag använde en strömsensor som sattes på kabeln. När strömmen ökade till ngn viss nivå drog min enhet igång en triac som startade en fläkt.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Meduza skrev:nja, jag tänker mig snarare att sätta en FLiR lepton-sensor som tittar på området där kolven ska sitta och detekterar temperaturförändringen :)
Varför inte gå all-in och implantera en sensor direkt i hjärnbarken så den startar direkt tanken på att lyfta lödpennan kommer så startar sugen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja, det kanske är en variant, frågan är bara hur man särskiljer just lödkolvslyftar-rörelsen.... accelerometrar på armen annars kanske?
Skriv svar