Lite Eagle-hjälp behövs

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Lite Eagle-hjälp behövs

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag vet att jag fick tips på hur man gjorde padarna (stavning) större men kan inte hitta det nu efter ett antal sökningar :oops: . Så om någon vänlig själ vill ge mig ett handtag så har ni fixat min helg!

EDIT>>Hittade det! Men hur stora brukar ni ha paddarna till standart motstånd/kondensatorer/och liknande då borrdiameter är 0,8 mm?
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Jag undrar exakt samma sak, vet att jag sett en lösning här tidigare men har letat förgäves ett tag nu. Standardpaddarna till motstånd o.dyl. är ju löjligt klena!
Ingen som kan ge mig också ett litet handtag?

EDIT: ehhh, jag hitta jag också. (Tools > Drc > Restring) Men detta ändrar ju alla pads, då blir det för trångt att dra ledare mellan benen på ic-kretsarna. Finns det något sätt att bara ändra storleken på vissa komponenters paddar?
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Rita nya paddar och lägg över dom andra.
Inte rakt på för då sätter programmet p för det men lägg nya padden brevid sen flytta den över den gamla mindre padden.
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

En via alltså? Finurligt måste jag säga...
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Personligen (och det vill jag rekommendera andra också) så har jag öppnat biblioteket (open->library->package) och ändrat paddstorleken för alla standard ic-kretsar, trissor, kondingar och motstånd till en lite större och lämpligare paddstorlek. Har även ändrat till rund form på paddarna. Att ändra i DRC är inte bra.. bättre att ändra komponeneterna separat.
Själv har jag gjort ett eget biblioptek med dom vanligaste komponenter jag använder och kallat dom tex 0_Ic kretsar, 0_motstånd osv. Nollan är för att alla ska hamna längst upp och på samma ställe så slipper man rulla ner efter dom varje gång.
Jag kör med 2.54mm i diameter på mina paddstorlekar till motstånd och kondingar. TO92 transistorer har jag flyttat ut benen lite på och ökat paddstorleken och på TO220 och TO192 har jag flyttat mittenbenet framåt en bit och ökat paddstorleken.

:)
Skriv svar