Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

rogerk8 skrev:
bit96 skrev:Och som framkommit i andra trådar så brukar jag inte slänga saker. :)
Denna tingest står i hyllan.
Oj vad fin den är :)

Tack för att du letat fram den och fotat den åt mig.

Bringar tillbaks gamla minnen.

Nu tänkte jag be dig om minst den första tjänsten:

1) Vilket är cc-avstånden mellan hålen? Inbillar mig nämligen att de är samma som i kopplingsdäcket och vill gärna ha original när jag borrar mitt kopplingsdäck (fast, jesus, jag uppskattar runt 1000 hål :D)
2) Hur många hål är det i x- respektive y-led (mindre viktigt men intressant)
3) Vilken hådiameter (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
4) Vilken godstjocklek (mindre viktigt då jag har klämfjädrarna)
5) Foto på baksidan (mindre viktig då jag har böckerna)

Jag vill faktiskt gärna bygga mig en ny plexiglaskonsol då den gamla var lite ranglig. Jag kommer ihåg att jag under senare år skruvade ihop alltihop på mitt eget sätt och skippade speciellt spiralfjäderarrangemanget på alla fasta och interna komponenter dvs lödde dit dom istället. Jag lödde tom kablar ut på dom i din bild synliga klämfjädrarna så att konsolens gränssnitt alltid var redo.

MVH/Roger
Jag minns nu att du efterlyste lite mått m.m. Ledsen att jag glömde bort det. Men här kommer det:
1) cc-avstånd hål 15 mm
2) Varje platta: x-led 12 hål, y-led 14 hål. (Dessa finns på bild i första länken jag bifogade tidigare.) Plattmått 180x210 mm.
3) Håldiameter 4.88 - 4.95 mm, varierar lite, beror nog på hur slita dom är. Många är runt 4.93 mm
4) Runt hålet är det förstärkt (se bild nedan) 3.7 mm, annars är plasten ca 2 mm tjock.
5) Baksidefoto, se nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av grym »

vore faktiskt jobb för en 3d skrivare om man kunde få till det på vettigt sätt
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av MiaM »

Duplo? :mrgreen:

Hur förhåller sig trådens masonitplattor till verktygstavlor? Kompatibla eller bara snarlika?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

bit96 skrev: Jag minns nu att du efterlyste lite mått m.m. Ledsen att jag glömde bort det. Men här kommer det:
1) cc-avstånd hål 15 mm
2) Varje platta: x-led 12 hål, y-led 14 hål. (Dessa finns på bild i första länken jag bifogade tidigare.) Plattmått 180x210 mm.
3) Håldiameter 4.88 - 4.95 mm, varierar lite, beror nog på hur slita dom är. Många är runt 4.93 mm
4) Runt hålet är det förstärkt (se bild nedan) 3.7 mm, annars är plasten ca 2 mm tjock.
5) Baksidefoto, se nedan.
Jag tackar och bugar för dina ansträngningar!

Du ska inte vara ledsen över att du glömde det.

Det drabbar ingen fattig ändå, höll jag på att säga :)

Alltså:

X=24
Y=14

Jag kommer nog köra med perforerad massonit ändå.

Detta trots att de totala måtten inte kommer att bli riktiga (dvs den kommer bli för liten).

Dom röda och vita spolarna har cc15 (det är så jag luskat ut cc).

Massoniten har cc13.

Alla transistor-PCB är borta.

Jag behöver etsa nya.

Tänkte ändå satsa på cc15 (dvs original).

Visst, klämfjädrarna kommer tilta något men jag ser preliminärt inte det som något problem.

Det är ett större problem att borra 24X14 hål a' 5mm.

För det är inte bara själva borrandet som är ett problem utan även precisionen, om man säger.

Observera dock att jag inte ser något av detta som nåt egentligt problem utan det är bara roligt att renovera!

Frågan är bara hur smidigt man kan göra det.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

Kan man inte ta en 3-4 mm tjock plexiglasskiva och med en CNC-fräs låta borra alla hål på rätt ställe?
Därefter kan man limma på några benknoppar och ev kantlister så det blir rätt höjd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra tips för jag är inte riktigt nöjd med dessa "verktygstavlor" till massonitplattor.

Främst cc-problemet irriterar.

Dessutom måste jag borra upp hålen från 4mm till 5mm.

MVH/Roger
PS
Nån som känner nån som har en 3D-skrivare och kan tala om vad den är kapabel till?
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

Ja, eller till 4,9 mm.
Inget hål jag mätte var 5 mm.
Nu mätte jag även några fjädrar och de var ca 4,75 - 4,85 mm beroende lite på hur hårt man klämmer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan man spika i lexan (=Polykarbonat har Ni lärt mig)?

Jag har glömt att kolla det men vår pelarborrmaskin på jobbet är lite "småintelligent".

Den har nämligen X&Y-justering i steg om säkert minst 0,1mm

Under förutsättning att den klarar speciellt "Y" så är jag tämligen säker på att den klarar "X".

Med andra ord kan man kanske fixera en 2mm lexan-skiva och inte nödvändigvis följa "körningar" utan bara ratta.

Jag avser kolla upp detta närmare i veckan.

MVH/Roger
PS
"Verktygsboarden" är inte helt fel men iom 13mm (isf 15) så blir det redan där lite fel. Den skall dessutom borras upp till 5mm och det kräver typ nån slags expansionschuck för Dremel då jag inte känner för att borra >300 hål mha tung handhållen standard-borrmaskin. Slutligen är hålen rätt fula och "fransiga" så man får gå över dom med nåt slags slipverktyg för att få dom bra. Det sista är dock inget jätteproblem för det finns käcka slipverktyg till Dremel men känns ändå drygt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

För formens skull noterar jag här bara att vår pelarborrmaskin har följande mekaniska justeringsdata:

1) X: +/-150mm (=300mm)
2) Y: +/-75mm (=150mm)
3) Upplösning: 0,05mm

Dock har jag tidigare märkt att det är lite glapp (minst +/-0,1mm) i justeringen.

Sen har den relativt nyligen varit utsatt för en tämligen "brutal" flytt så den är definitivt inte kalibrerad.

Dessutom, om man tittar på bit96's trevligt bifogade data så krävs det 360X210 för en "dubbelplatta".

Eller 180X210 för två "enkelplattor".

Jag måste då välja 90X210 och fyra plattor för att få plats i maskin (fast 3X120X210 går också bra).

Sen måste man dock stå där och ratta rätt.

Men det känns inte omöjligt :)

MVH/Roger
PS
Jag har preliminärt tänkt skarva ihop lexan-skivorna mha spik i 8X8mm furu-list. Jag måste ner till 8mm även om 15-5=10. Detta för att hårnålsfjädern har en minimal utbredning om 6mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag bestämde jag mig för att köra på med perforerad massonit.

Jag kommer dock göra den 14X24 hål och iom att cc är 13mm isf 15mm så kommer speciellt bredden bli motsvarande mindre.

Men vad spelar storleken för roll? :D

Det här är ett billigt och enkelt sätt att få till det.

Det enda jag behöver göra är att borra upp alla hål till 5mm (och sen kanske gå över med en Dremel-slip för graderna).

Sen bygger jag "huset" i hyfsad enlighet med original.

Är tämligen säker jag kan trycka in reglagen på en (13/15=13% mindre bredd, vilket ungefär motsvarar -5cm).

5cm är ganska mycket men jag beslutar härmed att det får duga :)

Då ska jag bara få "veckopengen" att räcka till detta samtidigt som jag köpt på mig det mesta junk jag vill ha.

Köpte t.ex en påse keramiska kondingar på Kjell & Co för ynka 40 spänn.

Gav mig precis vad jag ville ha dvs en hel del små goa kondingar från ett så ynkligt värde som 1,2pF :D

När jag ändå höll på bestämde jag mig för att sortera in kondingarna från min Raaco-låda också.

Plötsligt hittade jag några goa rör-kondingar som "took me back", dvs jag kände igen dom från Philips Experimentlådor (PE).

Så jag slog upp i bruksanvisningarna för mina PE och kom t.ex på att min kära mormor Edith faktiskt hade köpt så många som fyra sådana lådor till mig, nämligen EE2003-EE2006.

Jag kommer sammanställa en Excel-fil för dom komponenter jag behöver införskaffa men för tillfället får det duga att jag såg över Philips krav på något så sällsynt och speciellt som rör-kondingar.

När jag inventerade mitt nysorterade kondensatorlager hittade jag faktiskt alla rör-kondensatorvärden utom fem.

Det är spikat i himlen att dessa fem kondingar även dom kommer vara rör-kondingar.

Frågan är bara hur jag skall få tag i dom :D

Samtidigt hade vissa av dom vissa defekter.

En saknade ben nästan överhuvudtaget, en lossnade ena benet ifrån när jag så nördigt försökte räta ut benen på den, en hade lödtennsklumpar på benen.

Allt detta är fixat nu.

Bifogar menlösa bilder på projektet :D

MVH/Roger
PS
Mest som minnesanteckning nämner jag dom rör-kondensatorvärden jag saknar:

1) 22p 1st
2) 47p 2st
3) 180p 1st
4) 330p 1st
5) 470p 1st

Dock skall det tilläggas att jag faktiskt kan få ihop listan redan nu. Men då bara om jag kan acceptera lite vad som helst vad gäller kondensatorkvalitet. Speciellt trist är att min enda 330pF går åt samtidigt som den är av plast (PP troligen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort en komponentlista för alla 4 lådorna (EE2003-EE2006).

Jag har också markerat (med guld) de komponenter jag faktiskt har (och de jag "nästan" har med purpur).

Vissa komponenter såsom motstånd är lätta att fixa, andra är svårare.

Har dock varit nördigt noggrann med att lista precis alla komponenter samtidigt som vi alla vet att dom inte behövs.

Dvs jag kommer bygga en kopplingspult som duger till ändamålet (utan att för den skullen vara jättelik originalet).

MVH/Roger
PS
Lutar mer och mer åt lexan vad beträffar grundplattan.

Jag måste ju liksom inte borra alla 336 hål samma dag :D

Det blev ingen bra utskrift på svart-vit laserprinter med ovanstående approach så jag har laddat upp en excelfil där "färdigplockade" poster är av fet stil medans "halvplockade" poster inte är det. Syns liksom bättre då :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått köpt en liten vital del i mitt renoveringsarbete.

Det är ett par meter planhyvlad furulist (8X8mm) som skall utgöra ram för den perforerade masoniten.

Eftersom cc är 13mm hos masoniten (och inte 15mm som hos Philips) och jag ska borra upp hålen från 4mm till 5mm så får man 13-5 dvs 7mm fri yta om man sågar masoniten så nära nästa hålrad som möjligt (bladtjocklek=0). Säg att 6mm blir kvar efter sågbladet och jag har 8mm list då tror jag 4mm lim-djup är en bra kompromiss.

Med andra ord kommer jag limma en ram med denna furulist (som jag dessutom girerar 45 grader) där masoniten bara täcker halva listens tjocklek. Detta ger också ett optimalt djup så att hårnålsfjädern (djup>6mm) får plats ordentligt underifrån.

Sen ska jag alltså bygga pulpeten men jag känner att det kommer bli ganska enkelt mha 4mm plywood.

Det jag nästan känner är svårast är hur jag ska förvara och presentera alla komponenter.

Har inte en susning hur detta gjordes i original, det enda jag vet är att det funkade bra.

Funderar på att köpa nån Raaco-låda men är osäker på antalet fack dvs ska det vara ett fack för varje typ motståndsvärde eller hur ska jag göra? Det är liksom ganska många motståndsvärden så då krävs det flera Raaco bara därför. Nej, det får nog kanske bli ett fack för motstånd, ett fack för keramiska kondingar, ett fack för polyester. Men blir det tillräckligt bra?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Ulf »

Tack för denna tråd, jag blev verkligen nostalgisk! :D
De fina EE2003 lådorna fick jag bara drömma om.
Men jag fick som sju eller åtta åring en EE1050 tror jag att det var.
Jag har sökt vilka satser som fanns och kommit fram till att det måste ha varit den.

Tyvärr fick jag aldrig påbyggnadssatserna.
Det hände ju att man sköt någon trissa och då var det till att byta själv, med farsans lödkolv (en bamseklump).
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

rogerk8 skrev: Det jag nästan känner är svårast är hur jag ska förvara och presentera alla komponenter.

Har inte en susning hur detta gjordes i original, det enda jag vet är att det funkade bra.
MVH/Roger
Se tidigare länk, http://www.hansotten.com/index.php?page ... 7-8-ee2017, och bläddra ner ett par bilder så ser du hur komponenterna ligger i sin originallåda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för den där länken!

Vilken underbar nostalgi-känsla :D

Mycket intressant att se mina lådor som jag blev bortskämd med.

Intressant också hur grejerna förvarades, hade fullkomligt glömt det :)

Vad som var än mer intressant var att faktisk se EE2007 och EE2008 som jag aldrig fick.

Nåväl, EE2007 ägde jag faktiskt i några timmar tills dess farsan sa till mormor att lämna tillbaks den.

Dom tidigare lådorna "såg" ju inte så dyra ut, så dom slank igenom :)

Men när CRT't dök upp fattade farsan vad de kostade...

Även om jag således aldrig kunde bygga mig en TV så lärde jag mig kopiösa mängder och hade mycket roligt med mina fyra lådor vilket jag är min kära mormor Edith evigt tacksam för.

MVH/Roger
PS
Man bryter alltså inte mot copyright om man använder länkar men väl om bilderna i länkarna används?
Skriv svar