Snygga till VHS videosignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Snygga till VHS videosignal

Inlägg av MiaM »

Det finns ingen brist på dålig hårdvara för att ta in videosignaler i en dator, tyvär :cry:

För signaler från analoga videobandare så bör man på något sätt kunna välja att man har just en sån signalkälla. På gamla tjock-TV så brukade det ofta vara någon viss programplats (och scart-ingången) som var sådan.

Med en ingång som inte är "videobandspelarklar" så blir det just så att bilden fladdrar i sidled (mest upptill) och färgen försvinner.

Leta rund bland inställningarna - om det inte funkar så prova nån annan hårdvara.

Jag ser att DVD-inspelare nämnts i tråden. Jag tror att det är nog en av de bästa metoderna. Det är trots allt en hemelektroniktillverkare och inte en datorhårdvarutillverkare som tillverkat grejerna i det fallet och då lär kvaliteten bli klart bättre...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I mitt fall en Sony, med kameraingång för både vanlig signal såväl som super.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Testa några olika videobandspelare om du har tillgång till flera. Har själv en JVC SVHS videobandspelare vilket gör att jag får S-VIDEO utsignal (där färg och luminans separerats). Många capturekort har S-VIDEO ingång och då kanske man kan ha bättre lycka med att få bra färger även om det är VHS-band.

Att testa en DVD-inspelare istället för datorkort tror jag är bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Körde över ett VHS-band häromdan, verkar vara fullständigt perfekt (så bra det nu går att få från VHS).

Har en Sharp 6-huvuds VHS och en Sony DVD-recorder, kopierad via SCART.
Får splitta upp resultatet nu, så jag kan kopiera över det till skiva för vidare användning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår, lilla infodumpen om videohuvuden: Antalet huvud avgörs av om spelaren har hifi-ljud, longplay och/eller "perfekt"/bättre stillbild/snabbspolningsbild.

Huvudena sitter normalt i par mitt emot varandra, och vinklade så att huvudena i stort sett bara hör "rätt" spår. Varje spår motsvarar en halvruta (312/313 linjer i PAL).

Två huvud är minimum för att över huvud taget få någon bild alls.

Ytterligare två huvud används för long play eftersom spåren då är smalare.

Ytterligare två huvud används för Hifi-ljud.

Fler huvuden kan användas för "perfekt" stillbild och/eller snabbspolning med bild. För stillbild så innebär "perfekt" att extrahuvuden används dels för att konstant visa ena halvbilden istället för att växla mellan båda halvbilderna, och dessutom är de monterade så att återgivningselektroniken kan växla mellan huvuden så att de spårar mer korrekt trots att bandet inte rullar med normal hastighet. Det sistnämnda gäller även för snabbspolning med bild, då används fler huvuden för att något huvud alltid ska spåra rätt. Annars får man ränder med störningar över bilden på de ställen, antalet ränder står i relation till hur mycket fortare bandet körs jämfört med normalhastighet.

Med andra ord så om spelaren över huvud taget har så många huvuden den "måste" ha för att alls fungera så har den tillräckligt många huvuden för att ge bra bild vid uppspelning i normal hastighet. (Jag tror dock det fanns spelare vars elektronik upptäckte att ett band är inspelat i longplay, och körde longplay trots att det bara fanns huvuden för standardhastighet. Tanken var väl att det är bättre att göra så och ge rätt usel bild än att det inte över huvud taget går att spela banden).
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Testa med ett antal olika fabrikat på VHS maskiner, det brukar vara märkbara skillnader på utsignalens kvalité.

Prova justera tracking och skärpa.

Själv lyckades jag bäst med kopiering med Hitachi maskiner en gång i tiden.

TS bild ser ut som att videons bandföring krånglar typ sliten kapstan rulle, fel på bromsarna(tension) m.m.

Kjelle
BJ

Inlägg av BJ »

Inte svar på frågan, men för den intresserade:

http://www.ronaldsnoeck.com/vcr.htm
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Sådär, fick låna en annan videospelare (Sony SLV-SX600) och nu fungerar det med stabil bildsignal.
Skriv svar