Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är en låda som kommer från en annan EF medlem.
Våra barnbarn har passerat denna period och barnbarnsbarnen är för små.
Så den bör gå till någon nu! När jag kommer att röja hårt!

Det är drygt tvåhundra olika kopplingar. Det är lite oreda i påsarna, men inte värre än att det går att städa upp. Hör av dig om det är intressant, annars går den till nästa.
Det är bättre att den hamnar där behoven finns, och förmåga att ta tillvara på det säger Lasp :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej qx5, nu förstår jag dig bättre.

Ja, man behöver ju inte ta till det bekvämaste (dvs om perforerad massonit skulle ha cc15).

Min tanke är en plexiglasskiva med träram som skulle ge höjd nog för hårnålsfjädrarna att få plats.

Denna höjd mätte jag precis till 5mm.

Jag vet att 8X8mm plh furu går att köpa på brädgård.

Och då har vi genast en ram.

Djupet klamfjädern måste gå är tydligen 2mm.

Det kan alltså bli svårt med 2mm plexiglas.

Detta för att hårnålsfjädern måste spänna mot godset när klämfjädern trycks dit.

Men det här är ju bara att testa.

Tror tom jag har en 2mm plexiglasskiva på jobbet.

Jag tar med mig ett fjäderset redan i morgon :)

MVH/Roger
PS
Klämfjädern ger minimum håldiameter 5mm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Lasp skrev:Det är en låda som kommer från en annan EF medlem.
Våra barnbarn har passerat denna period och barnbarnsbarnen är för små.
Så den bör gå till någon nu! När jag kommer att röja hårt!

Det är drygt tvåhundra olika kopplingar. Det är lite oreda i påsarna, men inte värre än att det går att städa upp. Hör av dig om det är intressant, annars går den till nästa.
Det är bättre att den hamnar där behoven finns, och förmåga att ta tillvara på det säger Lasp :humm:
Tack för dina ansträngningar!

Tyvärr är jag av den skolan att OP-ampar (eller IC överhuvudtaget för den delen) inte riktigt är elektronikkunskap.

Elektronikkunskap är mer att kunna bygga OP-ampar.

Så jag tackar och bugar men dom här "moderna" lådorna går bort :)

MVH/Roger
PS
Fast visst använder jag OP-ampar och det ganska flitigt. Men det är ingenting som tillhör basal elektronikexperimenterande tycker jag.

Barnbarnsbarn, hur gammal är du egentligen :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar fundera på om jag ska serietillverka dom här.

Men jag får kontakta och fråga Philips först.

Det största problemet är faktiskt fjädrarna, som qx5 redan påpekat.

Dessutom tror jag det är mycket svårt att komma över "mängder" med vridkondensatorer.

Samtidigt kan man faktiskt bygga dom själv (tänker mig stora luftgapskondensatorer).

Allt går om man vill :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

stenD skrev:
rogerk8 skrev: PS
Älskar din avatar. Ser dåligt men visst är det en Germanium-trissa? :)
Japp, med kylmantel :) Inte i megawatt klassen precis men satt väl som förstärkare i transistormottagare.
Kunde inte fixa bort det vita i avataren pga trilskandes paint program så jag gav helt enkelt upp.
Kommer ihåg att det satt exakt den typen med kylmantel i min allra första Lenco skivspelare (då jag var yngre än 10 år).

Jag minns också att jag vid nåt tillfälle av gnuggsymbol-mani byggde om skivspelaren :D

Jag vill dock minnas att den faktiskt fungerade även efteråt men bättre är tveksamt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag sågade jag och borrade i en två-millimeters plexiglasskiva.

Gick inte så bra.

När jag satte den 200X300mm stora skivan i skruvstycket och började såga med bågfilen, sprack den.

Dessutom sprack den i hörnet när jag testade att spika fast den i en trälist med mycket klen spik.

Känns som om plexiglas går bort.

2 millimeters godstjocklek visade sig också vara aningen för klent då fjädersetet glappar om än mycket lite.

5 millimeter håldiameter funkar dock perfekt.

Bifogar bild på min klena framgång.

MVH/Roger
PS
I morgon ska jag gå till brädgården och fråga om data för perforerad massonit.

Eventuellt kan man måla den lite vackert blå, ju :)

Det här lät nästan lika menlöst som ett facebook-inlägg :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:
Om man t.ex. istället skulle ge något barn / någon ungdom klassikern Elektronik för alla (i mitt tycke mycket bra idé) så bör man nog vara beredd att fullfölja det genom att faktiskt skaffa de grejer som behövs för att sätta ihop byggena i böckerna. Man behöver väl inte bygga varje bygge precis som i böckerna men åtminstone bygga de grejer som ger grundläggande kunskaper och övningar för att gå vidare.
Jag har båda Soelbergs böcker. Lärde mig en hel del matnyttigt och praktiskt från dom. Stundtals slår jag i speciellt hans första bok än idag. Senast för några dagar sedan då jag hade funderingar kring tyristorer (annan tråd).

Jag håller med dig om att det är mycket bra läroböcker. Även om hans RC-system som jag byggde i 10-årsåldern inte var nån höjdare. Fast då är jag taskig för det fungerade faktiskt :D
P.S. tänk också lite på vilka grejer som fortfarande är tidlösa och vad som eventuellt är stenålder i dessa bygglådor. Eventuell "bygg din egen AM-radio"-övningar leder kanske lätt till besvikelse eftersom det inte längre finns någon Radio Luxemburg som har mer lockande musik än övrigt utbud o.s.v., och för den delen kan det väl vara rätt tunnsått med stationer över huvud taget för att ens konstatera att mottagaren fungerar.
Förstår jag dig rätt att Radio Luxemburg inte finns längre?

I så fall är dessa ord något deprimerande för det finns nog både tre och fyra AM-radiobyggen i experimentlådorna.

MVH/Roger
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av MiaM »

Soelberg har skrivit fler än två böcker, men ingen av dem heter Elektronik för alla. Jag tänker alltså på den där serien om totalt åtta böcker. (Idag får man väl betrakta "datorn" i del 4 som kuriosa, baserad på 1802 och programmeras med on/off-switchar. Mycket annat är väl fortfarande aktuellt. Det vore dock inte dumt med en ny upplaga där de aktiva komponenterna uppdaterats till de typer man väljer idag, eller kanske bara ett "officiellt" tillägg med lista över lämpliga moderna komponenter. Alla de använder är säkert lätta att få tag på än idag, men det är väl dumt att lära sig att som standard välja 30 år gamla komponenter).

Jag antar att du tänker på Allmän Elektronik 80-böckerna? De är absolut värda att ha på hyllan, det var nog de första böckerna jag själv hade, men för oss som lättare lär oss lättare av att faktiskt prova på praktiska byggen så är nog Elektronik för alla bättre. Soelbergs böcker byggde väl lite på att man skulle bli "tvungen" att köra igång med hans Josty Kit-byggsatser, kan man väl tänka.

Jag tror att Radio Luxemburgs klassiska 1440kHz-sändare släckts ned för några år sen. Men den slutade "finnas" tidigare än så eftersom den slutade sända "ungdomsmusik" med engelskt prat tidigare än så.

Men visst, det finns kanske kvar en del sändare på kortvågsbanden. Provkör med en vanlig radio!
Poängen är alltså att man kan visserligen lära sig hur man bygger en radio, men den kommer mest bara vara lärorik men troligtvis kommer man inte vilja ha kvar uppkopplingen ett tag för att använda.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av opampen »

Roligt med bygglådorna! Jag hade någon liknande där trissor, motstånd, kondingar mm.var ingjutna i klara plastsocklar som man sedan "pusslade" ihop med olika bleck i mellan för elektrisk förbindelse. Man kunde bygga bl.a radio och förstärkare. Byggde en snabbtelefon ledning med den. Tyvärr har jag inte lådan kvar längre vilket är synd måste jag säga.

Elektronik för alla är en mycket trevlig serie. Jag har del6- Analoga integrerade kretsar. Skriven av Lars Asplund och Berndt Andersson. Andra upplagan 1990. Köpte boken 1991.

Den är verkligen bra! Gjorde de flesta labbarna.

I detta fall är det mesta sig likt. Men en uppdatering av kretsarna kan i vissa fall vara en bra ide´.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Soelberg har skrivit fler än två böcker, men ingen av dem heter Elektronik för alla. Jag tänker alltså på den där serien om totalt åtta böcker. (Idag får man väl betrakta "datorn" i del 4 som kuriosa, baserad på 1802 och programmeras med on/off-switchar. Mycket annat är väl fortfarande aktuellt. Det vore dock inte dumt med en ny upplaga där de aktiva komponenterna uppdaterats till de typer man väljer idag, eller kanske bara ett "officiellt" tillägg med lista över lämpliga moderna komponenter. Alla de använder är säkert lätta att få tag på än idag, men det är väl dumt att lära sig att som standard välja 30 år gamla komponenter).

Jag antar att du tänker på Allmän Elektronik 80-böckerna? De är absolut värda att ha på hyllan, det var nog de första böckerna jag själv hade, men för oss som lättare lär oss lättare av att faktiskt prova på praktiska byggen så är nog Elektronik för alla bättre. Soelbergs böcker byggde väl lite på att man skulle bli "tvungen" att köra igång med hans Josty Kit-byggsatser, kan man väl tänka.

Jag tror att Radio Luxemburgs klassiska 1440kHz-sändare släckts ned för några år sen. Men den slutade "finnas" tidigare än så eftersom den slutade sända "ungdomsmusik" med engelskt prat tidigare än så.

Men visst, det finns kanske kvar en del sändare på kortvågsbanden. Provkör med en vanlig radio!
Poängen är alltså att man kan visserligen lära sig hur man bygger en radio, men den kommer mest bara vara lärorik men troligtvis kommer man inte vilja ha kvar uppkopplingen ett tag för att använda.
Tack MiaM för ditt inlägg!

Naturligtvis heter böckerna "Allmän Elektronik" del 1&2.

Fortfarande tveksam information om Radio Luxemburg, dock ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag var jag på brädgården.

CC13.

D4.

H3.

Kan duga men i så fall måste jag punga ut med 235 spänn för 1200X2440mm :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Roligt med bygglådorna! Jag hade någon liknande där trissor, motstånd, kondingar mm.var ingjutna i klara plastsocklar som man sedan "pusslade" ihop med olika bleck i mellan för elektrisk förbindelse. Man kunde bygga bl.a radio och förstärkare. Byggde en snabbtelefon ledning med den. Tyvärr har jag inte lådan kvar längre vilket är synd måste jag säga.

Elektronik för alla är en mycket trevlig serie. Jag har del6- Analoga integrerade kretsar. Skriven av Lars Asplund och Berndt Andersson. Andra upplagan 1990. Köpte boken 1991.

Den är verkligen bra! Gjorde de flesta labbarna.

I detta fall är det mesta sig likt. Men en uppdatering av kretsarna kan i vissa fall vara en bra ide´.
Tack för din trevliga kommentar!

Jag vill minnas att jag hade mycket roligt med dessa experimentlådor. Och då menar jag inte enbart förstärkar och radiokonstruktioner utan även och jag citerar

1.01 Förstärkare för skivspelare och bandspelare
1,02 Tvåvägs skivspelarförstärkare
1.03 Push-Pull-förstärkare
1.04 Förstärkare med korrektion
2.01 Övningsapparat för morse
2.02 Övningsapparat för morse med högtalare

usw :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av carpelux »

Radio Luxemburg slutade sända på 1440 KHz i början av 90-talet. 92 tror jag det var.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av YD1150 »

Leta reda på en person med 3D-skrivare och skriv ut en ny kopplingsplatta :)
Skriv svar