Styrsystem för helljus

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Caniz

Styrsystem för helljus

Inlägg av Caniz »

Hej!
Helt färsk här på forumet!

Lite bakgrund om mig som kan vara bra att ha i åtanke vid svar på mina frågor:
* Jag är snart 29 år, alltså inte nån 18-årig volvo-raggare ;)
* Jag har alltid varit intresserad av elektronik
* Jag har gått 1½ år el-programmet
* Jag har gått fordonsprogrammet med MVG i alla el-ämnen
* Jag driver egen firma som webbutvecklare/-programmerare och kan alltså programmera, även om språken och syntaxen är annan än elektronikprogrammering

En liten beskrivning om mitt planerade projekt:

Förutsättningar:
Systemets spänning: 12-14.7 V DC.
Jag har 3 st vanliga runda extraljusstrålkastare monterade på bilen (LED-strålkastare på 60W/st) kopplade till vars ett relä (better safe than sory).
Under dessa sitter en 120W LED-extraljusramp monterad i nedre grillen kopplad via ett eget relä.

Önskat resultat:
Eftersom jag har börjat importera och sälja ovan nämna extraljus så vill jag kunna prova de olika produkterna var för sig och inte alltid tända alla samtidigt.
Dock vill jag inte heller behöva hoppa ut och rycka ur sladdarna hela tiden heller.
Så det jag önskar uppnå är att via en strömbrytare (ON-OFF-ON) kunna styra de olika applikationerna. Eller mer specifikt: jag vill på något sätt lära mig att programmera någon form av IC-krets för att kunna styra olika reläer.

Frågorna:
Vad behöver jag för att kunna styra ett relä t.ex.? Klarar IC-kretsar av att bryta styrströmmen till ett vanligt 12V-relä?
Vad behöver jag för modul/hållare att sätta IC-kretsen i när den programmeras och vad för hållare när den sedan används i dess tänkta applikation?
Vilket språk programmerar man IC-kretsar i?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Styrsystem för helljus

Inlägg av Sverige »

Bild

Är det inte enklare att bara dra in en brytare för varje relä...?
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Jag vet att det snabbt blir en diskussion om vad som är bäst, men här kommer iaf mitt förslag..

Arduino UNO (hittar du i närmaste Kjell & Company butik för 200:-)

I den ingår allt du behöver för programmring, bara koppla in USB installera Programmet och sedan är du igång!

VIll man samtidigt inte mekka för mycket med elektronik kan man köpa ett passande reläkort (4pol för c:a 150:-)

dessa reläkort bör klara att driva varsin lampa så länge de inte överstiger runt 80W (de är märkta för 10A (120W @ 12V) men de bör nog hållas en bit under sin märkström)

Hur som så klarar de utan problem att driva andra relän.

Vill du mekka så är det ju en mosfet styrning av relän du kan fundera på...

Till arduinot så kan du ju också enklet koppla en display och knappsats så har du ett ganska roligt system sedan =)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Caniz: det finns olika sätt att göra detta på.
* En knapp till varje relä/relägrupp. Teknisk enkelt.
* Fler knappar som kan tända kombinationer. Är i grunden samma som ovan fast med lite dioder som byglas så att kombinationerna uppnås.
* "Intelligent" system. Fördel: betjäningen som vara avancerat. Min erfarenhet (bl.a. rally) säger dock att knappar i bilen ska vara enkla och tydliga, att fibbla men menyer osv. är skit. Men att ha ett "smart" system kopplat till en enkel brytare kan vara OK, då kan man fippla i meny med att ställa vilken kombination som brytaren/brytarna ska aktivera medan man håller still.

Men det går även att bygga ett modulärt system med en kommunikationsbuss, då kan man ha "underenheter" som var styr ett eller ett par reläer och styrningen som skickar ut kommandon kan sedan skapa valfri kombinationer. Men då börjar priset att dra iväg lite och komplexiteten stiger en hel del.

Så det första du bör göra är att analysera exakt vad du vill uppnå. Och "häftigare styrning" är inte <exakt>!!!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det du söker är nog nån form av microkontroller, MCU, det finns ganska många familjer av sådana, men dom två vanligaste för hobbyister är PIC från microchip och AVR från atmel, sen finns det även arduino som är en plattform som bygger på AVR och ska föreställa vara enklare för nybörjare.

Programmeringen kan antingen göras i assembler, eller nåt högnivåspråk, vanligen C eller BASIC.

Ska man syssla med PIC köper man lämpligen en PICkit 3 (eller beg PICkit 2).

Fast dina lysen borde du ju enklast styra med rena strömbrytare som manövrerar reläna, om du nu inte vill lära dej microkontrollers av annan anledning, vilket iofs är kul det med, att börja med PIC'ar gav verkligen mitt elektronikintresse en jättenytändning för många år sedan.
Caniz

Inlägg av Caniz »

Tack för era förslag.
Jag nämnde aldrig att jag kommer att montera flera andra komponenter samtidigt förutom de som redan sitter monterade.
Därför vill jag ha ett system där jag slipper en massa strömbrytare och kom på efter att jag hade postat inlägget att det inte alls ska vara någon ON-OFF-ON-brytare utan allra helst någon form av skärm/panel där jag kan välja vilket/vilka ljus som ska tändas. Alternativt en vridströmbrytare med flera utgångar, men det blir en väldig massa relän om jag vill kunna tända mer än ett ljus samtidigt.

Ett "smart" system lutar det åt. Hur pass omständligt är det att ha en touch-skärm som man bygger ett gränssnitt till och som man använder för att styra allt? Vad kostar en touch-skärm i mindre storlek och var får man tag på en sådan? Omkoppling mellan de olika variationerna kommer inte att ske av mig när jag kör utan antingen när jag står still eller av någon som sitter bredvid.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... arm-p87272
Den här kanske kan vara något och så ha en Raspberry PI att styra med? Eller är det någon som vet om skärmen även funkar till Arduino Uno Rev3?

http://www.ebay.com/itm/8-Channel-5V-Re ... 258f457492
Lämplig relämodul?

Styrspänningen till de monterade ljusen tar jag i dagsläget från bilens helljus. Och det funkar ju bra. Men om jag monterar en ny modell av en ljusramp så kanske jag vill testa bara den och även den tillsammans med övrig belysning. Därför vill jag ha ett system där jag kan välja att t.ex. bara rampen ska tändas, eller att rampen och de runda strålkastarna ska tändas, eller allihopa.

Det är lite av ett drömprojekt som jag har haft väldigt länge i tankarna. Hade varit sjukt kul att göra det till verklighet, så det är absolut en kombination av nytta och nöje. =)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Rita upp en liten bild så blir det lättare att överskåda och också att ge råd om

Swech
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du har ju redan skärmen och knapparna!
Om du skaffar Mobilt bredband med Wifi kan du använda en Spark.io/start för att styra olika enheter.
Allt kan sedan kontrolleras från din smartphone. https://www.spark.io/dev-kits

Den stora finnessen är ju då att du kan gå runt bilen och se på utifrån vad som händer vid de olika kombinationerna.
Caniz

Inlägg av Caniz »

Lasp skrev:Du har ju redan skärmen och knapparna!
Om du skaffar Mobilt bredband med Wifi kan du använda en Spark.io/start för att styra olika enheter.
Allt kan sedan kontrolleras från din smartphone. https://www.spark.io/dev-kits

Den stora finnessen är ju då att du kan gå runt bilen och se på utifrån vad som händer vid de olika kombinationerna.
Vad menar du med att jag redan har skärmen och knapparna? Syftar du på de komponenterna som jag länkade till tidigare?
Låter helt klart spännande! =)

Jag är helt klart sugen på en Raspberry Pi eller liknande.
Det innebär att jag kan använda raspberry:n till att även styra musiken i bilen m.m..
Någon som vet något bra forum eller nån bra guide till hur man kommer igång?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hej!

Kul projekt! En Raspberry Pi tycker jag är lite overkill "bara" för att styra några reläer med en touch-skärm, men samtidigt, det blir relativt enkelt och programmering
på ganska hög nivå till en inte alltför hög kostnad. Samt att du ev. kan göra andra grejer.

Själv hade jag nog tagit en liten AVR och en vanlig 16x2LCD och kanske fyra knappar. Trycker man in en knapp länge kommer man in i en meny där man ställer vilka
ljus som ska vara på/av och vilken knapp det ska vara kopplat till, sen trycker man spara och går ur menyn, ett snabbt tryck på valfri av de fyra knapparna väljer nu
den konfiguration av ljus av/på som man ställt in till den knappen i menyn. Inställningen gör man givetvis inte så ofta.

processor(Jag tänker en liten AVR) + kretskort + LCD + knappar och andra komponenter ca == 40 kr.

Vill du leka på lägre nivå rekommenderar jag också Arduino, alternativt en ren AVR (Ja eller Pic för all del, men den vet jag personligen inget om).

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Caniz skrev: Vad menar du med att jag redan har skärmen och knapparna? Syftar du på de komponenterna som jag länkade till tidigare?
Han menade nog telefonen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Caniz

Inlägg av Caniz »

adent skrev:Hej!

Kul projekt! En Raspberry Pi tycker jag är lite overkill "bara" för att styra några reläer med en touch-skärm, men samtidigt, det blir relativt enkelt och programmering
på ganska hög nivå till en inte alltför hög kostnad. Samt att du ev. kan göra andra grejer.

Själv hade jag nog tagit en liten AVR och en vanlig 16x2LCD och kanske fyra knappar. Trycker man in en knapp länge kommer man in i en meny där man ställer vilka
ljus som ska vara på/av och vilken knapp det ska vara kopplat till, sen trycker man spara och går ur menyn, ett snabbt tryck på valfri av de fyra knapparna väljer nu
den konfiguration av ljus av/på som man ställt in till den knappen i menyn. Inställningen gör man givetvis inte så ofta.

processor(Jag tänker en liten AVR) + kretskort + LCD + knappar och andra komponenter ca == 40 kr.

Vill du leka på lägre nivå rekommenderar jag också Arduino, alternativt en ren AVR (Ja eller Pic för all del, men den vet jag personligen inget om).

MVH: Mikael
Tack för ditt svar!
Prylbög som jag är så vill jag ju gärna kunna göra så mycket som möjligt med samma enhet och att det ser snyggt ut.
Med en 7" touch-skärm inbyggd i nåt snyggt hus i bilen så kan det ju bli riktigt fint samtidigt som det är funktionellt och har oändliga möjligheter.

Jag tänker att man kan använda systemet till t.ex. temperaturövervakning i bilen (har hundar som sitter själva i bilen ibland). Eftersom jag jobbar som webbprogrammerare så kan jag lätt bygga ihop ett webb-baserat system som övervakar temperaturen och t.ex. skickar ett sms om temperaturen överstiger en viss nivå (finns ju även gsm-moduler till Raspberry som kan sköta det utan webbapplikation). Även videoövervakning av bilen med live-feed är en möjlighet. Radiosändare och mottagare är inget dyrt och innebär att man i teorin kan använda systemet som larm också, även om jag misstänker att det snabbt skulle ladda ur batteriet i bilen.

Ja, ni ser, idéer finns, nu ska jag bara genomföra några av dem också. ;) Blir väl att införskaffa en Raspberry Pi i mellandagarna eller efter nyår och börja pula. =)
Jan Almqvist skrev:
Caniz skrev: Vad menar du med att jag redan har skärmen och knapparna? Syftar du på de komponenterna som jag länkade till tidigare?
Han menade nog telefonen...
haha vilken fin bild! :-P
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars kör en läsplatta fast monterad + arduino wifi alt någon liten openwrt router..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja han menade Telefonen eller läsplattan, Jan Almquist har precis förstått det hela.
Men du får inge mer svar innan du lyder Swechs uppmaning.

Och det är inte en ny fast pryl i bilen du skall ha.
Du skall kunna ge och ta information även utifrån. Då är det meningsfyllt enligt din TS start!
Skriv svar