Helt färsk här på forumet!
Lite bakgrund om mig som kan vara bra att ha i åtanke vid svar på mina frågor:
* Jag är snart 29 år, alltså inte nån 18-årig volvo-raggare

* Jag har alltid varit intresserad av elektronik
* Jag har gått 1½ år el-programmet
* Jag har gått fordonsprogrammet med MVG i alla el-ämnen
* Jag driver egen firma som webbutvecklare/-programmerare och kan alltså programmera, även om språken och syntaxen är annan än elektronikprogrammering
En liten beskrivning om mitt planerade projekt:
Förutsättningar:
Systemets spänning: 12-14.7 V DC.
Jag har 3 st vanliga runda extraljusstrålkastare monterade på bilen (LED-strålkastare på 60W/st) kopplade till vars ett relä (better safe than sory).
Under dessa sitter en 120W LED-extraljusramp monterad i nedre grillen kopplad via ett eget relä.
Önskat resultat:
Eftersom jag har börjat importera och sälja ovan nämna extraljus så vill jag kunna prova de olika produkterna var för sig och inte alltid tända alla samtidigt.
Dock vill jag inte heller behöva hoppa ut och rycka ur sladdarna hela tiden heller.
Så det jag önskar uppnå är att via en strömbrytare (ON-OFF-ON) kunna styra de olika applikationerna. Eller mer specifikt: jag vill på något sätt lära mig att programmera någon form av IC-krets för att kunna styra olika reläer.
Frågorna:
Vad behöver jag för att kunna styra ett relä t.ex.? Klarar IC-kretsar av att bryta styrströmmen till ett vanligt 12V-relä?
Vad behöver jag för modul/hållare att sätta IC-kretsen i när den programmeras och vad för hållare när den sedan används i dess tänkta applikation?
Vilket språk programmerar man IC-kretsar i?
Tack på förhand