Surrande ledbelysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vannar

Surrande ledbelysning

Inlägg av vannar »

Jag köpte precis en ledbelysning för akvarium som består ev en armatur med ett 50w 3w dioder. Armaturen drivs av 220V

http://www.ebay.com/itm/Automatic-Sunri ... 4d291a426a

Jag upptäckte genast att armaturen har ett tämligen starkt elektrisk surr. Så påtagligt att det måste åtgärdas. Ljudet har samma frekvens och styrka oavsett om armaturen lyser eller inte, bara den är kopplad till nätet.

Med ledning av detta så är min teori utan att öppna och studera närmare att det är en snikig kinesisk transformator som står för missljuset.

Isåfall borde det ju vara möjligt att byta ut just denna del till ngt av högre kvalitet som inte surrar lika mycket...

Vad har ni för inspel på detta initiala resonemang?

/Jonas
Miramithe

Re: Surrande ledbelysning

Inlägg av Miramithe »

är den inte fläktkyld? och någon fläkt som gör ljudet?
vannar

Inlägg av vannar »

Nope! Det finns fläktar men dessa är temperaturstyrda och snurrar inte i normalfallet!

Det här är ett typiskt elektriskt surr!

De sista sekunderna av filmen hörs ljudet tydligt!

http://www.vannar.se/aquariumled.mp4

/J
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Du får nog öppna och kolla, kan vara trafo eller någon induktor som vibrerar, om det är trafon på nätkortet brukar det ändra karaktär när man ändrar belastningen. Kan vara något på PWM delen å, och den borde ändra karaktär om man dimrar upp och ned.

Men det är kanske lättast att säga om du öppnar och tar ett kort på kretskortet så man ser vilka delar det kan vara.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En av mina LED-lampor från IKEA låter exakt likadant nu efter ett års användning. Ofta är det en mycket högre frekvens man hör i switchade spänningsomvandlare, men detta surr låter mer som 50/100Hz, eller en kombination av detta. Möjligen skulle det kanske kunna bero på att glättningskondingen är för liten eller har blivit dålig så den likriktade pulsande spänningen slår igenom till switchdrosseln som då låter illa. Det är en teori jag kom på alldeles nyss. :D
vannar

Inlägg av vannar »

Under locket finns följande roligt!

2 st 220V konstantströmstransformatorer med en output på 70-100V - 480mA

1 st 220V konstantströmtransformator med out15-19V 300mA

1 st 220V transformator med out 12V max1A

Det är den sista rackaren som för väsen. Jag har inte tittat inne i denna men det känns som att det är den billigaste delen att byta ut. Enda kruxet är att den har fyra kablar ut ist. förväntade 4.

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av vannar 6 december 2014, 22:26:24, redigerad totalt 2 gånger.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Gissar att den är till fläktarna. ta loss den via kontakten och så kan du mäta vilka kablar du har spänning på.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tänkte just säga det.. att det sitter fläktar inne i "elcentralen" och där har du problemet.. och se på tusan, där sitter ju ett par fläktar.
vannar

Inlägg av vannar »

Nu har jag felsökt ytterligare!

Ungefär 70% av surret kommer från 12v fläktarna. Verkar ligga lite på spänning på dessa hela tiden å det får de att brumma. Dessa skall ju vara termostatstyrda, kanske snikig krets som släpper på lite ström även när det skall vara noll.

30% kommer från 12v transformatorn som driver fläktarna men även displayen och styrenheten misstänker jag. Detta ljud är mera högfrekvent.

/J
peo007

Inlägg av peo007 »

mAh ??
ska det inte vara mA bara?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

vannar skrev:Nu har jag felsökt ytterligare!

Ungefär 70% av surret kommer från 12v fläktarna. Verkar ligga lite på spänning på dessa hela tiden å det får de att brumma. Dessa skall ju vara termostatstyrda, kanske snikig krets som släpper på lite ström även när det skall vara noll.

30% kommer från 12v transformatorn som driver fläktarna men även displayen och styrenheten misstänker jag. Detta ljud är mera högfrekvent.

/J
Jag skulle tro att du har nått som är felande om det ligger lite lite spänning på fläktarna hela tiden som gör att det surrar..
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

ja det ska bara vara mA, petitesser.

Frågan är hur dom byggt den där styrningen till fläktarna, men låter fläktarna så är de ju inte helt av, testa att mäta. testa även om du kan hitta var den känner av temp och värm tills fläktarna går igång och se om ljudet försvinner.
på filmen ser det ut som du har fler lika ljusramper. om det är så låter dom lika eller låter inte dom alls?
vannar

Inlägg av vannar »

Självklart inga timmar, ändrat!

Jo det kan ju vara så att den rackliga 1A transformatorn gör så fläktarna låter oxå. Men fläktarna styrs ju inte direkt från den transformatorn. De är ju termostatstyrda via kontrollpanelen.

Jo alla 4 armaturerna som jag har låter exakt likadant!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Miramithe skrev:testa att mäta. testa även om du kan hitta var den känner av temp och värm tills fläktarna går igång och se om ljudet försvinner.

Jag håller med, låter som en riktigt bra idé....
vannar

Inlägg av vannar »

Matningen från transformatorn ger 12.06V på alla fyra ledarna. Här ligger spänningen stabil.

Däremot verkar fläktstyrningen verkar vara helt fucked upp!

Som sagt bara strömmen är påkopplad ligger fläktarna å brummar.

Spänningen (likspänning) ligger då på ung 0,5V men fladdrar en hel del.

Fläktarna börjar gå vid 45grader C å då matas fläktarna med ca 5V men samma missljud hörs i fläktarna även när de går. Dock döljs det en hel del av vindbruset.

Jag testade att koppla på en 12v datorfläkt och den fick samma missljud. Vid 5 volt skall denna vara nästan helt tyst men även denna brummar onormalt vid gång och när den står stilla!

Verkar som att strömmen är "smutsig" på nått sätt!

Ett sidospår var att termostaten visserligen startade fläkten vid 45grader, men den slog av den redan vid 44, resultatet att fläkten går ca 10s för att vara stilla ca 30s - urkass!

/J
Skriv svar