Teledata vs text-tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Teledata vs text-tv

Inlägg av Nerre »

Det är väl som all ny kommunikationsteknik: Det är innehållet som avgör om det blir populärt eller inte, inte tekniken i sig.
qx5

Inlägg av qx5 »

En stor skillnad med internet är väl att man släpper in dess användare i utvecklingsprocessen?

Datavision och Teledata mm hade rätt strikta avgränsningar med en byråkrati och höga prislappar för att upprätthålla den, väl?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vet inte om det är så positivt att vara utan styrning alla gånger, att okrypterat SMTP fortfarande är default för att skicka mail är ju inte direkt framåtdrivande.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Jag måste säga att jag verkligen gillar Minitel-konceptet och på ett sätt tycker jag en modern motsvarighet är mer aktuell än någonsin!

Just nu i en tid när telefonkataloger, kontanter, tryckta kataloger över huvudtaget och bankkontor du kan betala dina räkningar på utan avgifter, nästan upphört att existera! Att handla en bussbiljett kontant går inte på vissa bussar eller så kostar det extra! Det är inte bara pensionärer som har det jobbigt utan det finns massor av människor som inte äger varken smartphone eller dator, faktiskt!

Det finns massor av människor som inte vill, inte kan eller inte orkar för tillfället att öppna en windowsdator så fort som man behöver göra nåt! Människor som vill ha nåt enkelt med en av och på knapp och som inte behöver tugga sej igenom femtio-elva uppdateringar för att den inte har varit startad på en vecka (jag har inget agg mot Bill Gates, men ibland blir jag trött, hade en bil krävt uppdatering lika ofta så att man behövt stanna i varje gatukorsning och uppdatera, och i var tredje korsning hade bilen svängt i motsatt riktning som du, ...nej jag är inte negativ :humm: )

Bara att köpa en enkel bussbiljett kan vara ett helt företag även för folk som har datorvana, nåt som ska gå på 5min tar istället lätt en 1/2-timme! :( Tidstjuv är bara förnamnet! :tumner:

Jag har själv haft massa strul med tex mitt bank-id senaste halvåret, och har i princip fått installera om det var gång jag ska använda det :evil:
Problem som är välkända av bankerna men som man inte upplyser i tid om, utan man själv ska sitta och googla fram det!
Riktigt dåligt för en så viktig säkerhetslösning! Det hade väl inte varit för mycket begärt att åtminstone skicka ut ett mail där man tydligt upplyser användare om vad man bör vidta för åtgärder, i TID, innan man sitter där och dator :evil: tuggar och tuggar och tuggar och man funderar om man skicka ut den genom fönstret eller man ska behärska sej, dagis stänger om 10min, ska man hinna eller inte :roll:
Att förvänta sej att OLGA 85År ska reda ut nåt sånt här är nästan helt orimligt! Vilket är i princip vad som förväntas idag om man ska slippa att betala hutlösa extra avgifter, som bankavgifter, extra påslag på bussen etc! En stor del människor blir beroende av andra människor för att sköta enkla ärenden! Bad! :tumner:

Hur mycket jag än uppskattar internet så tycker jag att vissa samhälls-tjänster ska bara fungera och ska vara lätt tillgängliga för alla och ska inte ta 2min ena gången och 25min nästa gång vilket är fallet med en del tjänster på nätet! Underbart när det funkar, men ett helvete när det strular! Vilket det gör, gärna när man har bråttom! :(

Ett slutet och ett väl genomtänkt system där man på ett enkelt sätt tex kan slå upp telnr, köpa bussbiljetter, sköta bankärenden, m.m dvs allt som nästan kräver en dator eller smartphone idag och inte har några alternativ, hade varit grejen tycker jag! :tumupp:
.....Även för den som gillar internätet(...och möjligtvis Bill) :)

Ska leta fram min Minitel nån dag och ta lite bilder, en gulligt liten sak! :D

Edit; Storebror, jag har tagit min medicin nu :roll: , har inget emot windows eller Bill Gates :waving:
Senast redigerad av Platis 16 januari 2015, 01:29:30, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Surfplatta är väl lösningen på de flesta av de problem du upplever. Min morsa fick en iPad2 i 70-årspresent och den är perfekt för henne. Förr sprang hon fram och tillbaka till datorn som stod i gästrummet, nu har hon surfplattan med sig i köket, vardagsrumssoffan etc.

Minitel var ju en terminaluppkoppling så jag antar att den t.ex. krävde inloggning varje gång man skulle använda den, uppkopplingen antar jag gick via modem så det behövdes väl ringas upp också (som man var tvungen med internet för 20 år sen).

Och jag tror inte att ett textbaserat system är direkt bättre än en bra designad websida. Problemet idag är inte tekniken, problemet idag är att alldeles för många lösningar tas fram av folk som har för lite kunskaper. Hör man klagomål idag är det inte att en sida är svår att använda (det har folk blivit så vana vid), klagomålen är att sidan är ful...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Minitel och Videotex i allmänhet var ju alltid 75/1200bps split speed. Det krävdes ingen lång handskakning för att koppla upp förbindelse. Åtminstone i Sverige tror jag att Datavisionen dessutom hade ett relativt kort telefonnummer som dessutom var samma över hela landet.

Att skicka användarnamn+lösenord automatiskt lär ju bara ta några få sekunder även om det skickas med trötta 75bps.

Jag tror att tiden för att koppla upp, ev. logga in och sist ladda startsidan var jämförbar med uppvärmningstiden för det svartvita CRT-röret, d.v.s. någon sekund eller två.

Det är inte ens självklart att inloggning behövs - tas avgiften på vanliga teleräkningen så kan det ju debiteras som ett vanligt samtal av något slag.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Vore lite intressant göra ett eget "telenät", har sett lite trådar på forumet om det!
Nerre skrev:Surfplatta är väl lösningen på de flesta av de problem du upplever. Min morsa fick en iPad2 i 70-årspresent och den är perfekt för henne. Förr sprang hon fram och tillbaka till datorn som stod i gästrummet, nu har hon surfplattan med sig i köket, vardagsrumssoffan etc.

Minitel var ju en terminaluppkoppling så jag antar att den t.ex. krävde inloggning varje gång man skulle använda den, uppkopplingen antar jag gick via modem så det behövdes väl ringas upp också (som man var tvungen med internet för 20 år sen).

Och jag tror inte att ett textbaserat system är direkt bättre än en bra designad websida. Problemet idag är inte tekniken, problemet idag är att alldeles för många lösningar tas fram av folk som har för lite kunskaper. Hör man klagomål idag är det inte att en sida är svår att använda (det har folk blivit så vana vid), klagomålen är att sidan är ful...
En androidburk med tangentbord är kanske inte vore en så dum ide!? :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: Att skicka användarnamn+lösenord automatiskt lär ju bara ta några få sekunder även om det skickas med trötta 75bps.
Skicka ja, men behövde man inte skriva in det varje gång man skulle logga in?

Och på den tiden hade man väl inte modem med automatisk uppringning? Det var väl att slå numret på telefonen och trycka på en knapp när man hörde tjutet?
Det är inte ens självklart att inloggning behövs - tas avgiften på vanliga teleräkningen så kan det ju debiteras som ett vanligt samtal av något slag.
Vem har pratat om debitering? Jag har pratat om identifiering av användaren, så man t.ex. inte kan beställa saker i nån annans namn.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Platis skrev: En androidburk med tangentbord är kanske inte vore en så dum ide!? :humm:
Eller en chrome-burk?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Platis:
Tänker du eget telenät inom en lokal eller typ via ip-telefoni över halva världen?

Det går utmärkt att köra både tangentbord och möss både via blåtand och usb-on-the-go ("reverse-usb") till androidenheter.

Nerre:
Det fanns modem med automatisk uppringning och vi kan nog vara helt säkra på att uppringningen var automatisk för t.ex. de franska Minitel-burkarna. (Teleguide kunde givetvis ringa upp, det var ju också en komplett telefon. Det fanns även i Sverige videotexterminaler som kunde ringa upp o.s.v.)

Identifieringen användes väl oftast för att just debitera minutavgift - för alla de tjänster där det i sig inte behövs någon identifikation borde det vara tillräckligt.

Jag vet inte hur inloggning fungerade på Minitel - vet du? Om inte så kan vi ju lika gärna spekulera om automatisk inloggning.

Det fanns btw även teledata-terminaler i Sverige som kunde logga in automatiskt, och för den delen även knalla in på en klase sidor, spara ner dem i lokalt ram, koppla ner och sen bläddra runt bland de sidorna. Timerstyrning kunde sköta uppringning med valda intervaller.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Automatisk inloggning (och även automatisk uppringning) skulle innebära att det finns någon form av sekundärminne i terminalen, och det är jag rätt övertygad om att det inte fanns. EEPROM och NVRAM var väl knapp uppfunna på den där tiden? Vad jag förstått hade man ju lokalnummer till modempoolerna, alltså kan inte alla terminaler var konfigurerade med samma nummer.

Jag är med andra ord ganska säker på att det var rena "dumma" terminaler där man fick ringa upp manuellt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

CMOS-SRAM och batterier var definitivt uppfunna då det begav sig. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag är fortfarande övertygad om att det var "dumma terminaler".
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

MiaM skrev:Platis:
Tänker du eget telenät inom en lokal eller typ via ip-telefoni över halva världen?
Jag menade typ lokal televäxel så man kunde koppla upp lite burkar(och telefoner) mot varandra, men det hindrar ju inte att man har en anslutning mot omvärlden! Vissa tjänster så skulle man kanske kunna emulera med nån modern burk i ena änden!
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Minitel i fransk tappning med manuell uppringning:
Ingen inloggning då identifiering/debitering var på abonnent-nummret.
Systemkrav AXE telefonväxel.
I Sverige hette motsvarigheten Teleguide.
Skriv svar