Vill även säga att jag aldrig byggt något med motorer förut!

Detta är inte tänkt att vara någon skrivare med ram gjord i spånskivor och delar som är utskrivna från andra skrivare. Alu och stål detaljer frästa och slipade på μm nivå.
Har gått och funderat kring detta projekt ett tag nu men det är ett par saker jag funderar på som känns ganska basic.
Jag spyr ur mig lite funderingar nu i den ordning jag kommer på dem

1. Varför verkar det vara så ont om skrivare som klarar under 0.1mm i upplösning?
2. Hur kommer folk fram till hur många pulser som krävs för att flytta valfri axel säg 1.0 mm ? Ställer man in det i styrkorten? Så som jag antar att jag skulle göra så skulle jag montera på motor osv. Ställa upp den i mätmaskinen på jobbet och mata motorn med tex 100 pulser och mäta för att se hur långt den har flyttat sig. Känns som att det borde bli mer korrekt än att räkna ut i teorin. Eftersom de flesta billiga DIY skrivare använder bälten till drift så känns det som att precisionen skulle bli lidande eller?
3. Jag tänkte använda mig av typ 20mm gejdrar och kulskruv i princip som en liten fräsmaskin, kommer alltså krävas lite starkare motorer än vad de flesta styrkort klarar av att driva. Har sett att de pallar ~2A. Kan man bara koppla på en stegmotor drivare mellan motor I/O på styrkorten? När jag pratar styrkort menar jag tex detta som jag kikat på http://smoothieware.org/smoothieboard
4. Om punkt 2. i mitt rantande fungerar som jag förklarar, borde jag då inte kunna dreva om en stegmotor för att få extra hög precision ? Självklart blir hastigheten lidande men man får väl hitta ett gyllene medel. Säg att man gör ett drev till kulskruv och motor så motorn måste snurra 100 varv för att rotera kulskruven ett varv (EXTREMT EXEMPEL). Känns som att jag lätt borde kunna pricka på några μm förutsatt att allt annat är som det ska.
Jag kanske kommer på någon mer frundering så småning om. Men var inte rädd för att försöka besvara en fråga, eller allihopa eller delvis. Tar all hjälp jag kan få