Sökes krets som för oväsen
- prototypen
Sökes krets som för oväsen
Jag knåpar ihop ett och annat kretskort som på bilden, det är en mycket speciell mikrofonmixer.
Att den är inkopplad känner resten av utrustningen av genom att det kommer ljud när den ansluts.
Orginalmikrofonerna är alltid på men det är inte mina så när mikrofonerna inte används så blir det tyst och mixern kopplas bort.
Min lösning är det lilla kortet till höger som ger en ton när mikrofonerna är OFF.
Lilla kortet sätts i en egen låda som en ryggsäck på stora lådan
Problemet är att jag skulle vilja ha in det på ett kort men det är lite trångt att få in en 555 lite motstånd och kondensatorer.
Finns det något, någon krets som kan ge ljud ifrån sig, ton eller brus ca 100mV som går att baxa in på kortet.
Protte
Att den är inkopplad känner resten av utrustningen av genom att det kommer ljud när den ansluts.
Orginalmikrofonerna är alltid på men det är inte mina så när mikrofonerna inte används så blir det tyst och mixern kopplas bort.
Min lösning är det lilla kortet till höger som ger en ton när mikrofonerna är OFF.
Lilla kortet sätts i en egen låda som en ryggsäck på stora lådan
Problemet är att jag skulle vilja ha in det på ett kort men det är lite trångt att få in en 555 lite motstånd och kondensatorer.
Finns det något, någon krets som kan ge ljud ifrån sig, ton eller brus ca 100mV som går att baxa in på kortet.
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sökes krets som för oväsen
Kan du inte byta ut åtminstonde några komponenter till ytmonterat ? då sparar du en hel del plats.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Menar du att det inte går att få till ett 'piggy-pack' av ytmonterat som passar?
Enklast vore väl att använda nån liten 8-pinnars avr/pic med intern oscillator och sen lite kod som
togglar en pinne i lämplig frekvens för att få en simpel fyrkantvåg ... borde ju gå att få till utan några
yttre delar öht.
lite som de där spelande gratulationskorten.
/johan
togglar en pinne i lämplig frekvens för att få en simpel fyrkantvåg ... borde ju gå att få till utan några
yttre delar öht.
lite som de där spelande gratulationskorten.
/johan
...om det handlar om en- eller fåtal så kunde du ju våldföra dig på just ett sådant.johano skrev:lite som de där spelande gratulationskorten
Ytmonterat med rätt komponenter borde man kunnat få plats på väldigt nära samma yta som 555:an i sig.
Finns ju dock annars sådana där ATTiny i väldigt liten kapsel typ SOT-23 6 bens om jag inte minns fel och det hade nog blivit i storlek med hälften av ett av de hålmonterade motstånden.
Finns ju dock annars sådana där ATTiny i väldigt liten kapsel typ SOT-23 6 bens om jag inte minns fel och det hade nog blivit i storlek med hälften av ett av de hålmonterade motstånden.
Tillåt mig slå ett slag för min hörlursförstärkare i DIP8-kapsel:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=70691
Japp, PSoC is da shit
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=70691
Japp, PSoC is da shit

Lödsidan av korten visas inte, men om den inte är särskilt full (av banor och/eller ytmonterade komponenter) så bör det väl gå att klämma in mer grejer?
En klassisk astabil vippa med två trissor, två kondingar och fyra motstånd kan kanske fungera?
Kondingarna (en monterad, flera ej monterade) till höger på kortet kan ju t.ex. kanske monteras snedställda och därmed ge plats för mer komponenter.
Om det krisar med platsen så kan ju t.ex. en transistor skjuta ut över överkanten på en IC o.s.v. (fast lämpligtvis bara på kortsidorna, annars blir det lätt kortis)
En klassisk astabil vippa med två trissor, två kondingar och fyra motstånd kan kanske fungera?
Kondingarna (en monterad, flera ej monterade) till höger på kortet kan ju t.ex. kanske monteras snedställda och därmed ge plats för mer komponenter.
Om det krisar med platsen så kan ju t.ex. en transistor skjuta ut över överkanten på en IC o.s.v. (fast lämpligtvis bara på kortsidorna, annars blir det lätt kortis)
Jag ska ha en SN76477N liggande nånstans. Hittar jag den och får din adress så kommer den på posten! Den lär kunna göra oväsen!
Är du intresserad så skicka PM, risk finns att jag missar svar i tråden.
EDIT: fast den är förstås lite skrymmande
Är du intresserad så skicka PM, risk finns att jag missar svar i tråden.
EDIT: fast den är förstås lite skrymmande

- prototypen
Medan jag skrev första inlägget tänkte jag faktiskt på en liten 8 pinnars PIC, kanske finns en med inbyggd D-A omvandlare så man får ett lite snällare ljud, en kopplingskondensator behövs också sedan tyvärr också 2 motstånd för att anpassa styrningen som är 0 V för till och 8 V för från.
Ytmonterat finns det inte någon ekonomi för, kostar en hoper med pengar i startavgifter och det är alldeles för korta serier på dessa prylar.
Det ska nog gå att flytta om prylarna för att rymma en 8 pinnars.
Tack forumet för era ideér.
Protte
Ytmonterat finns det inte någon ekonomi för, kostar en hoper med pengar i startavgifter och det är alldeles för korta serier på dessa prylar.
Det ska nog gå att flytta om prylarna för att rymma en 8 pinnars.
Tack forumet för era ideér.
Protte
Kolla på ett adapterkort från BHIAB, där får du plats med en ytmonterad 8-pin och har då "över" 8 hål (DIP8) för
motstånd, avkoppling o anslutningskablar. Finns större med fler pinnar.
motstånd, avkoppling o anslutningskablar. Finns större med fler pinnar.
Hur stora serier handlar det om?
Jag har låtit Swech här på forumet montera diverse ytmonterade kort i små serier med väldigt bra resultat och till enligt mig bra priser.
Jag har låtit Swech här på forumet montera diverse ytmonterade kort i små serier med väldigt bra resultat och till enligt mig bra priser.
prototypen skrev: Ytmonterat finns det inte någon ekonomi för, kostar en hoper med pengar i startavgifter och det är alldeles för korta serier på dessa prylar.
Protte
Hur löds de idag då? Våglödning? Då kan man ju ev. sätta någon ytmonterad kapsel limmat på undersidan.
- prototypen
Jag har egen våglödningsmaskin så vi kan göra väldigt korta serier.
Det blir alldeles för få sålda då jag inte marknadsför som jag borde, just nu har jag bara en kund som säljer och monterar.
Jag har fullt upp med mina orglar så jag gör bara några få per år just nu.
Ytmonterat blir det inte, en 8 pinnars DIL får plats bara jag makar ihop grejorna lite.
Jag tror problemet är löst.
Protte
Det blir alldeles för få sålda då jag inte marknadsför som jag borde, just nu har jag bara en kund som säljer och monterar.
Jag har fullt upp med mina orglar så jag gör bara några få per år just nu.
Ytmonterat blir det inte, en 8 pinnars DIL får plats bara jag makar ihop grejorna lite.
Jag tror problemet är löst.
Protte