Skyddskretsar för mcu, EMC vid pwm av motor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bobobo

Re: Skyddskretsar för mcu

Inlägg av bobobo »

Tack för alla tips hittils.

Nu kommer vi till spänningsmatningen och utgången till pumpmotorn.
Jag antar att det är pwm-utgången som kan vara elak för utstrålning vid ett emc test, men jag vet inte vad som skulle vara lämplig lagom filtrering. Behövs filtrering? Eftersom jag gjort programmet med Arduino så är pwm-frekvensen ganska låg, 490Hz

Batteriet sitter jämte motorn, 1,5m från styrkortets placering. Nu matas kortet med en tre-ledarkabel från batteri/motor. Dvs jag har gemensam jord för matningen av kortet och motorn. Är detta ett stort problem? (Det fungerar på arduino-prototypen). Vore det mycket bättre att separera med en 4-ledare från batteri/motor så att kortets matningsjord inte stutsar upp och ner med spänningsfallet i kabeln pga motorns pwm-reglerade jord?

Vad har ni för synpunkter på matningen och utgångskretsen som jag ritat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Skyddskretsar för mcu, EMC vid pwm av motor

Inlägg av Swech »

Processorns ESD-skyddsdioder klipper först eftersom Vcc = Gnd = 0.
Dvs, det kommer aldrig att gå någon ström i Zenern som klipper vid 5.1V
De startar på samma potential 0V men det är ju inte samma sak som att de hänger
ihop med 0 ohm då prylen är avstängd.....

Swech
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Skyddskretsar för mcu, EMC vid pwm av motor

Inlägg av MiaM »

Tänk på att rita jorden rätt rent fysiskt på kortet. Jordströmmar i motorstyrningen bör inte kunna ge varken spänningsfall direkt i jordförbindelser till annat på kortet eller kunna inducera spänningar i andra ledare på kortet.

D.v.s. sätt motorstyrningen invid inkommande matning, och sätt även regulatorn i samma område.

Tänk också på att jordströmmar till motorstyrningen även påverkar referensnivån för styrsignalen till motorstyrningen. För FET kan det kanske kvitta men skulle det varit en bipolär transistor så hade du behövt ta mer hänsyn till det.
Skriv svar