Koppla in ekolod till en Arduino Uno

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Koppla in ekolod till en Arduino Uno

Inlägg av roband915 »

Hej
Jag har ett ekolod som är av modellen airmar dst800 som jag tänkte koppla in till min Arduino som sagt. Jag har sen tidigare jobbat med nmea-protokollet men på ekolodets kablar står det "nmea +" and "nmea -". Jag är mer van vid transmit och recieve...
Hur ska man tänka/koppla här? Är "nmea +" detsamma som transmit(tx) till exempel? Jag gjorde en chansning o kopplade in ekolodet som så att jag satte "nmea +" på pin 6 och "nmea -" på gnd. När jag kopplade på strömmen så gick ekolodet igång (Tickande ljud) men jag blev väldigt osäker på om jag kopplat rätt...

Mvh
Robert
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8566
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Koppla in ekolod till en Arduino Uno

Inlägg av AndersG »

Ekolodet pratar säkert bara, så då är + signalen ut från lodet (5v puls) och - är jord.
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Re: Koppla in ekolod till en Arduino Uno

Inlägg av roband915 »

Ok så då hade jag kopplat rätt tänker jag då. Men för att komplicera det hela lite då. Hur sätter man upp Arduinon för seriell kommunikation med ekolodet? Jag har använt biblioteket SoftwareSerial tidigare men då anger man ju både rx o tx. Men här har vi bara rx då. Finns någon med erfarenhet kring hur man kan läsa datan från ekolodet?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8566
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Koppla in ekolod till en Arduino Uno

Inlägg av AndersG »

Har aldrig jobbat med arduino, men rent generellt så brukar det inte vara några problem att ta emot. Ignorera bara allt som har med sändning.
Skriv svar