Samsung TV startar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Great

Samsung TV startar inte

Inlägg av Great »

Har en Samsung Plasma som ibland inte vill starta, utan står bara o klickar i nätagget, och ibland går den felfritt 10 timmar, sedan kan den starta om o stå o knäppa efter 5minuters drift, för att sedan gå felfritt resten av kvällen.

Är det rimligt att tro att det är dessa "kondensatorer"? som har givit upp?

Strömmen är den Bruna/Blå nere i vänstra hörnet på mellersta bilden.

efter lite sökande så verkar det vara ett vanligt problem på lite äldre Samsung plasmor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz

Re: Samsung TV startar inte

Inlägg av Jonaz »

Det ser ut som dom bruna kondesatorerna är svullna på toppen, vilket dom inte skall vara.
Great

Inlägg av Great »

Spelar det nån roll om de inte e samma storlek på dom, måste ju va värdena som e de viktiga?

http://www.tradera.com/item/340932/2258 ... -470uf-35v

Borde väl funka?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dom bruna med klägg i toppen är definitivt spruckna och torra.

Det man får titta på är att ersättningskondingarna i många fall skall vara low ESR förutom att värdena stämmer med kapacitans och spänning.

Du får jaga på den gamla kondingbetekningen och se om de är low ESR, men eftersom de är nära switchtrafo mm. så är det mycket troligt att det är så och därför går sönder först för att det är hög pulsström och hög rippelström som värmer kondingen och åldras i förtid - förutom att det förmodligen är piratkondingar som Samsung har fått tag på (detta är ett stort problem även bland seriösa tillverkare)

Jag skulle säga att du byter ut alla bruna du ser - dom som ännu inte har gått hål så är det bara en tidsfråga....
Great

Inlägg av Great »

Tack för svaret, men man kan misstänka att de e dom som är upphovet till problemet?
TV:en är ifrån -07 och har gått drygt 17000 timmar enligt servicemenyn ( har använts som barnvakts tv)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Samsung plasma är ökända för dåliga kondingar, tror dom ligger på 16V satsa på minst 25V, när jag bytade på min trojag det gick på ca 40:-

edit: ser att dem ligger på 35V så smäll i 50V istället :)
Great

Inlägg av Great »

Aha, ok det värdet kan man öka på alltså, det är vad dom tål?
Då blev ju utbudet plötsligt mycket större ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, precis, spänningen är vad de tål.

Men sen finns det som sagt var vissa värden (ex. ESR) som inte framgår direkt av märkningen.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Kolla även de andra kondingarna på kortet, de kan läcka vid benen å så man inte ser. Kostnaden per konding är ju inte så hög så jag skulle nog bytt alla.
Bäst livslängd som jag förstått det: byt till högre spänningstålighet, kolla så det är minst 105 graders kondingar, dom ska vara av LOW ESR typ. Då lever dom längre. Köp från leverantör man kan lite på. chansen är större att man får äkta vara då, även om det inte är säkert, billigaste på ebay är inte genuina produkter.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Känner igen det här kortet, jag vill minnas att jag fick byta de längst till höger nere i bilden på andra bilden med, de såg ok ut men var tydligen inte helt ok.
henpar1

Inlägg av henpar1 »

Jag hade samma problem på en LG 42 tums plasma den bara kickade och startade inte. Öppnade den "ufff" full av överjästa kondingar i power modulen men även på ysus modulen ochså bytte dem allihop och wow den funkade igen.. :)
Skriv svar